924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | Wszystko o Porsche 924
Strona 2 z 2 < 1 2
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
Qbak
Użytkownik



Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07
Dodane dnia 22-11-2009 21:33
U Michała w skrzyni się jeden synchronizator skończył, także nie jest to do końca
prawda. Moim zdaniem zmienili układ biegów żeby tak jak napisałem 2 i 3 były
w jednej linii, ale może to tylko przypadek.


924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli

QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche
www.qbak.pl
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
Misiek
Użytkownik



Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07
Dodane dnia 22-11-2009 21:56
Skrzynia "dogleg" jakby to napisać na polski "psia noga" była zaprojektowana z myślą o samochodach wyścigowych, gdzie używanie 1-biegu ograniczone jest do sytuacji wyjątkowych lub ruszania na starcie czy z Pit Stopu. Nazwa tej skrzyni wzięła się z ruchu który należy wykonać aby przełączyć z 1 na 2 bieg (do góry i w bok, który kształtem przypomina "psią nogę" smiley
Ponadto najbardziej używane biegi 2 i 3 są naprzeciw siebie co w bardzo dużym stopniu ułatwia ich przełączanie, co jest bardzo ważne podczas wyścigu.
W porównaniu do zwykłej skrzyni typu VW, dogleg ma znacznie dłuższe przełożenia. Ten z 924 u mnie wyciąga 110km/h na 2-ce, a ok 170km/h na 3-cim biegu, przy standardowych oponach 185/70/R14. Natomiast skrzynia G31 z 931 ma na oko jeszcze dłuższe przełożenia i wyciąga przynajmniej 10km/h więcej. Przynajmniej tak wyszło z moich testów smiley a oba silniki 2.0L więc teoretycznie powinno być podobnie.



było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(

924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części

Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
7884203 www.mauser98k.internetdsl.pl
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
sliwa
Użytkownik



Postów: 637
Miejscowość: Pruszków
Data rejestracji: 14.06.06
Dodane dnia 22-11-2009 22:00
Co do psucia się: w moim starym doglegu ciężko nawet zdarzało się trójkę wpiąć, a jedynka i dwójka bez zgrzytu graniczyła z cudem. Remont doglega to piekielnie ciężka i kosztowna sprawa. Początkowo chciałem kupić synchronizatory w PCW. Kosztowały ponad 400zł sztuka, ale nikt nie wiedzial skąd je sprowadzić i czy wogóle jeszcze są, więc dałem sobie spokój. Problem ze skrzynią skończył się u mnie wymianą na innego doglega i to było chyba najlepsze co mogłem zrobić. Rynek wtórny to chyba jedyny ratunek dla tych skrzyń w razie awarii.


Było: 924 '82 ('78)
Jest: skundlone 944, niski mały wóz, wysoki mały wóz i miks duroplastu z rdzą

Edytowane przez sliwa dnia 22-11-2009 22:03
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
huzar105
Użytkownik

Postów: 292
Miejscowość: Poznań
Data rejestracji: 19.10.09
Dodane dnia 23-11-2009 09:54
Sliwa, a nie próbowałeś przejechać się z tą skrzynia np do gości co naprawiają automaty, wiem że tam czasem dorabiają elementy od podstaw.


smiley
[img]http://img59.imageshack.us/img59/5609/userbar366227hj2.gif[/img]
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
michal928
Użytkownik



Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06
Dodane dnia 23-11-2009 10:05
Synchronizatory w tej skrzyni sa zrobione z jakiegos spieku - jest to pierscien ktory jest sprezysty i dosc twardy. Moim zdaniem dorobienie to bardzo trudna sztuka (nie pisze ze niemozliwe bo z odpowiednim zapleczem finansowym pewnie da sie zrobic ale raczej nieoplacalne).
Skrzynia dogleg do N/A i turbo to zupelnie inna konstrukcja. Synchonizatory sa inne (byc moze da sie je jakos upchnac ale fizycznie nie mam mozliwosci porownania a jedynie to, ze w PET numery czesci sa zupelnie inne) do wolnossacego juz nie produkowane...


924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98

Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
31356497
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
sliwa
Użytkownik



Postów: 637
Miejscowość: Pruszków
Data rejestracji: 14.06.06
Dodane dnia 23-11-2009 18:55
huzar, jezdzilem z tą skrzynią po różnych magikach, ale najczęściej kończyło się tekstem, że "takich wynalazków to my nie robimy"


Było: 924 '82 ('78)
Jest: skundlone 944, niski mały wóz, wysoki mały wóz i miks duroplastu z rdzą
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
Misiek
Użytkownik



Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07
Dodane dnia 23-11-2009 22:27
Już o tym pisałem smiley ale napiszę raz jeszcze:
Na początek dla chcących poznać różnice między G31 (924 Turbo) a 016Y (924 N/a Dogleg), zaprosiłbym do przeczytania tego artykułu: http://jamesrgregory.com/Porsche/G31%20Transaxles%20-%20Pete%20Tinucci.pdf.
Są tam dokładne porównania elementów wewnętrznych obu skrzyń. Dobrze także widać, że wykorzystanie części ze skrzyni 924 N/a w 931 jest absolutnie niemożliwe, gdyż wszystkie elementy są inne, w 931 są zazwyczaj większe i grubsze smiley itp. Opcjonalnie pasuje chyba tylko obudowa dyferencjału - zewnętrznie są 100% identyczne ale czy wewnętrznie... może nie.
Zewnętrznie różnicę między skrzyniami można poznać jedynie po numerze seryjnym, i pierwszym członie z którego wystaje wał - w Turbo jest troszkę bardziej wzmocniony. Ponadto że wał w 924T jest o 5mm grubszy to wystaje on poza kołnierz skrzyni o kilka cm, a w 924 jest on schowany.

Sugeruje to także, że wał napędowy w N/a jest lekko dłuższy - może dlatego zastosowano w nim 4 łożyska, a w wale Turbo są jedynie 3! Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze Vibration Dumper (tłumik wibracji). Nie muszę chyba wspominać, że dalej pociąga to za sobą inne sprzęgło... itd. Ogólnie jest dużo różnych elementów, które są inne.

Z ciekawostek smiley skrzynię od 931 można poznać po obudowie wału napędowego. Na jego końcu są otwory rewizyjne: w 924 N/a otwór jest jeden i jest owalny. Na końcu wału 931 można natomiast znaleźć dwa okrągłe otwory rewizyjne - służą one do odkręcenia 2 śrub na łączniku wału. Co ciekawe jedną śrubę odkręca się na końcu kołnierza skrzyni, i występowanie dwóch otworów jest troszkę bez sensu.



było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(

924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części

Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
7884203 www.mauser98k.internetdsl.pl
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
sliwa
Użytkownik



Postów: 637
Miejscowość: Pruszków
Data rejestracji: 14.06.06
Dodane dnia 23-11-2009 23:36
A ciekawi mnie jeszcze jedna sprawa. Mówicie, ze jedna z zalet doglega jest to, że można go szybko i łatwo zmienić. Z kolei ja wielokrotnie słyszałem, że tak nie jest i że przez jedna śrubę mocujaca ta teoretycznie szybka i łatwa czynność przestaje być taka przyjemna. Coś w tym musi być, bo miałem dwukrotną okazję kupna doglega z urwanym zaczepem (m.in. ten z allegro) i w obu skrzynkach wadliwy był ten sam zaczep. Jak to w końcu jest?


Było: 924 '82 ('78)
Jest: skundlone 944, niski mały wóz, wysoki mały wóz i miks duroplastu z rdzą
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
Misiek
Użytkownik



Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07
Dodane dnia 24-11-2009 00:16
Tak dogleg był projektowany jako skrzynia sportowa w związku z tym jej wymiana jest dość uproszczona. Wymaga jednak poprawnego działania aby ją wyciągnąć i założyć. Przy prawidłowym działaniu powinno się cofnąć wał napędowy - czyli odkręcić 4 śruby mocujące go do obudowy sprzęgła. Dzięki temu nie występuje problem przez który część skrzyń, które trafiają do sprzedaży mają uszkodzony właśnie jeden lewy górny róg. Wykręcenie skrzyni bez cofania wału jest bardzo irytujące. Ten lewy górny róg nastręcza najwięcej kłopotów głównie dlatego, że trzeba do niego klucza z przegubem - o ile uda się go wcisnąć na miejsce, bo dostęp jest bardzo kiepski i strasznie przeszkadza łącznik elastyczny wodzika od gałki zmiany biegów do skrzyni. Cofnięcie wału ze skrzynią o jakieś 10cm - przy odkręconym wodziku od gałki zmiany biegów, daje wystarczająco dużo przestrzeni żeby wymiana poszła szybko i sprawnie.
Ja u siebie z lenistwa nie ruszałem wału i skręcenie skrzyni z wałem nie należało do miłych rzeczy ale jest jak najbardziej do wykonania bo skręciłem wszystko na 4 śruby jak należy bez ruszania wału - a skoro w jedną stronę się dało to i w drugą też można. Jest po prostu ciężko.
Prawidłowy opis wymiany skrzyni znajduje się w instrukcji Haynesa.
Całość to odkręcenie dokładnie 10 lub 11 śrub - 4 od obudowy wału, 4 od poduszek skrzyni, 1 od wodzika zmiany biegów, 2 od łącznika między skrzynią a wałem (po ich usunięciu powinno się przesunąć łącznik w głąb obudowy wału oddzielając wał skrzyni od wału napędowego). Skrzynię należy delikatnie cofnąć do tyłu i potem można ją opuścić tyłem w dół. Jeśli mamy cofnięty wał skrzynia praktycznie sama spada. Jeśli byliśmy leniwi i nie ruszamy wału to trzeba się troszkę posiłować i cofnąć skrzynię o jakieś max 10cm, wtedy spadnie smiley

Podejrzewam, że przy prawidłowym wykonaniu czynności wymiana skrzyni nie zajmie więcej jak 2h. Mi wyjęcie i założenie zajęło ok 10h łącznie, ale robiłem to na podwórku podnosząc auto na 4 cegłach czyli dość nisko. Ponadto nie ruszałem wału i musiałem się siłować troszkę ze skrzynią i do tego podnosić lekko wał napędowy, gdyż trzeba go lekko unieść bo skrzynia leży kołnierzem na belce tylniego zawieszenia i trzeba ją lekko unieść żeby się luźno cofnęła.

Ogólnie rzecz biorąc słyszałem, że wymiana skrzyni Audi wymaga zdjęcia tylnej belki, a tutaj nie ma takiej potrzeby. Wymiana skrzyni to nic specjalnie przyjemnego ale w 2 osoby i przy dobrym wyposażeniu nie powinna nastręczać większych problemów.

Uwaga smiley skrzynia waży ok 60KG!! Troszkę mnie plecy bolały jak to draństwo nosiłem smiley bo nie ma tego jak wygodnie złapać, może we 2 osoby jest lepiej.



było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(

924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części

Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
7884203 www.mauser98k.internetdsl.pl
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
huzar105
Użytkownik

Postów: 292
Miejscowość: Poznań
Data rejestracji: 19.10.09
Dodane dnia 24-11-2009 08:32
A czy z tym urwanym zaczepem da się założyć? I będzie to działać?


smiley
[img]http://img59.imageshack.us/img59/5609/userbar366227hj2.gif[/img]
Autor RE: skrzynia dogleg, a skrzynia 5cio biegowa
michal928
Użytkownik



Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06
Dodane dnia 24-11-2009 08:48
Zalozyc sie oczywiscie da i mysle ze nie powinno byc problemow w postaci jej urwania - tam nie ma jakis gigantycznych sil - w zasadzie te 4 sruby od strony sprzegla i od strony skrzyni trzymaja tylko wal i poprzez wal stanowia jeden element z silnikiem. Mozna sie pokusic o dorobienie ucha z aluminium i dospawanie jak komus sie nudzi smiley


924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98

Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
31356497
Strona 2 z 2 < 1 2