Autor |
Oryginalne podłączenie radia - 3 kanały ? |
Maciek
Użytkownik
Postów: 358
Miejscowość: Księżyno/Białystok POLAND
Data rejestracji: 19.07.10 |
Dodane dnia 08-06-2012 14:24 |
|
|
Witam
Jak w oryginale w 924 '79 było podłączone radio ( i jakie ? ) Są 3 miejsca na owalne głośniki: 2 z tyłu + 1 centralny z przodu w desce. Chciałbym odtworzyć to tak jak było oryginalnie, ale brak mi materiałów na ten temat. Ktoś pomoże ?
Maciek |
|
Autor |
RE: Oryginalne podłączenie radia - 3 kanały ? |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 08-06-2012 15:42 |
|
|
Osobiście nie kojarze żadnych schematów zawierających podłączenie głośników w 924... czy to 3 czy 4 w późniejszym czasie. Jeśli ktoś takowe posiada tez się chętnie podepnę
W Workshop manualu cz.4 chyba także tego nie było... pamięta ktoś?
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: głośniki 924 |
Briesenforce
Użytkownik
Postów: 19
Miejscowość:
Data rejestracji: 26.12.11 |
Dodane dnia 08-06-2012 23:08 |
|
|
Witam kolegów :-)
Specjalnych schematów audio do 924 nie było (przynajmniej nie spotkałem). W schemacie elektrycznym auta był tylko jeden obwód opisany "autoradio" i to wszystko...
Firmowo siedział tam Blaupunkt (oczywiście w opcji - bo standardowo było "korytko". Postaram się znaleźć w sieci model. Nie pamiętam nazwy (oczywiście było to jakieś miasto), ale pamiętam ten widok :-)
Były dwa typy dedykowanego radia. Początkowo było monofoniczne. Model monofoniczny współpracował z głośnikiem w desce. Radio było chyba na końcówce mocy TDA2003 (7W max), a głośnik miał 8 lub 10 Watów mocy znamionowej. Brzmiało to dość ładnie, bo deska - aczkolwiek tekturowa (czyt. "pękająca" miała doskonałe właściwości akustyczne, a membrana głośnika miała relatywnie dużą powierzchnię membrany dla tej mocy i bardzo dobrze reprodukowała niskie tony. Przy radiu monofonicznym tylnych głośników fabrycznie nie montowano.
Kto natomiast zamówił radio stereofoniczne (oparte na układzie TDA2005 czyli 2x7 W)- dostawał do niego dwa głośniki w tylne boczki, a z kolei w desce z przodu nie montowano mu niczego (bo do czego niby podłączyć trzeci głośnik - zaburzyłby tylko strefę stereo).
Po którymś tam roku zaczęto montować jeszcze głośniki w przednie drzwi. Pracowały one szeregowo z głośnikami w tylnych boczkach, ale radio nadal było dwukanałowe (stereo). Funkcję "sprzęgającą" przód z tyłem pełnił dołożony potencjometr dużej mocy obok dźwigni zmiany biegów (FADER). Jego zadaniem było takie dopasowanie impedancji par głośników, by niezależnie od proporcji przód-tył para głośników była widzialna od strony radia jako jeden głośnik o impedancji wypadkowej 4 ohm.
Słyszałem kiedyś o następującym rozwiązaniu zastosowanym przez Blaupunkta w jakiejś ciężarówce Mercedesa z przełomu lat 70 i 80 (tylko do radia monofonicznego). Możliwe, że można było to zamówić w Porsche, ale oficjalnie nikt mi tego nie potwierdził. Mianowicie: głośnik centralny o impedancji 8 ohm oraz dwa głośniki tylne o impedancji 4 ohm (te dwa czteroomowe są spięte szeregowo, czyli zachowują się jak jeden ośmioomowy). Następnie przy radiu przód spięty równolegle z tyłem, zatem wypadkowa 4 ohm. Oczywiście dźwięk był mono, ale był równomierny rozkład dźwięku w kabinie. Może coś takiego zastosowali też w 924, tego nie wiem.
Przypuszczam, że takie rozwiązanie mogło być zastosowane, kiedy jeszcze nie było miejsc na głośniki w przednich drzwiach. Jak zaczęto montować głośniki w przednich drzwiach domyślam się, że radio stereo i "fader" przy dźwigni zmiany biegów był już standardem, a opcją korektor i głośniki dwudrożne (rozbite na basowy i wysokotonowy sprzęgnięte zwrotnicą). Taki prospekt od tej "opcji" miałem nawet kiedyś w rękach...
Ja w moim 924 założyłem system Bose 7.1 i pod głośnik w desce podłączyłem kanał centralny, a subwoofer umieściłem w miejsce koła zapasowego. Do tego systemu układ miejsc na głośniki w 924 jest wręcz podręcznikowy :-) Audio gra nieziemsko, a wszyscy zastanawiają się co to właściwie tam tak gra :-) |
|
Autor |
RE: Oryginalne podłączenie radia - 3 kanały ? |
Briesenforce
Użytkownik
Postów: 19
Miejscowość:
Data rejestracji: 26.12.11 |
Dodane dnia 08-06-2012 23:16 |
|
|
Już wiem, to był model BAMBERG :-)) Najczęściej był on stosowany w Porsche, ale były też inne
http://www.turbosition.com/de/service/radios.aspx |
|
Autor |
RE: Oryginalne podłączenie radia - 3 kanały ? |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 08-06-2012 23:55 |
|
|
W fabrycznym schemacie będzie co najwyżej obwód wyprowadzenia do radia - było ono przecież opcjonalnym wyposażeniem na zamówienie - i nic ponadto. Reszta (czyli podpięcie głośników) zależy czy było ono (jeśli w ogóle było) monofoniczne lub stereofoniczne.
Tak więc chcąc być "oryginalnym" Musisz ustalić najpierw czy Twój egzemplarz 924 w ogóle fabrycznie radio posiadał, a jeśli tak to jaki konkretnie był to jego model (jeśli posiadasz - sprawdź na naklejce M-Options).
Edytowane przez konto_usuniete dnia 08-06-2012 23:56 |
|
Autor |
RE: Oryginalne podłączenie radia - 3 kanały ? |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 08-06-2012 23:56 |
|
|
Rok 79 nie posiadal naklejki M-options...
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl |
|
Autor |
RE: Oryginalne podłączenie radia - 3 kanały ? |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 09-06-2012 16:11 |
|
|
Tak przy okazji - jakiej marki/mocy montowano fabrycznie głośniki ? Że były rozmiaru 4 x 6 cali to wiem, ale nic ponadto, gdyż kupilem moje 924 już bez nich.
Edytowane przez konto_usuniete dnia 09-06-2012 16:15 |
|
Autor |
RE: Oryginalne podłączenie radia - 3 kanały ? |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 09-06-2012 16:35 |
|
|
Może to nie 924... ale z 944 pewnie byłoby coś zbliżonego:
http://www.texasblake.com/gallery/d/10686-1/speaker1.gif
http://www.texasblake.com/gallery/d/10690-1/speaker2.gif
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: audio 924 |
Briesenforce
Użytkownik
Postów: 19
Miejscowość:
Data rejestracji: 26.12.11 |
Dodane dnia 09-06-2012 19:59 |
|
|
Mój 924 miał elipsy 4x6 cala f-my Blaupunkt z oryginalnymi kablami brązowo-czerwonymi zakończonymi wtyczkami głośnikowymi Din przy radioodtwarzaczu. Głośniki z tego co pamiętam nie miały podanej mocy ani impedancji, był na nich jedynie numer katalogowy i logo Blaupunkt grawerowane w magnesie. Podejrzewam moc nie większą niż 10W, bowiem miały przegrzane cewki (poprzedni właściciel sądzę, że miał radio typu 4x40 czyli rzeczywistej mocy znamionowej 4x17W, a to wystarczyło, by je popalić). Co prawda jeszcze grały, ale bardzo nieciekawie. Co ciekawe, membrany były idealne (materiałowe zawieszenie), ale ze względu na stan cewek pozbyłem się ich, po czym założyłem głośniki Infinity. Próbowałem współczesne odpowiedniki tamtych Blaupunkt'ów, ale Infinity w teście wypadły o niebo lepiej.
http://motoallegro.pl/blaupunkt-gtx-462-sc-glosniki-4x6-seat-ibiza-gol-i2235931121.html
http://www.radia-maxpol.pl/glosniki-samochodowe/esx/171,esx-quantum-qx-462.html |
|
Autor |
RE: Oryginalne podłączenie radia - 3 kanały ? |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 09-06-2012 21:12 |
|
|
Z mojej naklejki M-opcji wynika iż u mnie fabrycznie były tylko 4 głośniki + manualna antena (bez radia), a tymczasem do mnie dotarł bez głośników z fabryczną automatyczną anteną.
P.S. Jakby ktoś dysponował fotkami oryginalnych fabrycznych głośników stosowanych w 924 - proszę o wrzucenie ich tu do tematu. Chcę jedynie wiedzieć jak wyglądały - szukał oryginałów raczej nie zamierzam.
Edytowane przez konto_usuniete dnia 09-06-2012 21:13 |
|