924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | Jak to zrobić...
Strona 1 z 2 1 2 >
Autor Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 08-05-2008 22:44
Kupujemy:
- wąż gumowy do paliwa (w moim wypadku śr wewn 8mm) w sklepie z przewodami gumowymi
- oczko (zdj 1) w sklepie z hydrauliką siłową
- śrubę podwójnej długośći śr 10mm w sklepie z hydrauliką siłową (zdj 2)
- końcówka 1/4'' do wetknięcia w przewód gumowy
- 2 x opaski na przewód
- manometr najlepiej z końcówką typu 1/4'', wskazane szkiełko szklane nie plastikowe bo po zalaniu benzyną nic z niego nie zostanie (zdj 3) Szczególnie fajne są z gliceryną w środku. W sklepach drogie ale na allegro zdarzają się okazje.

Łączymy wężem końcówkę do manometru z oczkiem (zdj 4). W ten sposób mamy prosty i genialny przyrząd do pomiaru ciśnienia sterującego, które odpowiada za skład mieszanki podczas rozruchu zimnego silnika. Odpowiednią jego wartość można znaleźć w książce J. Kasedorffa "Zasilanie wtryskowe benzyną" (dział download).


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600

juras dodał/a następującą grafikę:

Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 08-05-2008 22:45
zdj 2


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600

juras dodał/a następującą grafikę:

Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 08-05-2008 22:46
zdj 3


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600

juras dodał/a następującą grafikę:

Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 08-05-2008 22:47
zdj 4


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600

juras dodał/a następującą grafikę:

Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 08-05-2008 22:55
Obok gniazda do którego wpina się prąd widać wystający imbus. Ten warmup jest przerobiony tak by można było regulować ciśnienie sterujące. Przeróbka jest prosta. Wiercimy w kołku widocznym na obrazku dziurę, gwintujemy 5 max 6mm, wkręcamy śrubkę z podkładką.
Wkręcając śrubę podnosimy ciśnienie (zubażamy mieszankę), wykręcając i uderzając w nią młoteczkiem obniżamy ciśnienie (wzbogacamy mieszankę). Brzmi skomplikowanie a w rzeczywistości proste.


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600

juras dodał/a następującą grafikę:

Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 11-05-2008 22:56
A tak to wygląda na aucie.


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600

juras dodał/a następującą grafikę:

Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 12-05-2008 18:53
Powrót do korzeni, co Juras? smiley
Mam zrobione w podobny sposób, na stałe pod maską. Jak ktoś lubi kręcić śrubkami to polecam. Żeby było już zupełnie "po bożemu" i żeby można było zrobić wszystkie badania opisane w w.w. książce to powinien jeszcze być zaworek, a gumowa rurka, w którą wpięty jest manometr, powinna łączyć WUR z przewodem paliwowym. Jest to kłopotliwe w wykonaniu o tyle, że trzeba sobie wymyślić jak połączyć oczkową końcówkę przewodu paliwowego do gumowej rurki - problem do przejścia, jeśli ma się pod ręką sklep z częściami do maszyn rolniczyć i kawałek tokarki lub szlifierki smiley .

Fajnie, że opisałeś jak zrobić sobie testerek - może więcej osób podejmie temat samodzielnej regulacji silnika w 924.

pzdr
jacek(pilatus)
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 12-05-2008 21:13
Mniej więcej powrót do korzeni. To auto, które niebawem opiszę w dziale "nasze auta" będzie nieskalane tuningiem (pytanie jak długo smiley ).

A dlaczego uważasz, że z takim zaworkiem byłoby bardziej "po bożemu"?


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 13-05-2008 09:21
juras napisał/a:
A dlaczego uważasz, że z takim zaworkiem byłoby bardziej "po bożemu"?

- bo taki zaworek opisuje w swojej książce kolega Jurgen Kasedorff, a nawet powiem więcej - jego przyrząd ma dwa zaworki smiley
- bo taki zaworek opisuje Haynes
- dwa pierwsze powody oczywiście są bez znaczenia, ale jak masz taki zaworek, to możesz dodatkowo sprawdzić sobie tzw. ciśnienie zasilania (Haynes nazywa to "system pressure "smiley. Jest to ciśnienie regulowane poprzez podkładki pod reg. ciśnienia w rozdzielaczu (nie WUR). Te podkładeczki to fajna rzecz jest, bo nimi możesz regulować pod jakim ciśńieniem wtryskiowacze dostają paliwo, czyli masz kolejne miejsce gdzie możesz wpływać na mieszankę. Oczywiście Ciebie to nie interesuje (na razie), bo Ty masz auto "stockowe" przecież (na razie) smiley .
- dodatkowo jak masz taki zaworek to możesz zdiagnozować gdzie tkwi nieszczelność układu zasilania (np. jak masz trudności z uruchamianiem gorącego silnika).

pzdr
jacek(pilatus)
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
Damian
Użytkownik



Postów: 856
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 13-05-2008 23:24
juras napisał/a:
Mniej więcej powrót do korzeni. To auto, które niebawem opiszę w dziale "nasze auta" będzie nieskalane tuningiem (pytanie jak długo smiley ).


Aaaaa to jest akurat dobry dowcip smiley
Dla takich tjuningowych zwyrodnialców jak juras zamontowanie śrubowego zawieszenia z przodu, kubłów i pasów szelkowych, oraz zglebowanie auta nie jest tjuningiem smiley

Dobre dobre smiley


Damian
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 14-05-2008 10:08
No właśnie chyba się starzeję - założyłem te kubły i stwierdzam, że kurczę chyba mi się podobają bardziej oryginalne fotele...

A zglebowanie o 3 cm to jak Piłatus mówił "tyle co nic".



2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
miniver
Użytkownik



Postów: 767
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 07.04.07
Dodane dnia 03-01-2009 01:42
Firma, która sprzedaje programowalne WUR-y dla milionerów ma też w ofercie podobny zestaw:

http://unwiredtools.com/utcis-cpgauge.asp

Zgrabny ten manometr, ale wygląda trochę 'chińsko'...

Swoją drogą, takie zegarki stają się chyba jedynym sposobem na k-jeta, bo żaden z 'serwisów boscha' w Łodzi nie chce się go już tykać...


Don't panic!
8388751
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
vito
Użytkownik



Postów: 1197
Miejscowość: krk
Data rejestracji: 19.10.08
Dodane dnia 07-05-2010 23:43
czy w wyniku zoptymalizowania odpalania na cieplym , odpalanie na zimnym pozostalo u was bez zmian ?


jesteś na FB ?

https://www.facebook.com/PorscheTransaxlePolska <-- dla miłośników klasycznych porsche

https://www.facebook.com/pages/Dziennik-Politologa/506206186096921 <-- najświeższe informacje polityczne

https://www.facebook.com/pages/mocnyskleppl/268077963274428 <-- w poszukiwaniu wymarzonej sylwetki
www.mocnysklep.pl
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
mojojojo13
Użytkownik



Postów: 506
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 09.09.07
Dodane dnia 20-09-2013 07:13
Podbiję temat. Dwa pytania - do jakiej wartości macie manometry? Rozumiem, że powinien być do ok 6 barów? Podbiję też pytanie vito. Czy po wyregulowaniu na sztywno (śrubą) ciśnienia paliwa w wurm upie, nie zmienia się odpalanie na zimnym? samochód nie jest przylewany/lub dostaje za mało paliwa.

http://www.youtube.com/watch?v=58I2Cd1kszA

coś ode mnie dla łatwiejszego zrozumienia przeróbki

I teraz wnioski:
Na filmiku pokazano coś bardzo fajnego:
Z jednej strony możliwość regulacji WUR do wartości prawidłowej, przy czym odmiennym sposobem niż Jurasa (w sensie nawiertu). Pytanie: czy tam dołożył jakąś tulejkę? coś w myśl pomysłu jurasa?

No i ładnie sprawdza ciśnienie na k-jecie. Dodatkowo, taka diagnostyka wskazuje na stan akumulatora i pompy paliwa (kontrolując ciśnienie w układzie po zgaszeniu autka)

Co wy na to?

Edytowane przez mojojojo13 dnia 20-09-2013 07:50
occlassic.com
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 20-09-2013 09:06
Ogólnie chodzi o to by ustawić warmup tak by na zimnym silniku ciśnienie sterujące było niższe (co powoduje wyższe wychylanie tarczy przepływomierza a więc bogatszą mieszankę) a w miarę rozgrzewania silnika rosło ciśnienie sterujące (co powoduje niższe wychylanie tarczy przepływomierza a więc uboższą czyt. docelową mieszankę).

"Czy po wyregulowaniu na sztywno (śrubą) ciśnienia paliwa w wurm upie, nie zmienia się odpalanie na zimnym? "

No powinno się zmienić - powinien lepiej na zimnym odpalać smiley

Zegar wystarczy do 6 barów bo ciśnienie w całym układzie o ile się nie mylę nie przekracza 5 bar.

To na filmie to jest inny rodzaj warmupa. Aczkolwiek jest szansa, że możesz kupić taki od golfa i będzie pasował do 924 (mówię o końcówkach - wejście i wyjście paliwa czy będzie pasowało) - jeśli w takim wystarczy tylko wywiercić dziurę żeby pokazał się imbus do regulacji to oczywiście jest to prostsze.

ps. To co na filmie opisał ten gość to jest dokładnie wg książki Jurgena Kassendorffa. Mierzy ciśnienie układu oraz ciśnienie sterujące. Moja wersja to można powiedzieć uproszczenie bo mierzy tylko ciśnienie sterujące (odpowiadające za wzbogacanie mieszanki na zimnym silniku).


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600

Edytowane przez juras dnia 20-09-2013 09:09
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
mojojojo13
Użytkownik



Postów: 506
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 09.09.07
Dodane dnia 20-09-2013 09:52
Gość zrobił całą instalację na dwa manometry. Ja spróbuje na jeden i wg. twojej metody. W naszych 924 nie ma tego otworu odpowietrzającego?. Widzę trudność w tym, że u nas WUR jest przykręcony właśnie dolną częścią. Musze namierzyć tylko ten zaworek dwustronnie regulowany.

Dla potomnych którzy tutaj kiedyś zajrzą:
Prawidłowe ciśnienia dla 924 (jeśli się mylę to niech mnie poprawi)
ciśnienie zasilania ~4,7 bar
po wyłączeniu silnika ciśnienie zasilania powinno się utrzymać ok 20 min na poziomie 1,8-2,4 bara (wg. Jurgena)??
Nie utrzymywanie ciśnienia zasilania przez ten okres w tych granicach, świadczy o pierdykniętym akumulatorze??(o ile układ w czasie pracy nabija 4,7 bara)
ciśnienie sterujące - na zimnym - 1,5 bara
na ciepłym - 3,5 bara

Zgadza się?
occlassic.com
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 20-09-2013 09:58
Ten filmik pokazuje to, o czym pisaliśmy wyżej (ale nie do końca). Przede wszystkim pokazuje jak podłączony został manometr i że ma zaworek o którym wspominałem, oraz co się dzieje, jak zaworek zamkniesz.
Sama przeróbka WURa z filmiku jest odmienna od tej, którą pokazał Juras. Jurasowa służy regulacji ciśnienia sterującego gdy silnik jest zimny (w zależności od temperatury otoczenia to ciśnienie powinno mieć od ok. 1 bara do 2 barów). Dokładne wartości ciśnienia w relacji do temperatury są w Haynesie (taki ładny wykresik). Podkreślam - chodzi o temperaturę zimnego silnika.
Dla jasności - WUR działa tak:
- gdybyśmy sobie wyobrazili, że WUR składa się tylko z tego, co na rysunku jest po prawej stronie (sprężynka, tależyk, "bolec", przepona i rurki dopływu/odpływu paliwa) to otrzymalibyśmy regulator ciśnienia na gorącym silniku. W takim układzie powinien on zapewniać utrzymanie ciśnienia w okolicach 3,4-3,6 bara (piszę z pamięci, w Haynesie jest na pewno podane z dokładnością do setnych części bara).
Tak jest dobrze na gorącym silniku, ale na zimnym miło było by mieć mniejsze ciśnienie sterujące (czyli działające na tłok od góry), bo wtedy mieli byśmy bogatszą mieszankę. żeby ciśnienie było mniejsze to trzeba spowodować by WUR nie blokował tak bardzo paliwa (czyli nie wytwarzał ciśnienia). Jak to osiągnąć? Ano trzeba zmniejszyć nacisk sprężynki na przeponę, czyli zmienić sprężynkę na inną (co jest niemożliwe) albo zmienić "na chwilę" charakterystykę tej co jest. Zmianę charakterystyki (czyli siły z jaką sprężyna działa na przeponę) uzyskać można przez dodanie innej sprężyny, która będzie działała w kierunku przeciwnym* do tego, w którym działa sprężyna "główna".
Bosch sobie wymyślił, że doda więc taką sprężynę i w dodatku będzie można nią sterować. Rolę tej sprężyny pełni lewa część rysunku - ta blaszka. Jest to element termobimetalowy czyli pod wpływem ciepła odkształca się.
Jak WUR jest zimny to "blaszka" przeciwdziała działaniu sprężyny, ta nie dociska przepony tak mocno jak by chciała i ciśnienie w układzie mamy niskie. Jak silnik się nagrzewa to gorący robi się też WUR (a dodatkowo "blaszka" ogrzewana jest elektryczną spiralną grzejną). Pod wpływem ciepła blaszka się odkształca (odgina w górę na rysunku) i pozwala sprężynie co raz mocniej naciskać na przeponę (zwiększ się ciśnienie). W końcu odgina się tak, że już nie przeszkadza sprężynie (nie działa na nią) i mamy duże ciśnienie na gorącym silniku.

Wracając do regulacji - ta opisana przez Jurasa umożliwia regulację nacisku blaszki termobimetalowej na sprężynę. Czyli jest to regulacja ciśnienia sterującego na zimnym silniku. Nie wyregulujesz tym sposobem ciśnienia na silniku gorącym.
Nie wiem jak działa regulacja zaprezentowana na filmiku od Ciebie, bo brak opisu. Wyobrażam sobie, że gość tak przerobił WURa, że jak kręci jakąś śrubką to zmienia położenie dolnego podparcia sprężyny, przez co byłby w stanie wpływać również na ciśnienie sterujące na gorącym silniku (zwiększać je). Jednak to tak sobie tylko zgaduję.
Generalnie to są dwie różne przeróbki.

Odpowiadając na twoje pytania:
- manometr powinien być do 6 barów
- tak, to regulacji zmienia się odpalanie na zimnym silniku, bo dokładnie do tego służy "regulacja Jurasa". Do Vito -> Na "ciepłym" nic się nie powinno zmienić (jak ciężko odpalał na ciepłym przed regulacją, to będzie ciężko i po regulacji).

Jeszcze taka uwaga - na filmiku widać że gość wykręcił coś z głowicy k-jeta i były tam podkładki. To co wykręcił to regulator ciśnienia systemowego (w uproszczeniu tego, które widać na manometrze gdy zamknie się zaworek przy nim). w 924 regulator ten działa na takiej samej zasadzie, ale wygląda nico inaczej i inne są też podkładki regulacyjne. Piszę po to, żeby się ktoś nie zdziwił rozkręcając k-jeta w swoim 924.

* - dla purystów fizyki - powinienem napisać "która będzie działała w tym samym kierunku ale o przeciwnym zwrocie" smiley

pzdr
jacek/pilatus

ps. widzę że pisałem w tym samym czasie co Juras smiley

Edytowane przez pilatus dnia 20-09-2013 09:59
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
mojojojo13
Użytkownik



Postów: 506
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 09.09.07
Dodane dnia 20-09-2013 10:32
Tutaj się rozumiemy, nie mniej nie do końca zgodzę się z Tobą, że pozostanie to bez wpływu na odpalanie na ciepłym, gdyż.

Fabrycznie blaszka bimetalowa ma swoje (tylko na potrzeby tego posta) trzy współrzędne (punkt A przy wkręcie regulacyjnym o położeniu "0" po lewej stronie) Punkt B - to drugi koniec przy sprężynie naciskającej przeponę. Zmienna C - to odkształcenie blaszki pod wpływem temperatury (jest stałe i wynika z właściwości materiałowych). Punktem odniesienia jest korpus termoregulatora.

Jeśli zmienisz punk A regulując wkręt, zmienisz też położenie w punkcie B, gdyż odkształcenie blaszki dalej będzie stałe. Jeśli wkręcisz wkręt o 3 mm, skrajne położenie punktu B też będzie niższe o 3 mm przy stałej C. Tym samym zmienisz liniowo ciśnienie (zimne-ciepłe)
[img]http://s4.ifotos.pl/mini/1png_nshesrs.png[/img]

[img]http://s4.ifotos.pl/mini/1png_nshesrs.png[/img]

Czy się mylę?

W ogóle, to jeśli patrzeć na te zdjęcia - to ciśnienie na zimnym, będzie w mojej ocenie zawsze zbliżone, ponieważ bimetal jest nie odkształcony i grawitacyjnie naciska na sprężynę (a więc przepona zawsze będzie w dolnym położeniu) - a regulacja ma na celu skorygować odkształcenie blaszki także na ciepłym (która ze względu na zużycie nie odkształca się tak jak w okresie nowości).

Uwaga - opieram się na rysunku Jurgeena

Edytowane przez mojojojo13 dnia 20-09-2013 10:47
occlassic.com
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
juras
Użytkownik



Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 20-09-2013 11:32
mojojojo13 napisał/a:

Jeśli zmienisz punk A regulując wkręt, zmienisz też położenie w punkcie B, gdyż odkształcenie blaszki dalej będzie stałe. Jeśli wkręcisz wkręt o 3 mm, skrajne położenie punktu B też będzie niższe o 3 mm przy stałej C. Tym samym zmienisz liniowo ciśnienie (zimne-ciepłe)
[img]http://s4.ifotos.pl/mini/1png_nshesrs.png[/img]

[img]http://s4.ifotos.pl/mini/1png_nshesrs.png[/img]

Czy się mylę?

Uwaga - opieram się na rysunku Jurgeena


W praktyce się chyba jednak mylisz. Regulując tą dorobioną śrubką wpływa się tak naprawdę na "dolne" ciśnienie czyli na zimnym silniku. Na ciepłym silniku ten zawór się po prostu całkowicie zamyka niezależnie od tego jak ustawiłeś "zimne" ciśnienie. Tak, że najlepiej - polecam zostawić rozważania teoretyczne, przerobić i podłączyć manometr smiley


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600

Edytowane przez juras dnia 20-09-2013 11:32
Autor RE: Pomiar ciśnienia sterującego wtrysku
mojojojo13
Użytkownik



Postów: 506
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 09.09.07
Dodane dnia 20-09-2013 11:35
Tak też zrobię smiley
To takie jeszcze jedno głupie pytanie (wybaczcie smiley) Problemem z odpalaniem na ciepłym to także uszkodzony akumulator ciśnienia paliwa. Czy ktoś próbował założyć na przewód paliwowy pomiędzy akumulatorem a rozdzielaczem prosty zaworek zwrotny? Czy to się w ogóle nie sprawdza? (wiem, że jeden jest przy pompie)

Edytowane przez mojojojo13 dnia 20-09-2013 11:40
occlassic.com
Strona 1 z 2 1 2 >