Autor |
Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 21:04 |
|
|
Cześć!
Przy pomocy kolegów z forum wyregulowałem kąt wyprzedzenia zapłonu w swoim 924 2.0 używając do tego lampy stroboskopowej firmy Yato.
Dlaczego warto to zrobić samemu?
- Jest to prosta procedura, którą z łatwością możemy zrobić samemu oraz zaoszczędzić przy tym czas i paliwo na dojazd do mechanika.
- Ja miałem również obawy, że mechanik zrobi to nieprawidłowo, nie każdy im ufa. Moje zaufanie zbija również z tropu fakt, że gdy przyjadę pod warsztat samochodowy odebrać auto codziennego użytku moim 924, to mechanicy na ten widok rzucają klucze, wybiegają z warsztatu i krzyczą: "Haaaaaaaa! Volkswagen!". Nie wiem czy chodzi im o popisanie się wiedzą, czy o jakieś drwiny, ale bałem się, że ustawią mi kąt jak w Volkswagenie, a to wcale nie musi być tak .
Ok, do rzeczy!
W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy silnik jest prawidłowo złożony. Wiadomo, nasze auta mają ponad 30 lat i nie jeden mistrz mógł przy nich majstrować. A mianowicie chodzi o prawidłowe założenie koła zamachowego, z którego będziemy zczytywać znaki. Jak to sprawdzić?
Bardzo prosto! Na tylniej, jak i przedniej części kółka pasowego wałka rozrządu znajduje się małe okrągłe wgłebienie. Nas interesuje ten znak na tylniej części kółka. Zakładamy klucz na śrubę koła zdawczego wału korbowego i obracamy silnikiem zgodnie z jego obrotami pracy (w prawo - zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Nie trzeba wyjmować świec ... silnikiem kręci się lekko. Kręcimy tak długo, aż znak (wgłębienie) na tylniej części kółka rozrządu pokryje się ze wskaźnikiem na pokrywie zaworowej (wskaźnik będzie wskazywał znak na kółku). Znak na kółku rozrządu warto zaznaczyć sobie białym markerem, aby lepiej było go widać. Oto wskaźnik na pokrywie zaworowej:
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić.
Szarak Maryjusz dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 21:11 |
|
|
Pamiętaj, aby kręcąc silnikiem wyrzucić bieg! Przy zapiętym biegu i porządniejszym zamachu kluczem można sobie najechać samochodem na stopę .
Wskaźnik na pokrywie zaworowej wskazuje już znak na tylniej części kółka rozrządu. Teraz pora odnaleźć wizjer koła zamachowego. Znajduje sie on na dzwonie sprzegła - wycięcie w dzwonie. Zauważysz go spoglądając przy ścianie grodziowej za silnik (wyposaż się w dobrą latarkę). Wygląda on tak:
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić.
Szarak Maryjusz dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 21:17 |
|
|
Podczas, gdy znak na kółku rozrządu wskazywany jest przez wskaźnik znajdujący się na pokrywie zaworowej, to na kole zamachowym, które widać przez powyższy wizjer powinniśmy zauważyć znak 0. Przypatrz się dobrze! Znaki są zabrudzone i trudno widoczne. Jeśli nie dostrzegasz zera poproś kogoś o pomoc. Niech pokręci silnikiem delikatnie w przód i w tył, może wtedy zauważysz swoje 0 na kole zamachowym. Jeśli je dostrzegłeś to oznaka, że Twój silnik jest dobrze zmontowany i możesz zabrać się za regulację kąta wyprzedzenia zapłonu.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić.
Edytowane przez Szarak Maryjusz dnia 04-09-2014 22:34 |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 21:35 |
|
|
Zakładając, że masz wersję europejską na kole zamachowym oprócz znaku 0 sa jeszcze znaki -10 oraz +10. Kręcąc wałem zgodnie z jego kierunkiem pracy (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) najpierw zobaczysz znak +10, w niewielkiej odległości od niego jest znak 0 (w tym punkcie wskaźnik na pokrywie zaworów wskazuje znak na kółku rozrządu), a za zerem znak -10 w takie samej odległości od zera jak +10. Koło zamachowe obraca się dokładnie 2 razy szybniej od kółka rozrządu. Znak 0 oznacza górne martwe położenie tłoka w pierwszym cylindrze: "TDC - Top Dead Center = górny martwy punkt". Znak +10 oznacza "BTDC - Before Top Dead Center = przed górnym martwym punktem" A dokładnie 10 stopni przed górnym martwym punktem tłoka. Zaś znak -10 to "ATDC - After Top Dead Center = po górnym martwym punkcie", a dokładnie 10 stopni po górnym martwym punkcie. Czy teraz wiesz dlaczego najpierw +10, później 0, a na końcu -10? +10 przed, 0 - martwy górny punkt, - 10 za martwym punktem.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 21:40 |
|
|
Oczyść sobie, lub zaznacz białym markerem punkty 0 oraz +10. Pamiętaj, aby zrobić to dokładnie. Teraz możesz rozpocząć pomiar kąta wyprzedzenia zapłonu. Wypnij przewód podciśnieniowy od rozdzielacza zapłonowego i rozgrzej silnik do normalnej temperatury pracy.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 21:43 |
|
|
"Ważnym elementem tej zagadki jest także prawidłowe podłączenie lampy
stroboskopowej. Pod przewód zapłonowy na pierwszym cylindrze zgodnie ze strzałką umieszczoną na obudowie "zaczepu". Strzałka powinna wskazywać świecę, a nie kopułkę." Uważaj też, aby przewody lampy nie wkręciły się w wirujące elementy silnika.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić.
Edytowane przez Szarak Maryjusz dnia 04-09-2014 21:45 |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 21:51 |
|
|
Silnik rozgrzany, obroty 950+-50, przewód podciśnienia zdjęty. Pora rozpocząć pomiar kąta. Przy prawidłowym ustawieniu zapłonu i potencjometrze na lampie stroboskopowej ustawionym na 0 powinieneś widzieć na kole zamachowym +10 (10 BTDC). Prawidłowy odczyć wartości z koła zamachowego występuje, gdy linia wartości na kole zamachowym zchodzi się z wycięciem na wizjerze:
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić.
Szarak Maryjusz dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 22:12 |
|
|
Wartość +10, czyli 10 stopni BTDC to prawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu dla wersji europejskiej. Potencjometr na lampie stroboskopowej to swojego rodzaju kątomierz. Zwiększając wartość na potencjometrze "opóźniasz kąt strzału lampy o kąt wybrany na potencjometrze". Jeśli linia znaku +10 na kole zamachowym nie zbiega się z wycięciem w wizjerze (na potencjometrze przy lampie ustawionym na 0) musisz poluzować śrube odpowiedzialną za utrzymanie kopułki w stałej pozycji i obracając nią zmień kąt wyprzedzenia zapłonu tak, aby linia pokrywała się z wycięciem. Jeżeli masz problem ze znalezieniem znaku +10 kręć potencjometrem, aż znajdziesz jaki kolwiek znak. Jeśli wtedy coś znajdziesz, odczytaj swój kąt opóźnienia lampy z potencjometra i spróbuj na podstawie tego ustalić ile powinieneś przestawić zapłon. Jeśli znajdziesz 0, to możesz również ustawić 10 stopni BTDC ustawiając na potencjometrze lampy opóźnienie 10 stopni i kręcąc kopułka ustaw linię znaku 0 z wycięciem w wizjerze. Ponieważ jeśli widzisz znak 0 na opóźnieniu strzału lampy o 10 stopni, to siłą rzeczy zapłon ustawiony jest na 10 stopni BTDC.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić.
Edytowane przez Szarak Maryjusz dnia 04-09-2014 22:41 |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 22:20 |
|
|
Do obracania kopułką przydaje się druga osoba do pomocy, która dokręci kopułkę, gdy ustawimy wymaganą wartość, bo śruba znajduje sie po przeciwnej stronie od miejsca, gdzie stoimy i strzelamy lampa w koło zamachowe. Warto po dokręceniu rozdzielacza sprawdzic ponownie kąt wyprzedzenia zapłonu, bo kopułka mogła nam sie obrócić podczas dokręcania.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 22:30 |
|
|
Podepnij podciśnienie, przejedź się!
A co jeśli przez przypadek masz wersję amerykańską? Masz problem, sprzedaj.
Żart oczywiście, amerykańskie wersje ustawia sie tak samo, lecz na wartość 10 i 3 stopnie ATDC, zamiast BTDC w zależności od wersji:
MY 1976-1977 1/2 - modele US, silnik 90 HP
- 10° ATDC przy 925 ± 75 obr/min z podpiętym podciśnieniowym regulatorem kąta.
MY 1977 1/2 - 1980, modele US, silnik 110 HP
- 3° ATDC przy 950 ± 50 obr/min z podpiętym podcisnieniowym regulatorem kąta.
Więc jeśli MacGyver miałby 924, ustawiałby zapłon na ATDC - za górnym martwym położeniem tłoka. A dlaczego amerykańskie wersje ustawiane są na ATDC?
"Przyczyną takiego ustawienia zapłonu w silnikach US jest przystosowanie ich do paliwa niskooktanowego.
Zasadniczym celem spalania mieszanki w cylindrze silnika jest wykorzystanie energii spalania i rozpręzajacch sie gazów spalinowych do napedzenia wału korbowego. Proces ten jest najefektywniejszy jezeli cały ładunek jest juz spalony w okolicach 20 stopni ATDC. Jak wiadomo cząsteczki paliw niskooktanowych są mniejsze w związku z czym proces ich spalania przebiega znacznie szybciej, więc żeby wykorzystać maksymalną energię procesu spalania (żeby wystąpiła ona 20 stopni ATDC) zapłon musi nastąpić później (niż w przypadku paliwa o wyższej liczbie oktanowej, rzecz jasna)."
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 04-09-2014 22:40 |
|
|
Jeśli nadal coś budzi wątpliwości, napisz, zapytaj się. Jeśli ktoś zauważył błędy, nieprawidłowości, prosze o informację . Pozdrawiam
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
mojojojo13
Użytkownik
Postów: 506
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 09.09.07 |
Dodane dnia 06-09-2014 05:57 |
|
|
Mariusz, kupa dobrej i ciężkiej pracy. Jestem przekonany że za pół roku ktoś dopisze pode mną podziękowania!. Super.
Jeśli mogę coś zasugerować, to że zapłon możesz regulować aparatem zapłonowym a nie kopułką, bo to tylko jeden z elementów aparatu przymocowany w zasadzie na sztywno |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 06-09-2014 10:22 |
|
|
Wiem, całym aparatem zapłonowym, skróciłem trochę pisanie. Poprawię to (mimo wszystko może komuś zamieszać), dzięki.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 06-09-2014 15:13 |
|
|
Pozwoliłem sobie na wersję "podręczną" tutoriala":
Regulacja zapłonu na prawidłowo złożonym i zamontowanym w aucie silniku.
1. Znajdujemy i ustawiamy pokazane elementy na fabrycznie odlane/naniesione znaki 1-6 jak w załączniku.
2. W wersji EU odpinamy przewód podciśnieniowego regulatora kąta wyprzedzenia zapłonu (w wersji US nie robimy tej operacji).
3. Po uruchomieniu silnika - kręcimy całym aparatem rozdzielacza do momentu, gdy w świetle lampy stroboskopowej odpowiedni punkt zapłonu naniesiony na koło zamachowe będzie wyraźnie widoczny przy poziomej części wskaźnika 5 znajdującego się na obudowie sprzęgła.
4. Jeśli znaki koła zamachowego są widoczne lecz nie pokrywają się z GMP - koło zamachowe jest przykręcone źle. Korekta polega na odpowiednim ponownym przykręceniu go w położeniu określonym przez znaki pokazane na ilustracji "!".
konto_usuniete dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez konto_usuniete dnia 06-09-2014 15:58 |
|
Autor |
RE: Regulacja zapłonu (kąta wyprzedzenia) - tutorial |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 06-09-2014 15:56 |
|
|
Prawidłowo ustawiony punkt zapłonu na wskaźniku 5 :
konto_usuniete dodał/a następującą grafikę:
|
|