Autor |
Naprawa zegarów w 924 - how to |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 05-09-2011 16:30 |
|
|
Postanowiłem podzielić się z Wami pewnymi spostrzeżeniami przy naprawie zegarków w 924. Otóż jakiś czas temu dostałem zegarek z konsoli środkowej, który jednak po podaniu napięcia nie działał. Należało więc zajrzeć do wnętrza w celu oceny "uszkodzeń" i możliwości naprawy. No i tu pojawia się pierwsze pytanie: Jak dostać się do środka zegarka?
Większość ludzi powiedziałaby, że trzeba odgiąć przeważnie czarną blachę wokół szkiełka zaprasowaną na tylną część zegara. Jest to na pewno poprawne dojście jednak odgięcie blaszki może pozostawić po sobie widoczne ślady - psując tym samym widok konsoli lub deski rozdzielczej.
Wpadłem więc na lekko szalony pomysł:
Włożyłem zegar do uchwytu tokarskiego i przeciąłem zegar praktycznie w połowie obudowy. Oczywiście delikatnie aby nie dostać się do wnętrza zbyt szybko. Ścianki mają ok 1mm grubości i przeważnie do plasticzków wewnątrz odelgłość wynosi ok 2mm od blachy. Także jest mały zapas aby spokojnie zegar "rozciąć" na dwie połowy. Przed przecięciem dobrze zaznaczyć sobie miejsce łączenia tak aby później zegar złożyć w dobrą stronę - bruzdy będą się lepiej pokrywać.
Przednia część oczywiście "odpada". Otrzymujemy cylinderek zakończony szkiełkiem, które można teraz wyczyścić od środka
Jeśłi mamy ładne czarne brzegi zegarka to nie ulegną one w ten sposób uszkodzeniu
Front mamy więc zrobiony i wyczyszczony.
To co zostało nam to tylna część zegara z "wnętrznościami" i tutaj albo odkręcamy śrubki i wyjmujemy mechanizm, albo dodatkowo odlutowywujemy kabelek z masą wychodzący na zewnątrz. Konektorki przeważnie da sie wysunąć razem z wnętrznościami zegara.
U mnie naprawa była dość prosta. W zegarku wyschły i rozpadły się kondensatory. Wystarczyło wylutować stare i wrzucić nowe... i zegarek dał się w końcu uruchomić. Potem tylko test mechanizmu przez ok 24h pod prostownikiem - coby sprawdzić czy zegarek chodzi w miarę zgodnie z tym co być powinno.
Zabrałem się więc za złożenie zegarka do kupy.
Pierwsza próbą było wykorzystanie takiej srebrnej aluminiowej taśmy klejącej, która trzymała się całkiem dobrze. Problem pojawił się jednak w mocowaniu zegarka które wciąga go w ramkę. Taśma jednak zaczęła się rozciągać robiąc szparę, co w przypadku zegarka oznaczało, że pokrętełko od jego ustawiania przestawało być użyteczne.
Drugi pomysł to było punktowo podspawać blaszki ale mogłboby to uszkodzić zegar więc dałem sobie spokój.
Ostatecznie do złożenia zegarka w całość użyć można zwykłej lutownicy kolbowej (najlepiej o większej mocy) i cyny! Nie należy używać kalafonii bo cyna nie będzie chciała przywierać!
Wystarczy wyczyścić blachę wokół miejsca przecięcia, a następnie złożyć zegar i w 2 czy 3 punktach przylutować aby złapać właściwą pozycję. Kiedy nam się już uda wstępnie złożyć... lutujemy po kawałeczku całość.
Nadmiar cyny usuwamy za pomocą małego pilniczka płaskiego, a na koniec możemy spoinę i okolicę przepolerować szczoteczką polerską lub czymś podobnym, aby poprawić wygląd.
Zegar po takiej operacji bez większych problemów ma wymiar właściwy aby zmieścić się w otwory w ramce i jest wystarczająco odporny aby go zamocować wkrętem od tyłu jak to jest w konsoli środkowej.
Co do np wodoszczelności - otworek z tyłu na żarówkę umożliwia dostawanie się powietrza itp... także idealna szczelność nie jest tutaj 100% konieczna.
Poniżej efekt mojej zabawy - niestety nie robiłem zdjęć wcześniej ale chyba można to sobie wyobrazić.
Co myślicie?
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Misiek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: Naprawa zegarów w 924 - how to |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 05-09-2011 16:34 |
|
|
Zegarek po naprawie. Widoczna spoina - cyna lutownicza. Lutowałem zwykłą lutownicą kolbową! Cyna trzyma się tego metalu idealnie bez potrzeby dodawania kalafonii i długiego grzania!
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Misiek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: Naprawa zegarów w 924 - how to |
PIeszczoH
Użytkownik
Postów: 4951
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 07.04.06 |
Dodane dnia 05-09-2011 18:23 |
|
|
żeby to zrobić inaczej, trzeba by mieć narzędzie które ładnie odwinie i zawinie felc ramki zegarka. Przypuszczam, że może coś takiego posiadać jakiś zegarmistrz lub jubiler.
głowy sobie uciąć nie dam tylko czy w nowszych 924 obudowa nie jest plastikowa.
SPRZEDAM:
ORYGINALNE ZESTAWY FILTRÓW 924S/944/S/S2/968
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=11740
Przewody Paliwa:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=9843#post_149432
Tarcza sprzęgła 924S/944/S2 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6169#post_93610
rurka do nagrzewnicy 944: http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6127
element wybieraka przy skrzyni http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5936
tłoki 2,7 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5970
stab 20mm http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5239#post_78519
Rolka napinająca rozrządu 24s/44 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6291
KUPIĘ:
mocowania/uchwyty spoilera przód 944/944S http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6186
ZAMIENIĘ - BŁOTNIKI 944 I EU na BŁOTNIKI 944 I US
Szukam:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=6071#post_92228
SZUKAM ZDROWEGO 924S - może mieć korbę co wyszła bokiem, albo być niekompletna, ważne żeby buda była prosta bez tony szpachli i korozji.
__________________________
Porsche 924S '86 3,0 210PS
Jeep Grand Cherokee 2001 V8 - sprzedany
Honda Accord Aerodeck '89 - sprzedana
Garbus '60 - skończył w rękach Porsza
__________________________
Porsche 924 - Nothing even come close |
|
Autor |
RE: Naprawa zegarów w 924 - how to |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 05-09-2011 18:49 |
|
|
Raczej nie jest do podświetlania wykorzystuje się tutaj masę na obudowie. Moje zegarki to roczniki 81-82 więc w sumie te nowsze.
A maszynkę do odwijania... no nie wiem czy jest coś takiego jeśli ktoś może potwierdzić byłoby fajno
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: Naprawa zegarów w 924 - how to |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 05-09-2011 19:27 |
|
|
Nowsze zegary sa plastikowe...
"Nie należy używać kalafonii bo cyna nie będzie chciała przywierać!"
Jestem z zawodu i zamilowania elektronikiem i dla mnie takie lutowanie to zwykle przysmarkanie. Owszem cyna trzyma sie ale "na slowo honoru" i nie ma to nic z porzadnego lutowania. Kalafonii uzywa sie by odtluscic lutowane elementy i dobrze je polaczyc. Blacha ocynkowana bardzo dobrze sie lutuje. Zamiast kalafonii mozna uzyc kwasu solnego, lub fosolu.
Przepraszam ale na punkcie techniki lutowania mam lekkie zboczenie i musialem sie wypowiedziec.
By the way - ciekawy pomysl na otworzenie zegarka.
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
Edytowane przez michal928 dnia 06-09-2011 00:24 |
|
Autor |
RE: Naprawa zegarów w 924 - how to |
Mammoth
Użytkownik
Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08 |
Dodane dnia 05-09-2011 19:45 |
|
|
Z ciekawości, tak na szybko przed chwilą rozebrałem i złożyłem zegarek. Pod ręką miałem tylko śrubokręt, kombinerki i młotek (foto 1). Odginamy śrubokrętem rameczkę, odkręcamy dwie śrubki i mamy wnętrze wyjęte (foto 2). Składanie przebiega równie szybko. Znajdujemy jakąś podstawkę z dziurką (aby pokrętełko zegarka nie przeszkadzało), odwracamy całość i zaklepujemy (foto 3) - oczywiście im lepsze narzędzia mamy pod ręką tym mniejsze ślady pozostaną (młotek, który miałem w zasięgu ręki chyba pamięta lata 70' i jest dosyć mało precyzyjny) - można zaklepać poprzez np. patyczek do lodów i rameczka powinna być gładka. Po zamontowaniu (foto 4), żadnego śladu nie ma i nie musimy się obawiać, że przez drgania lutowanie puści i rozpadający się na dwie części zegarek spowoduje zwarcie i np pożar auta.
Zaznaczam, że na całość operacji poświęciłem 15-20minut i nie przykładałem specjalnej uwagi do detali - co zresztą widać po narzędziach.
Porsche 924 78' (...)
Porsche 924 78' (już nie ma)
"W Porsche psują się tylko dwie rzeczy: świece lub coś innego"
Mammoth dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez Mammoth dnia 05-09-2011 19:45 |
|
Autor |
RE: Naprawa zegarów w 924 - how to |
drwal
Administrator
Postów: 3945
Miejscowość: Opole
Data rejestracji: 03.02.06 |
Dodane dnia 05-09-2011 23:00 |
|
|
Jest: 924S '86, 928 '79, 928S '80, 928 S3 '86
Było: 924 '77, 924 '77, 924 '77, 924 '80, 931 '80, 924 '83, 924 '84, 944 '83, 944 '84, 924 '85, 944 '85 , 928 S4 '87 |
|