Autor |
Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
Alan
Użytkownik
Postów: 127
Miejscowość: Poznań
Data rejestracji: 22.01.13 |
Dodane dnia 15-10-2013 22:21 |
|
|
Posiada ktoś jakiś tutorial odnośnie wymiany łańcuszka rozrządu w 944S? Chodzi mi głównie o momenty dokręcenia śrub mocujących wałki, pokrywę zaworów itp + opis ustawienia całego rozrządu. Plan mam taki, aby dokładnie poznaczyć sobie ustawienia wszystkich kół od pasków, do tego znaki na samych paskach które zostają te co są aktualnie. Niestety wszystko co znalazłem na forum dotyczyło silników 8 zaworowych, chyba że coś przeoczyłem.
Aktualnie wymieniam łańcuszek, górny ślizg napinacza, uszczelkę pokrywy i uszczelniacze zaworowe. Łańcuszek jest do tego stopnia rozciągnięty, że zaczął przycierać o pokrywę, także wygląda na to że był to ostatni moment na wymianę.
944 S |
|
Autor |
RE: Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 15-10-2013 22:22 |
|
|
Maila podaj
|
|
Autor |
RE: Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
Alan
Użytkownik
Postów: 127
Miejscowość: Poznań
Data rejestracji: 22.01.13 |
Dodane dnia 15-10-2013 22:29 |
|
|
Mail poszedł na PW
944 S |
|
Autor |
RE: Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 15-10-2013 22:38 |
|
|
Od razu przygotuj się na walkę ze śrubami mostków wałków głowicy, no chyba że
będziesz miał szczęście, ale jak łańcuszek wygląda tak jak piszesz, to dawno nikt
tego nie ruszał i będzie ciężko. Ostatecznie będzie trzeba ciąć i zakupić nowe
śruby w ASO.
Dobrze zaznaczyć sobie ustawienie, ale warto byłoby być pewnym że jest poprawne.
Jeżeli jednak miałbyś ustawiać na czujniki zegarowe to zwróć uwagę, że wartości
są inne dla S i S2. Uważaj na aluminiowe podkładki od bajno bolts trzymających j-pipe.
Dobrze by było wymienić popychacze zaworowe. No i przyjrzyj się dobrze dolnemu
ślizgowi. Wiem że zestaw jest nieporównywalnie droższy, ale skoro łańcuszek ma
tyle przelatane, to może warto.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
PIeszczoH
Użytkownik
Postów: 4951
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 07.04.06 |
Dodane dnia 16-10-2013 08:28 |
|
|
Qbak napisał/a:
No i przyjrzyj się dobrze dolnemu
ślizgowi. Wiem że zestaw jest nieporównywalnie droższy, ale skoro łańcuszek ma
tyle przelatane, to może warto.
Moim zdaniem zawsze warto.
SPRZEDAM:
ORYGINALNE ZESTAWY FILTRÓW 924S/944/S/S2/968
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=11740
Przewody Paliwa:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=9843#post_149432
Tarcza sprzęgła 924S/944/S2 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6169#post_93610
rurka do nagrzewnicy 944: http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6127
element wybieraka przy skrzyni http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5936
tłoki 2,7 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5970
stab 20mm http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5239#post_78519
Rolka napinająca rozrządu 24s/44 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6291
KUPIĘ:
mocowania/uchwyty spoilera przód 944/944S http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6186
ZAMIENIĘ - BŁOTNIKI 944 I EU na BŁOTNIKI 944 I US
Szukam:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=6071#post_92228
SZUKAM ZDROWEGO 924S - może mieć korbę co wyszła bokiem, albo być niekompletna, ważne żeby buda była prosta bez tony szpachli i korozji.
__________________________
Porsche 924S '86 3,0 210PS
Jeep Grand Cherokee 2001 V8 - sprzedany
Honda Accord Aerodeck '89 - sprzedana
Garbus '60 - skończył w rękach Porsza
__________________________
Porsche 924 - Nothing even come close |
|
Autor |
RE: Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
Alan
Użytkownik
Postów: 127
Miejscowość: Poznań
Data rejestracji: 22.01.13 |
Dodane dnia 16-10-2013 19:38 |
|
|
Rzeczywiście jedna ze śrub nie przetrwała w całości. Co to są za śruby - zwykłe 8.8, czy jakiś specjalny stop? Nie wiem czy zdążę zamówić taką śrubę z ASO przed Wyrazowem.
Co do ślizgów napinacza to były na pewno już wymieniane, bo przy demontażu miski olejowej powyciągałem z niej resztki starego rozsypanego ślizgu. Na obecnych nie widzę żadnego zużycia, także górny wymieniam profilaktycznie, a dolny będzie musiał poczekać, bo inaczej pójdę z torbami
Jak sprawdzić czy rzeczywiście wymieniać popychacze? Optycznie wyglądają bardzo dobrze. Można jakoś zmierzyć ich zużycie np. suwmiarką?
944 S |
|
Autor |
RE: Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 16-10-2013 20:44 |
|
|
Z tego co ja wiem, to nie ma możliwości sprawdzenia hydrauliki "domowymi" metodami.
Czy jest możliwość sprawdzenia w ogóle, też nie wiem. Zwykle się wymienia, bo koszt
16 sztuk to tyle gotówki ile jednego popychacza do 924 2.0, a rozbieranie wałków jest
dość pracochłonne i jeszcze te śruby mostków.
Tak optycznie można zobaczyć czy popychacz nie ma dołków i czy nie ma zbytnio
widocznych kółek w miejscu styku popychacz-wałek - oznaczało by to wiele
przepracowanych godzin.
Jeżeli chodzi o śrubę banjo bolt, to zdaje się że nie wiem czy są z jakiegoś specjalnego
stopu czy czy może ocynkowane, wyglądają inaczej - to fakt. Twardość myślę, że 8.8,
w końcu tylko 10Nm są przykręcane. W aso dość drogi - sztuka 28euro.
Jak wałki i ich zęby?
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche
Edytowane przez Qbak dnia 16-10-2013 20:46 |
|
Autor |
RE: Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
Alan
Użytkownik
Postów: 127
Miejscowość: Poznań
Data rejestracji: 22.01.13 |
Dodane dnia 17-10-2013 22:19 |
|
|
Dzisiaj skończyłem odkręcanie wałków, co wcale nie było takie proste jakby mogło się wydawać w teorii. W praktyce trzeba było rozwiercić w sumie 3 śruby, ale cel został osiągnięty
Qbak - wałki są w bardzo dobrym stanie, a na klinie między wałkiem a kołem paska rozrządu nie ma żadnych luzów. Obawiałem się że nie będzie tak różowo, ale na szczęście odetchnąłem z ulgą.
Co do popychaczy, to 3 z nich dają się wcisnąć z bardzo małą siłą, a pozostałe praktycznie wcale. Nie podoba mi się to, także wymieniam wszystkie.
Czy jest sens wymienić przy okazji uszczelniacze zaworowe? Jeśli tak to jak się do nich dostać? Wyjmuję popychacz i co dalej? Nie mam koncepcji na to, a nie chciałbym niczego uszkodzić.
944 S |
|
Autor |
RE: Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 17-10-2013 22:48 |
|
|
Tylko 3 śruby? To sukces.
Wałki nie straciły żadnych zębów? Też sukces lub szczęście poprzednich właścicieli,
może zostały wymienione po awarii (ślizg w misce).
Wymiana uszczelniaczy zaworowych nie jest taka prosta na aucie. Trzeba by dmuchać
w cylinder, żeby zawór nie wpadał do środka, ustawić tłok w GMP i wypadałoby mieć
przyrząd do naciskania sprężyny zaworowej, żeby zdjąć zamki. Przynajmniej dwie
osoby na moje oko są potrzebne. Same uszczelniacze też nie jest łatwo założyć,
ale muszę przyznać że warto by było wymienić, natomiast strasznie upierdliwa to
praca w takich warunkach. Wymienialiśmy z Michałem tak w boxerze wyjętym z auta
i nie było łatwo, na aucie i w silniku z głowica od góry będzie to wyzwanie
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: Wymiana łańcuszka wałków rozrządu 944S |
Alan
Użytkownik
Postów: 127
Miejscowość: Poznań
Data rejestracji: 22.01.13 |
Dodane dnia 17-10-2013 23:06 |
|
|
Z mojego śledztwa wynika że awaria dotyczyła tylko ślizgu napinacza, a w dodatku przy jego wymianie wyleciały komuś podkładki od rurki hydraulicznej napinacza i wylądowały w misce olejowej.
Łańcuszek przypuszczam że nie był nigdy wymieniany, co może tłumaczyć tak duże jego rozciągnięcie. Wszystkie śruby mostków wałków były oryginalne i nieruszone.
Co do uszczelniaczy - z tego co piszesz to chyba sobie to odpuszczę na ten moment, bo nie mam ani osoby do pomocy, ani wystarczająco dużo czasu (chcę wyrobić się przed Wyrazowem ze złożeniem auta, a grzebię przy nim tylko wieczorami po pracy).
Tak z innej beczki - zastanawiam się czy rozciągnięcie łańcuszka może mieć znaczący wpływ na moc silnika. W moim przypadku był rozciągnięty do tego stopnia że gołym okiem było widać że wałki nie są względem siebie ustawione dokładnie tak jak być powinny - rozciągnięcie łańcuszka wpływa w końcu na kąt między nimi, a to oznacza że część zaworów z wałka napędzanego poprzez łańcuszek pracuje z minimalnym opóźnieniem. Może za dużo już kombinuje, ale tak jakoś mi mój ten chłopski rozum podpowiada
944 S |
|