Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 30-08-2014 14:04 |
|
|
Ustaw na 10-12, będzie ok Ściganci ustawiają kompletnie inaczej
Co nie znaczy dobrze
Co do szukania znaku na kole. Ustaw sobie wałek rozrządu na znak, a potem
zaglądaj w koło zamachowe. Jeżeli nie widzisz znaku, to się porządnie przyjrzyj.
Czasem bardzo trudno go dostrzec, często tam zaglądam a i mnie potrafi zmylić.
Jeżeli nadal nie widzisz, to pokręć troszkę kołem do przodu i do tyłu (generalnie
nie powinno się kręcić do tyłu). Jeżeli nadal nic nie znajdziesz to najlepsza będzie
pomoc drugiej osoby, która będzie bardzo powoli kręcić wałem korbowym, a Ty
będziesz wyszukiwał na kole zamachowym dziwnych znaków Oczywiście przy tej
czynności bardzo ważne jest mocne światło skierowane na otwór w obudowie
sprzęgła.
Jak już znajdziesz znaki -10 OT i +10 to dopiero wtedy masz podstawę do szukania
ustawienia zapłonu. Generalnie na takiej lampie jak ma Sobek będziesz szukał
znaku OT kręcąc potencjometrem. Jak znajdziesz OT, to odczytujesz z lampy
jaki masz kąt wyprzedzenia zapłonu (lub opóźnienia). Oczywiście jeżeli znajdziesz
znaki i sprawdzisz, że masz poprawnie ustawiony rozrządu to wtedy masz tą
wspomnianą podstawę do szukania kąta wyprzedzenia zapłonu.
Ważnym elementem tej zagadki jest także prawidłowe podłączenie lampy
stroboskopowej. Pod przewód zapłonowy na pierwszym cylindrze zgodnie ze
strzałką umieszczoną na obudowie "zaczepu". Strzałka powinna wskazywać
świecą a nie kopułkę. Przewód podciśnienia zdjęty (z aparatu zapłonowego
lub z przepustnicy).
Jak zawiedzie szukanie znaku na kole zamachowym to możesz, tak jak zostało
to napisane wcześniej, szukać na przednim kółku, ale tam też może być źle
ustawione, bo skoro ktoś źle złożył tył to z przodem mogło być tak samo.
Mógł klina w ogóle nie zastosować.
Jak już to znajdziesz to przejdziemy do ustawiania
Sławek, generalnie jest na odwrót z tą synchronizacją. Dwa obroty wału korbowego,
to jeden obrót wałka rozrządu.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche
Edytowane przez Qbak dnia 30-08-2014 14:08 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 30-08-2014 16:02 |
|
|
Dziękuję za porady, będę szukał, jak sie trochę ściemni . Chwaliłem bezawaryjność mojego auta, właśnie się potwierdziły moje obawy o znikanie płynu chłodniczego . Mam nadzieję, że znajdę wyciek.. a jeśli nie, to sam nie mam pojęcia jak mogłem zabić uszczelke pod głowicą . Wysokie temperatury? Wskaźnik nigdy mi nie wszedł na czerwone pole ;/. Blok po zimie raczej nie pękł, płyn ubywa od niedawna i jest przygotowany na niskie temperatury. Był już ubiegłego roku przygotowany, a wtedy były znacznie większe mrozy i nic się nie działo.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 30-08-2014 17:21 |
|
|
Żeby było w temacie, to mogłeś zabić uszczelkę pod głowicę (nie twierdzę że tak jest)
źle ustawionym zapłonem na przykład. Jeżeli to uszczelka to najprawdopodobniej ma
już swoje lata i nigdy nie była wymieniana. Moja była w takim stanie, że aż dziwne
że nadal trzymała. Może płyn zwyczajnie gdzieś indziej ucieka, ale tylko kiedy układ
trzyma ciśnienie po rozgrzaniu płynu? Może nie jest tak źle jak to wygląda.
Możesz jeszcze spróbować polegać na swoim węchu i ocenić spaliny, jeżeli będzie
przepalał płyn chłodniczy to można to wyczuć w spalinach. Nie będę podawał zapachu,
bo każdy to inaczej interpretuje. I nie pomyl tego z wodą zbierającą się w wydechu.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
mojojojo13
Użytkownik
Postów: 506
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 09.09.07 |
Dodane dnia 30-08-2014 18:36 |
|
|
W każdym warsztacie mają urządzenie do wykrywania spalin w płynie chłodniczym, koszt ok 30 zł, ale ja bym uszczelkę podejrzewam dopiero na koniec. Chłodnica może dawać d..py i dzieję się to jak pisał Qbak przy większym ciśnieniu w układzie. Połóż coś pod auto i patrz skąd cieknie. Z zapłonem najlepiej podjedź do mechanika starej daty, bo w wiekowym aucie z wiekowym wałkiem rozrządu czasem dobre ucho i nos lepsze niż fabryczne instrukcje. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 30-08-2014 19:12 |
|
|
"Ustaw na 10-12, będzie ok" - co to oznacza? +10-12, czy -10-12? Ja sprawdzić poprawne ustawienie rozrządu? Na dole jest jeszcze jakiś wizjer? Pamiętam, że gdy mechanik mi wymieniał pasek to miał auto na podnośniku. Facet niby potrafi, ale sami wiecie, że lepiej sprawdzić ..
Co do płynu właśnie mi się przypomniało, że jak wymieniałem stabilizator i miałem zdjętą podłogę, to widziałem, że chłodnica jest czymś poklejona. A u góry jak jest ciepły to trochę puszcza, jakby płyn parował. Ale tym się będę bawić, jak zrobię zapłon.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 30-08-2014 20:17 |
|
|
Chłopaki, jest tak! Jak mam na kole zamachowym 0, to kółko wałka jest w takiej pozycji jak na zdjęciu. Białym markerem jest zaznaczony znak na kółku, a wskaźnik na pokrywie widać . Zaznaczyłem markerem 0 na kole zamachowym, bo w życiu bym go nie widział nawet w lampie. Gdy widzę 0 centralnie, to na lampie mam na potencjometrze ustawione 8. To chyba aż tak źle nie jest no nie?
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić.
Szarak Maryjusz dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 30-08-2014 21:21 |
|
|
Rozumiem, że na kole wałka rozrządu w miejscu zaznaczenia korektorem po drugiej
stronie kółka masz wybity znak w postaci kropki/dołka. I tylko na tą stronę "przerzuciłeś"
korektorem dla lepszego zobrazowania sprawy. Znaku na kółku rozrządu powinieneś
szukać od drugiej strony niż ta od której zrobiłeś zdjęcie.
Jeżeli jednak wszystko jest ok, tzn. wiesz gdzie szukać znaku na kole wałka rozrządu
to chyba zdajesz sobie sprawę że coś jest ewidentnie nie tak? Koła wałka rozrządu
nie da się ustawić inaczej, bo jest klin który wymusza to ustawienie. Natomiast
koło zamachowe da się ustawić w wielu pozycjach - nic nie wymusza jego poprawnego
ustawienia.
Możliwe, że rozrządu masz ustawiony dobrze, tylko koło zamachowe masz źle
założone. Przy takim założeniu Twój zapłon jest ustawiony źle. Pytanie tylko czy
zamierzyłeś -8 czy +8? Nie wiem jakie masz wskazówki, generalnie chodzi o to
czy jest zapłon wyprzedzony (iskra zostaje podana przed GMP) czy opóźniony
(po GMP).
Możliwe, że masz rozrząd ustawiony źle, choć przy tak dużej różnicy chyba nie
można mówić o równej pracy, ale widziałem różne kwiatki także wszystko jest
możliwe. Zobacz jak się ma do ustawienia tyłu - ustawienie znaku na przednim
kółku. Zakładamy że jest poprawnie zainstalowane.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 30-08-2014 22:04 |
|
|
Generalnie poszedłem jeszcze pokręcić jak to przeczytałem, ale zostawiłem samochód na biegu i kręcąc silnikiem rozjechałem sobie nogę. Leżę teraz w szpitalu, dokończe jak wyjdę z gipsem.
Nie no żartuję
Ewidentnie popełniłem błąd, bo zaznaczyłem znak z przodu, ponieważ żadnego znaku z tyłu kółka nie mogłem znaleźć. Ale właśnie poszedłem jeszcze raz. Zrobiło się juz całkiem ciemno i przy latarce go znalazłem. I jak ten z tyłu ustawiam na wskaźnik na pokrywie zaworów, to na kole zamachowym widze idealnie 0. Lampa ma skalę od 0 do 60, nie ma żadnego -. Po prostu gdy silnik chodzi i strzelam w koło zamachowe, to idealne 0 na kole widzę na ustawieniu 8 na skali lampy. Nie mam pojęcia czy na minus czy na plus, bo lampa nie ma żadnego minus, skala jest dodatnia. Koło zamachowe jest synchroniczne z wałem tak? Przecież zawsze jak obrócę silnik i co każdy obrót kółka rozrządu o 180 stopni widzę znaki, bo zamach się kręci 2 razy szybciej. Przepraszam za te błahostki to po prostu błąd z mojej strony, że nigdy nie rozebrałem żadnego silnika (zawsze się bałem, że zepsuję) i mam takie dziury w mojej wiedzy. Rodzina już mnie wywala z tym do mechanika, ale w ten sposób w życiu się niczego nie naucze..
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
sianoz
Użytkownik
Postów: 530
Miejscowość:
Data rejestracji: 03.09.13 |
Dodane dnia 31-08-2014 11:58 |
|
|
Proponuje kopie posta w tytule "ustaw rozrz. W 924" tak by cenne info byly pod reka. Pozdrawiam
928s '86 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 31-08-2014 12:19 |
|
|
Jak dokończe temat, to się tym zajmę. Uzupełnię informację na temat lampy stroboskopowej, czynności, budowy i działania 924. Musze tylko temat doczołgać do końca i upewnie się, czy mam dobrze złożone auto. Niby mam, skoro te znaki mi sie zgadzają. Jedynie teraz nie mam pojęcia co ta lampa wskazuje na skali od 0 do 60. Nie ma ujemnej skali o własnie tak:
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić.
Szarak Maryjusz dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 31-08-2014 12:40 |
|
|
Mam też takie pokrętło. Nie wiem do czego służy. Na pewno nie do sprawdzenia kąta ustawienia zapłonu
2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 31-08-2014 12:49 |
|
|
http://www.jonnesway.pl/pdf/278.pdf
To teraz nie mam pojęcia co to są za wartości. Zaznaczę sobie jeszcze markerem to +10 i - 10, w ten sposób kręcąc tym potencjometrem będę wiedział, czy na plus przesuwam, czy na minus. Skoro widze 0 na położeniu pokrętła na 8, to - lub + 10 (jeśli to pokazuje kąt) będe widział na 18. Zaczyna mi sie rozjaśniać, bo dowiedziałem się, że 0 to górne położenie tłoka ;P. Więc musze zapłon opóźnić o te 10-12 tak? Więc ma to być (+) 10-12 czy dobrze rozumiem?
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić.
Edytowane przez Szarak Maryjusz dnia 31-08-2014 12:51 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 31-08-2014 13:24 |
|
|
To pokrętło służy właśnie do ustawiania kąta wyprzedzenia zapłonu.
Masz 8stopni BTDC, czyli 8stopni przed górnym martwym punktem, daj
10 będzie seryjnie i tyle To -10 i +10 było w latach 70tych bardzo
przydatne na kole zamachowym, bo nie było lamp z regulowanym kątem
wyprzedzenia (i teraz nie wiem co napisać, chyba kątem wyprzedzenia
światła lampy stroboskopowej, a nie zapłonu). To pokrętło reguluje ile
wcześniej ma lampa strzelać, a nie kąt zapłonu przecież
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 31-08-2014 13:58 |
|
|
Czyli to +10 -10 było orientacyjnie, żeby wiedzieli gdzie są, jeśli nie mogli znaleźć zero. Rozumiem, ustawiamy na lampie 10-12 i kręcimy aparatem na zdjętym podciśnieniu i rozgrzanym silniku tak, żeby przy tym ustawieniu lampy zobaczyć TDC (0) na kole zamachowym. Bo lampa daje wtedy sygnał 10-12 stopni przez TDC (seryjnie dla 924). Zrobię jazde testową, zobaczymy co się będzie działo. Kokosów się nie spodziwam, może te samozapłony znikną i choc trochę żwawszy będzie na tych wysokich.
Nie wiem, czy to jest miarodajne, gdy Sobkosław ma twardy zawias i chyba ciut mniejsze koła. Ale stwierdził, że wysokie obroty mam słabe. W porównaniu jeszcze do jego silnika na seryjnym wałku. Wiem, że to jeszcze się wiąże z ustawienim wyrysku i moim słabym wałkiem rozrządu.. cóż najpierw zobaczymy jedno .
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 31-08-2014 22:34 |
|
|
Mogli znaleźć 0, ale nie mogli regulować lampy, więc kręcili aparatem aż zobaczyli
-10 i wtedy wiedzieli że jest -10, czyli tyle ile seryjnie zalecają. Na wysokich obrotach
auto musi mieć o wiele wcześniej zapłon niż na niskich. Słabe napełnienie cylindra
połączone z koniecznością szybszego spalania się mieszanki - iskra musi wcześniej
rozpocząć proces spalania w cylindrze, tak żeby maksymalne ciśnienie było w odpowiednim
momencie po TDC/GMP.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 31-08-2014 23:25 |
|
|
Dziękuję, Kuba, już wszystko rozumiem
Dawno nic fajnego przy nim nie zrobiłem, więc jak mam już odkręconą osłonę rozrządu i
.. cholerne myszy zjadły już do końca wygłuszenie maski (łapice już zastawiłem) jest plan na
odświerzenie komory silnika . Zabieram się, jak będę miał trochę więcej czasu, a Natenczas
pokrywka paska rozrządu już się piaskuje. Zapłonu dziś nie ruszyłem, kobieta chciała jeździć
"ścigaczem" i tym samym zrobiłem dziś na motorze 150 km w burzy i ulewie pełen
wypas. Kopułką będę kręcił jutro wieczorem.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 31-08-2014 23:41 |
|
|
Kuba, a 924 przypadkiem nie ma 10 ATDC na jałowych? znaczy +10?
Ja tam w manualu widzę 10 ATDC with vacuum hose connected...
|
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 01-09-2014 14:01 |
|
|
Jak krece wałem w prawo, czyli zgodnie z obrotem pracy silnika, to najpierw jest +10 potem TDC i -10. Skoro mam ustawic zaplon przed TDC to musze na +10, przynajmniej tak jest wg znakow na kole zamachowym. with vacuum hose connected.. - to znaczy, ze na wpietym podcisnieniu???
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 01-09-2014 14:21 |
|
|
Haynes pisze, ze na wpietym podcisnieniu wersje US sie ustawia, Eu maja 10 with vacuum hoses disconnected. Najpierw na lampie wykrece na ustawieniu 10 TDC, a potem jak przestawie lampe na 0, to powinienem widziec na zamachu +10 inaczej byc nie moze.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 01-09-2014 14:49 |
|
|
Skoro tak to: BTDC = +10, ATDC = -10 . Dla modeli EU ma być 10° BTDC (+10) przy 950 ± 50 rpm z odłączonym regulatorem kąta wyprzedzenia .
Natomiast potencjometr w tej lampie pełni jedynie rolę kątomierza - nie jest wcale potrzebny do regulacji kąta wyprzedzenia.
Edytowane przez konto_usuniete dnia 01-09-2014 15:14 |
|