Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 30-04-2009 23:18 |
|
|
misiek26 - z tym klinem to bardzo trafne spostrzezenie. Mogl sie np sciac i efekt bedzie podobny tylko ze auto stanelo nagle... Tylko zeby sie scial to musialby walek stanac na dębowo. Kolko jest przykrecone sruba. Nawet gdyby klina nie bylo kolko mocno przykrecone sruba bedzie pracowac. Jedyna mozliwa rzecz z klinem to musiala by sie sruba poluzowac i tak pracujacy silnik moze po jakims czasie wycialby klin i silnik by stanal. Ale kompletny brak pracy zaworow od razu daloby sie wyczuc kreceniem silnika na pusto. Predzej typowalbym ze luzna sruba po kilkuset km by sie calkowicie odkrecila i kolko by spadlo - a rozrzad podobno jest ok. Wszystko wyjasni sie w poniedzialek. Qbak - same dziwne przypadki ci sie przytrafiaja!
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 30-04-2009 23:27 |
|
|
Biorąc pod uwagę, że silnik 924 należy do bezkolizyjnych to raczej nie powinno się nic stać jeśli ten klin wyleciał. Nie słyszałem o przypadku złamania wałka rozrządu np na pół - moim zdaniem to bardzo mało prawdopodobne - jest przecież gruby na ponad 1cm, tam nie działają takie duże siły które mogłby go w jednym miejscu zablokować a w drugim obrucić i przez to zerwać. Inna sprawa to uszkodzenie krzywek wałka, to jest możliwe ale raczej nie dałoby takiego rezultatu. Prędzej koło zębate od aparatu uległoby uszkodzeniu, albo kółko na końcu wałka rozrządu. To tylko taka moja myśl, że proponowałbym sprawdzić to na początek - w razie ustawiania zapłonu będzie łatwiej wszystko naprawić bez rozbierania aparatu jeśli to jest ten klin.
W sprawie tej śruby nawet jeśli jest mocno przykręcona siła potrzena do obrócenia wałka może być niewystarczająca i kółko będzie się obracać a wałek nie - sprawdzałem przed chwilką na głowicy którą mam w domu jak silnik działałby w tej sytuacji to pojęcia nie mam.
Poczekamy do końca weekendu.
Ogólnie dość ciekawy przypadek i chętnie się dowiem co to było i mam nadzieje, że szybko będzie dobrze.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Edytowane przez Misiek dnia 30-04-2009 23:49 |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Mammoth
Użytkownik
Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08 |
Dodane dnia 30-04-2009 23:29 |
|
|
Chodzi głównie o to że jeśli nic poważniejszego się nie stało to żeby właśnie takim podejściem nie uszkodzić silnika. Zakładając że np tryb spadł..przy kręceniu może się ułożyć inaczej i zablokować inny..i problem gotowy. :/ Wymontować aparat to nie problem a i dostęp jest dobry. Jak tam będzie wszystko to ok to ściągniesz osłonę i będzie widać co jest z kołem pasowym. Porsz dobrze mówi..też może być że się ząbki posypały i pasek jest łysy jak kolano. Aha..Jeśli już masz kręcić to załóż klucz (nie pamiętam 28 czy ponad 30.. w każdym razie jakiś duży) i kręć wałem. |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 30-04-2009 23:39 |
|
|
Widzialem juz niejedno. Zatarte walki w glowicy , pekniete walki rozrzadu na pol, urwany z niewiadomego powodu sam grzybek zaworu i dziura w tloku, peknieta porcelanka swiecy i ogromne zniszczenie silnika, urwane korbowody, pekniety na pol (!) wal korbowy i silnik pracowal, pasek rozrzadu bez polowy zebow i gosc dojechal do serwisu, silnik po przebiegu 20tyskm a tak zniszczony jakby przejechal z pol miliona, myszy koty i zajace zmielone w zebatkach paska rorzadu... Ale nie zasmiecajmy watku - ciekawe co bedzie u ciebie
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Abelard
Użytkownik
Postów: 997
Miejscowość: DK
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 01-05-2009 12:35 |
|
|
To by była tragedia gdyby awaria okazała się poważna. Przecież silnik jest 1300km po generalnym remoncie. Trudno mi to przyjąć do wiadomości tym bardziej że widziałem jak delikatnie jeździłeś.
Ale, pamiętam że po remoncie pojawiły się lub zaostrzyły problemy z odpalaniem auta. Myślę, że zanim scenariusz stanie się bardzo pesymistycznym warto ten trop zbadać. Niestety nie mam pomysłu co to może być. Ale z moim był problem z kablem między rozrusznikiem a akumulatorem - szeryf rozwiązał zagadkę po 2 tygodniach, a ja męczyłem się rok.
Reasumując jestem optymistą, wiosna jest. Sezon czeka. Bez jaj
Już nie zbieram na 968 CS
www.instagram.com/p968cs
968CS 92'
944 84'
924 80'
924 89' składak targa
"Standing in line is easy, finding your way isn't." |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 04-05-2009 09:01 |
|
|
I jak tam?? jakieś nowe wieści z frontu? Jak diagnoza?
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 04-05-2009 09:54 |
|
|
Wczoraj zbyt późno wróciłem żeby cokolwiek zobaczyć/sprawdzić/rozkręcić,
a i tak będę czekał na kogoś kto mi pokręci silnikiem żebym mógł zobaczyć
najpierw czy wałek rozrządu się kręci. I jeżeli się nie kręci to dlaczego.
Potem dopiero zabiorę się za ewentualne rozkręcanie aparatu.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Abelard
Użytkownik
Postów: 997
Miejscowość: DK
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 04-05-2009 11:36 |
|
|
Kuba trzymam kciuki.
Już nie zbieram na 968 CS
www.instagram.com/p968cs
968CS 92'
944 84'
924 80'
924 89' składak targa
"Standing in line is easy, finding your way isn't." |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Mammoth
Użytkownik
Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08 |
Dodane dnia 04-05-2009 13:57 |
|
|
Nie wiem..może ja się nie znam..może żyję w błędzie, ale odkąd pamiętam, przy każdym silniku, w którym było podejrzenie uszkodzenia elementu w głowicy, to nie wolno było kręcić rozruchem (aby uniknąć większych uszkodzeń). Przedewszystkim rozbiórka, a jeśli już była konieczność ruszenia silnikiem to tylko kluczem. Żeby to zrobić to nikt do pomocy nie jest potrzebny. Jeśli nie wiesz o czym mówię, to masz fotkę:
Mammoth dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 04-05-2009 14:25 |
|
|
Jest to racja, że lepiej zamiast rozrusznikiem pobawić się sporym kluczem, na pewno jest to bezpieczniejsze. Aczkolwiek skoro silniki od 924 są bezkolizyjne - może kiedyś ktoś by to sprawdził na rozebranym silniku - ile zostaje miejsca od końca tłoka (czy może otwóru na zawór w tłoku do krawędzi bloku + grubość uszczelki no tak -1mm dla pewności. No i porównać to z maksymalną odległością na jaką może wysunąć się zawór z głowicy. I byłoby jasne.
Jeśli bezkolizyjny to można sobie kręcić czym się chce tylko nie wiem jak się silnik zachowa przy zapłonie mieszanki w cylindrze z niedomkniętym zaworem. Lepiej uważać.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 04-05-2009 14:42 |
|
|
Jest bezkolizyjny na 100% - sprawdzone przez mnie osobiście wielokrotnie . Pomiary o których piszesz też robiłem (plasteliną) i gdzieś mam zanotowane nawet. Nie pamiętam dokładnie, ale była to wartość rzędu kilku milimetrów, na pewno nie jednego.
Co do zapłonu z niedomkniętym zaworem - faktycznie może być nieprzyjemnie dla K-Jetronika jeśli dostanie w blaszkę przepływomierza takim "backfire".
pzdr
jacek(pilatus) |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Mammoth
Użytkownik
Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08 |
Dodane dnia 04-05-2009 15:04 |
|
|
Panowie..tu nie chodzi o to czy jest bezkolizyjny czy nie. Kwestia jest taka: nie wiemy co jest przyczyną tego iż aparat stoi w miejscu. Jeśli jest to uszkodzenie w głowicy i ułamał się jakiś kawałek metalu, może on przyblokować pracę silnika przy próbie rozruchu. Chociaż przy takim założeniu trudno chyba byłoby bardziej uszkodzić głowicę;) Mimo wszystko lepiej do tematu podejść ostrożnie. Czasem warto. |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 08-05-2009 22:38 |
|
|
Dziś wreszcie znalazłem trochę czasu na sprawdzenie wszystkich przypuszczeń.
Wiem, że najlepiej kręcić kluczem, ale... trzeba mieć taki w swoim posiadaniu.
Podobno to 24, nie mam takiego.
Najpierw spojrzałem na wałek rozrządu, bo wydawał się to najważniejszy problem
w razie uszkodzenia. Potem na pasek rozrządu (napięty i są ząbki).
Potem przyszła pora na tą śrubę. Co się okazało, śruba się odkręciła...
Chciałem kręcić silnikiem, a zacząłem dokręcać śrubę (kombinerkami próbowałem
walczyć). Oczywiście zostawiłem to tak i teraz będę czekał na pomoc Michała,
bo nie mam narzędzi, żeby samemu to zrobić.
Pytanie się nasuwa jak to dokręcić tą śrubę? Wypadałoby jakoś silnik zablokować,
jak był wyjęty to było łatwo. Ktoś miał taki przypadek?
I pytanie najważniejsze, czy pompa oleju pracowała? Sam sobie odpowiem, bo
właśnie mi się przypomniało, że wskaźnik ciśnienia oleju pokazywał ciśnienie,
także raczej smarowanie było. Ktoś uważa inaczej?
Dobrze, że nie wałek, ale co w takim razie teraz się stało? Śrubę przykręcaliśmy
mocno kluczem dynamometrycznym. Może o czymś zapomnieliśmy? Nie potrzeba
tam jakiejś podkładki kontrującej czy coś w tym stylu?
Proszę o wszystkie pomysły, sugestie.
PS: Piszę już wszystko w tym temacie, ale jak admini chcą to wydzielcie to od
mojego pierwszego posta do innego tematu.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 08-05-2009 23:35 |
|
|
Chodzi o śrubę od wałka rozrządu? bo nie do końca rozumiem z tego co napisałeś.
Wałek rozrządu się rusza czy nie? jak to ta śruba to może ten klin wypadł? jak tak to musisz ustawiać rozrząd od początku.
Pompa oleju na pewno działała! jest połączona bezpośrednio z wałem korbowym i nie ma takiej możliwości by się "wyłączyła" jeśli tylko wał się kręcił. Rozrząd czy inne paski nie ma tutaj nic do rzeczy.
Napisz która to dokładnie śruba to będzie coś można precyzyjniej poradzić no i czy ten wałek rozrządu się kręcił?
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 08-05-2009 23:48 |
|
|
Oczywiście chodzi o śrubę wpominaną przez Mamootha, czyli tą którą jest wał
dokręcony. Czyli tą którą się kręci silnikiem.
Wałek się nie kręci, pasek się nie kręci, śruba na dole się odkręciła i przy kręceniu
silnikiem właśnie ta śruba się obraca (zgodnie ze wskazówkami zegara )
Dokładnie ta która jest kilka postów wyżej zaznaczona na grafice.
edit, co do pompy oleju. oczywiście że rozrząd nie ma tu nic do powiedzenia,
ale już różne śruby przy wale mają, a jak ta się odkręciła to nie wiem czy
pompa na pełnych obrotach pracuje.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche
Edytowane przez Qbak dnia 08-05-2009 23:51 |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Mammoth
Użytkownik
Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08 |
Dodane dnia 09-05-2009 01:25 |
|
|
Qbak? A czy Ty przypadkiem jej nie odkręcasz? Pamiętaj że wraz z pracującym silnikiem śruba ma się dokręcać a nie wykręcać Tak czy inaczej jeśli kombinerkami możesz nią obracać, to albo za dużo pary w rękach albo słabo dokręcona była
Jednym ze sposobów na zablokowanie może być taki, że wykręcasz dwie śruby przy tej która się odkręciła (dobrze byłoby wkręcić zamiast nich jakieś inne szpile) i jak już wystają to wkładasz między nie kawałek żelastwa (robisz poprostu dźwignię) co skutecznie zablokuje obracający się wał. Wtedy spokojnie dokręcisz tą śrubę.
Pompa oleju to zupełnie inna historia i ta śrubka na pewno nie ma na nią wpływu, więc tym się nie przejmuj
Mam nadzieję, że reszta auta jest lepiej skręcona. Jeśli takie śruby można obracać kombinerkami to strach pomyśleć o innych |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 09-05-2009 20:06 |
|
|
No to już sam nie wiem czy dokręcam, czy odkręcam.
Wydaje mi się, że patrząc od przodu auta na silnik śruba powinna się kręcić
zgodnie ze wskazówkami zegara. Tak samo się ją dokręca (jak to śruba).
Także jej nie odkręcam.
Co do skręcenia silnika, tą śrubę też tak jak każdą ważną dokręcaliśmy
kluczem dynamometrycznym także nie odkręciłbym jej kombinerkami.
Przy odkręcaniu potrzebna była perswazja (grzanie śruby) żeby ją odkręcić.
Może śruba się jakoś "uszkodziła"? Czy tam daje się uszczelkę? Jeżeli tak,
to czy jest ona samokontrująca i czy należy dać nową?
Jakieś pomysły?
Co byście sprawdzili jeszcze przed skręceniem tego wszystkiego?
Mogło coś się uszkodzić?
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: [K] Ignition Control Unit / Moduł zapłonu |
Abelard
Użytkownik
Postów: 997
Miejscowość: DK
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 09-05-2009 21:31 |
|
|
Moze warto tę śrubę wymienić? Chyba będzie dostępna, tylko gdzie? A tak poza tym to mam nadzieje że będzie ok.
Już nie zbieram na 968 CS
www.instagram.com/p968cs
968CS 92'
944 84'
924 80'
924 89' składak targa
"Standing in line is easy, finding your way isn't." |
|