Autor |
Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
sobek
Użytkownik
Postów: 250
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 26-11-2013 09:51 |
|
|
Kilka lat temu na torze Poznań udało mi się popsuć wał napędowy, który pękł na pół. Niby zdarza się. Jednak w niedzielę jeździłem na torze w Toruniu i udało mi się zepsuć kółko rozrządu. Przed metą ostatniej próby straciłem napęd i dotoczyłem się za metę. Co dziwne, nie pękł pasek tylko kółko rozrządu pękło i odpadło. Kółko nie wygląda na słabszy materiał od paska. Zmęczenie materiału, czy może destrukcyjne działanie właściciela?Zdjęcie wrzuci Blumen bo kożystam teraz z siostry kompa którego nie ogarniam
czarne 924/78r |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Natalia
Użytkownik
Postów: 491
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 18.03.12 |
Dodane dnia 26-11-2013 09:58 |
|
|
wciąż się zastanawiam jak to możliwe ?
może ktoś nie chciał żebyś wygrał i zrobił Ci psikusa?
Różowy 924 '82
Szybsze 924
928 S '84 |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
sobek
Użytkownik
Postów: 250
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 26-11-2013 10:38 |
|
|
Również nie mam pojęcia jak to możliwe. Ale na wszelki wypadek jak Robert zasugerował, kapa zdjęta, szklanki sprawdzone, są całe, wałek się kręci, dół silnika również
czarne 924/78r |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 26-11-2013 10:54 |
|
|
Za to kochamy 924 2.0
Co do samego uszkodzenia, jeszcze o takim nie słyszałem. Kółko oryginalne
czy VW? W sumie nie powinno mieć to żadnego znaczenia, ale tak pytam
z ciekawości. W którym miejscu pękło?
Aha, moment nie jest nigdy zbyt wysoki
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Blumen
Użytkownik
Postów: 1072
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 06.07.06 |
Dodane dnia 27-11-2013 11:28 |
|
|
chciałem wczoraj dodać zdjęcie, ale - za to kochamy WIN8
[img]http://img69.imageshack.us/img69/9177/86es.jpg[/img]
Jest MB i BMW
Był PickUp
Była Corca
Była Ascona
Było wozidło MB w168
Była wygoda - BMW E38
Była przygoda - 944s2 |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Natalia
Użytkownik
Postów: 491
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 18.03.12 |
Dodane dnia 27-11-2013 11:40 |
|
|
mówię, ktoś nie chciał żebyś wygrał na BMK, wziął szlifierkę i ...
a tak poważnie, jak to możliwe?!
Chyba jest jakieś wytłumaczenie prawda?
Różowy 924 '82
Szybsze 924
928 S '84 |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 27-11-2013 11:43 |
|
|
Ewidentny efekt zbyt wysokiego momentu obrotowego.
Edytowane przez konto_usuniete dnia 27-11-2013 11:45 |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Olo924
Użytkownik
Postów: 4768
Miejscowość: Kraków / Warszawa
Data rejestracji: 04.02.06 |
Dodane dnia 27-11-2013 12:31 |
|
|
jest to klasyczny przypadek ingerencji "złego człowieka", zawistnego który chciał abyś nie dojechał do mety.
Ewidentnie koło schłodzone ciekłym azotem - a potem to już różnica temperatur i wysoki - ale nie za wysoki - moment obrotowy zrobił swoje ... wygląda jak wada fabryczna a puchar stoi u kogoś innego na półce ...
924 '78
944 '83
Każdy kilometr przejechany nie Transaxlem, to stracony kilometr.
Jeder Kilometer ohne Transe ist ein verlorener Kilometer ... |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
czerwony
Użytkownik
Postów: 552
Miejscowość: Poznań/Śrem
Data rejestracji: 24.08.13 |
Dodane dnia 27-11-2013 13:42 |
|
|
Nie wjechałeś czasami w brzozę?
Pozdrawiam, Adam
924 "Yeti" 78' http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=16&thread_id=7066
928S 82' |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 27-11-2013 15:49 |
|
|
Fajne. Jak sobie skołujesz drugie to w łatwy sposób z tych dwóch możesz zrobić jedno regulowane
2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600 |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 27-11-2013 17:04 |
|
|
Sobek to się mogło przytrafić tylko Tobie . Wady elementu, to nawet nie pękło w miejscach, gdzie jest najmniej materiału .
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 27-11-2013 17:14 |
|
|
Nie no, pękło tam gdzie jest najmniej materiału akurat, natomiast czemu pękło?
Zmęczenie? Pasek zbyt mocno naciągnięty spowodowałby coś takiego (raczej nie)?
Może miało (choć nie powinno) duże bicie, niewyważenie?
Juras, jak chcesz regulowane kółko to daj znać na PW
Zrobienie takiego w dwóch oryginałów oznacza bardzo duże zwiększenie masy.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 27-11-2013 17:56 |
|
|
Nieźle Jarek!!! - jeszcze nie widziałem, żeby ktoś zniszczył tak koło rozrządu .
Wobec powyższego - przyszły sezon oddaję walkowerem .
A serio - to czy ty czasem nie zredukowałeś biegu z gwałtownym puszczeniem sprzęgła (tak że zblokowało na chwilę koła) ? W takim przypadku będą największe przeciążenia na (rozpędzonym jeszcze) wałku.
Qbak napisał/a:
Zrobienie takiego w dwóch oryginałów oznacza bardzo duże zwiększenie masy.
Tu bym polemizował (szczególnie z stwierdzeniem "bardzo" .
Proponuję konkurs - Ty zważysz swoje aluminiowe, a ja swoje przerabiane .
pzdr
jacek/pilatus
Edytowane przez pilatus dnia 27-11-2013 17:59 |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 27-11-2013 18:06 |
|
|
Hmm, moje jest cięższe o około 80gram od mojego standardowego = 700gram.
To właśnie Twoje ciągłe "no ja robiłem sam to moje jest strasznie ciężkie"
utwierdzało mnie w przekonaniu że lepiej zrobić tak jak ja, a nie z dwóch.
Kurcze miałem wszystko w moim temacie umieścić, ale jakoś czas nie pozwala...
No może "lekko" przesadziłem z "bardzo"
Edit: Z kółka powinno dać się jeszcze trochę zejść żeby dorównać do wagi
standardowego Przynajmniej mam taką nadzieje że po tym wyczynie nie
stanie się to samo co u Sobka.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche
Edytowane przez Qbak dnia 27-11-2013 18:13 |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 27-11-2013 18:16 |
|
|
Kurcze - 80 gram... no to chyba jednak przegram...
No dobra - kolejny walkower... wygrałeś
albo nie, jednak zważę, bo to jest trochę tylko materiału więcej i 6 imbusów...
Qbak - wiesz, że ja zwykle mówię, że jest ciężkie, wolne, albo nie pamiętam |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 27-11-2013 20:17 |
|
|
Że nie pamiętasz - to pamiętam, ale reszta zaburza mój światopogląd na rasowanie
mojego silnika!
Ja mam 3 imbusy
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
sobek
Użytkownik
Postów: 250
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 27-11-2013 21:17 |
|
|
Jacek, twój argument ma sens gdyż na bydgoskim kartodromie jadąc na 3 trzeba zejść do 2 przed ciasnym i wolnym nawrotem i w takich sytuacjach uwielbiam wspomagać hamowanie redukcją a tylne kola stają dęba Dzień przed awarią w Toruniu jeżdziłem na kartodromie i auto jeżdziło zez zarzutu. W toruniu natomiast już nie wkręcał się jak trzeba a po kilku kułkach buba Nie zmienia to faktu że pasek jest słabszy a nie pękł i tego nie mogę zrozumieć. Natalka i Robert dzięki za srebrne kółeczko + 5 KM
czarne 924/78r |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 27-11-2013 23:56 |
|
|
Ha! +5KM i jeśli dobrze trafiłeś to może nawet minus 100gram - jeżeli to zamiennik,
a nie oryginał pomalowany na srebrno
W aparat zapłonowy i jego kółko patrzyłeś? Zapłon się nie przestawił?
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
Natalia
Użytkownik
Postów: 491
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 18.03.12 |
Dodane dnia 28-11-2013 00:01 |
|
|
nie ma problemu Sobuś, dla Ciebie wszystko, nawet +5KM
Różowy 924 '82
Szybsze 924
928 S '84
Edytowane przez Natalia dnia 28-11-2013 00:01 |
|
Autor |
RE: Zbyt wysoki moment obr. w 924 |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 28-11-2013 10:59 |
|
|
Sobek, to co napisałeś, że na kartodromie jeszcze jeździł OK, a w Toruniu już brakowało mocy, sugeruje dokładnie to, co napisał Qbak - przestawiony zapłon.
To działa tak: hamujesz (bez wciśniętego sprzęgła oczywiście) i silnik schodzi sobie z obrotów, potem sprzęgło, redukcja i gwałtowne puszczenie sprzęgła, no i koła podbijają gwałtownie obroty wału korbowego w silniku, a ten poprzez pasek rozrządu gwałtownie przyspiesza wałek. Normalnie nie występują takie przyspieszenia na wałku, więc coś może się zepsuć.
W Twoim przypadku poddało się koło rozrządu, może polecieć pasek (co wydaje się najbardziej naturalne), może przeskoczyć pasek (jak jest za luźny), no i może przestawić się zapłon.
O co chodzi z tym zapłonem - na końcu wałka rozrządu jest kółko zębate, które napędza aparat zapłonowy. To kółko jest osadzane na wałku na gorąco - nie ma tam żadnego klina. Sam aparat zapłonowy też ma swoją bezwładność i trzeba trochę siły, by go gwałtownie rozpędzić (przy redukcji biegu). Jeśli ta siła będzie większa niż siła tarcia między wałkiem, a osadzonym na nim kółkoem zębatym to przestawi Ci kółko na wałku - czyli zmieni kąt wyprzedzenia zapłonu.
Ja (tak jak i Ty z tego co widzę) nie umiem dawać "międzygazów" piętą przy hamowaniu i redukowaniu biegów, więc też miewam sytuacje, że blokuję tylne koła na chwilę. Nigdy jednak (jeszcze) nie zepsułem w ten sposób auta, choć jak pomyślę, co tam się dzieje wtedy w zespole napędowym, to aż mnie bolą zęby .
Za to kiedyś udało mi się wbić nie ten bieg co chciałem - 3 zamiast 5 (w Poznaniu) - czyli silnik kręcił się te 6000 obr/min na "czwórce" i miała być "piątka", a pojawiła się "trójka" i silnik dostał nagle powiedzmy 8500 obr/min. Zblokowało mi na moment koła oraz działy się sceny dantejskie, ale wysprzęgliłem i pojechałem dalej. Tego dnia auto już nie szło jak trzeba i zaczęło się trochę bardziej grzać. Po powrocie do domu okazało się, że zapłon się przestawił. Innej możliwości, jak obrócenie kółka zębatego na wałku nie było.
Powodzenia z autem
jacek/pilatus |
|