Autor |
RE: jakie świece???? |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 25-11-2008 14:25 |
|
|
Teorii o możliwości uszkodzenia silnika w wyniku źle dobranej świecy Michał sobie nie wyssał z palca - tak po prostu jest. Fakt, że zdarza się to w wysilonych silnikach ale nie jest to ewenement, a rzecz normalnie spotykana. Ludzie skupieni wokół streetracing.pl kilkukrotnie opisywali takie przypadki z własnej praktyki.
Pewnie dwulitrówka z 924 pojedzie na (prawie) każdej świecy i nie będzie w stanie przegrzać nawet najzimniejszej z nich (bo nawet nie odpali na niej). Jednak nie zmienia to faktu, że nie wszystko o czym nie mamy pojęcia musi być totalną bzdurą... czasem, po prostu, może brakować nam wiedzy .
pzdr
jacek(pilatus) |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
Mammoth
Użytkownik
Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08 |
Dodane dnia 25-11-2008 15:15 |
|
|
pilatus napisał/a:
Jednak nie zmienia to faktu, że nie wszystko o czym nie mamy pojęcia musi być totalną bzdurą... czasem, po prostu, może brakować nam wiedzy .
Pewnie że tak (ale od uzupełniania tych braków jest między innymi to forum) Pozatym mówię o tym co sam zaobserwowałem w swoim zwykłym 924 i autach seryjnych (podobnych rocznikowo) z silnikami 2.0. |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
ciachu
Administrator
Postów: 4155
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 23-02-2011 11:49 |
|
|
To ja jeszcze mam jedno pytanie więc trochę odkurzę wątek.
Słyszałem dużo złego o świecach bosch - i to nawet przeglądając wpisy archiwalne z 924.oldtimer.pl sprzed wielu lat (wtedy tylko do 924 o symbolu W5DC) !
Pamiętam również jak kiedyś zakupiłem i wkęciłem świece ngk, po czym po kilku dniach auto przestało odpalać na amen. Po wkręceniu świec boscha z wielkim trudem ożyło i potem działało idealnie - wniosek - źle dobrane przez sprzedawcę w sklepie świece ngk, abo również do d... świece.
I teraz pytanie w ramach zakupu świec do 928,
dedykowane do tego auta to według katalogów:
ngk BPR6ES
bosch to WR7DC+
przerwa między elektrodami w ngk wynosi według danych z ich strony 0,9mm
w boschu 0,8mm
Worshop do 928 podaje jaka powinna być - 0,7mm + 0,1
a więc wychodzi na to, że ngk są be.
Ja wiem, że można sobie nagiąć elektrodę, ale tak na poważnie pytam, jak to w końcu jest i co mam kupić??
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 23-02-2011 13:04 |
|
|
Z tym boschem to chłopaki na streetracing kiedyś pisali, że jakaś seria walnięta była (albo podrabiana?) ale czy to powinno świadczyć o wszystkich świecach firmy bosch... ?
A przerwa na świecach to moim zdaniem - jeśli będzie chodzić ok (czyli nie przerywać silnik, nie wypadać zapłony) na przerwie 0,9 to może tak zostać.
Bo jak na mój gust w szerokości przerwy chodzi o to, że jak będzie za duża, może zacząć przerywać - nie będzie w zapłonie przy dużym obciążeniu silnika tyle powera żeby iskra przeskoczyła po takiej dużej szczelinie. A jak będzie za mała to niby super bo zawsze przeskoczy ale jeśli dostanie się tam jakiś farfocel (z węgla, oleju czy czegokolwiek) to się zrobi mostek i nic nie przeskoczy.
2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600 |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
tona
Użytkownik
Postów: 1556
Miejscowość:
Data rejestracji: 02.02.06 |
Dodane dnia 23-02-2011 13:15 |
|
|
Musze potwierdzic wywod Michala na temat cieplpty swiec. Kiedys w Simsonie zastosowalem swiece nieodpowiednia i skonczylo sie tak jak opisywal Michal. To prawda ze dwusow pracujacy z zasady w nadmiarze paliwa i praktycznie ze wzgledu na osiagi 90% czasu na pelnym gazie Co do swiec do Porsche to uwazam iz w obecnych (chinskich)czasach zakup swiec jest loteria- najmniej w moim przekonaniu najmniej ryzykowny jest zakup NGK ale i tu mialem przygode kiedy podczas wkrecania nowej swiecy tuleja gwintowana oderwala sie od reszt swiecy-serce mi stanelo bo bylem pewien ze uszkodzilem gwint w glowicy Nie mam natomiast zlych doswiadczen z Championem 8 swiec 3rok dziala bezproblemowo w moim pic-up'pie a przebieg przekroczyl juz 120tys i to na gazie.
924'82bylo 944S2'90bylo 944TS'89bylo 944TScup'88bylo 968turboS- |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
Andrew
Użytkownik
Postów: 1464
Miejscowość: Niegowonice, woj. śląskie, blisko Łazy
Data rejestracji: 30.10.09 |
Dodane dnia 23-02-2011 13:30 |
|
|
Ja mam u siebie Splitfire TP6D z gwarancją na 100tys.km jak na razie są rewelacyjne. Przejechałem na nich z 15tys. Pali od pierwszej iskry, nawet przy temperaturach -15st.C.
Cena robi swoje (jakieś 50zł/szt.), ale polecam.
Andrew
924S US '87 2.5 M44.07
944 '88 LY7U
Był Boxster '97 2.5 M96.20 L92U
Był 944 '88 2.7 M44.11 LY7U M220 |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
ciachu
Administrator
Postów: 4155
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 23-02-2011 14:07 |
|
|
Splitfire taaak, pamiętam je jeszcze jak się interesowałem tuningiem hehe, prawie o nich zapomniałem.
A wracając do przerwy to może jeszcze ktoś się wypowie?
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
vip3r
Użytkownik
Postów: 6074
Miejscowość: Wolica (k.W-wy/Janek)
Data rejestracji: 23.10.06 |
Dodane dnia 23-02-2011 14:25 |
|
|
to może ja;-)
mechanikiem na pewno nie jestem ale od kiedy pamiętam to pierwsza rzecz jaką się robiło po wyjęciu nowych świec z pudełka to sprawdzenie szczeliny i ustawienie jej do pożądanej wartości - ja tam nie widzę w tym nic złego i wydaje mi się naturalne. (a szczelinomierz specjalnie do tego dostałem od taty będąc małym chłopcem )
968 Cabrio http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=16&thread_id=11503
911 i reszta http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=16&thread_id=10460
FANTY do spylenia/zamiany : http://olx.pl/oferty/uzytkownik/2whg/ |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
przemek84
Użytkownik
Postów: 3630
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 06.02.07 |
Dodane dnia 23-02-2011 14:44 |
|
|
tona: No to widze ze ile osob tyle roznych opini bo z kolei 2 moich znajomych co mieli 924 2.0 zagazowane odradzaja swiece championa...
Sprzedam troche czesci do Porsche 924 i 944. |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
gta77
Użytkownik
Postów: 302
Miejscowość: Zamość
Data rejestracji: 01.12.09 |
Dodane dnia 23-02-2011 14:47 |
|
|
co jeżeli chodzi o świece boscha to kiedys rzeczywiscie były dobrym wyrobem, ale się zepsuły, są rózne teorie dlaczego ale kupno boscha jest loterią, zresztą z ngk też miałem kilka wpadek
zostały jeszcze świece beru które jak na razie u mnie jeszcze nie podpadły
każdy z tych producentów ma w swojej ofercie linie świec platynowych bądź irydowych i te świece się sprawdzają, w oplu mam ngk iridium i na gazie mam już ponad 70 tys km i nie miąłem żadnego strzału czy problemu z nimi
do 928 też są - BPR6EIX
co do przerwy na świecach to zależy ona od materiału z jakiego wykonane są elektrody, niektóre lepiej przewodzą prad i nie wypalają sie tak szybko jak zwykły metal czy miedź, tak jest w przypadku platynowych czy irydowych, gdzie fabrycznie jest większa przerwa a co za tym idzie iskra ma dłuższą drogę i lepiej zapala mieszankę
20 lat temu były w użyciu inne materiały i stąd różnice miedzy współczenymi odpowiednikami
jeżeli producent zaleca świece o określonych parametrach i wskazuje konretną odległość miedzy elektrodami to raczej na podstawie wlasnych badań i doświadczen i w celu optymalizacji pracy silnika
jeżeli szukasz dobrych swiec to rozejrzyj sie za czymś z platynową elektrodą, są drogie ale dobre, można też dobrać 4-ro elekrodową świece platynową, a czy to bedzie bosch, beru czy ngk to mniej istotne - w tych lepszych liniach wszyscy trzymają jeszcze dobry poziom jakości |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
tona
Użytkownik
Postów: 1556
Miejscowość:
Data rejestracji: 02.02.06 |
Dodane dnia 23-02-2011 17:18 |
|
|
przemek84 napisał/a:
tona: No to widze ze ile osob tyle roznych opini bo z kolei 2 moich znajomych co mieli 924 2.0 zagazowane odradzaja swiece championa... Ja te swiece mam w Dakocie tam silnik pracuje najwiecej na 1500-2000obrotow do porschaka ich nie stosowalem i nie mam w nim gazu.
924'82bylo 944S2'90bylo 944TS'89bylo 944TScup'88bylo 968turboS- |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
pit
Użytkownik
Postów: 333
Miejscowość:
Data rejestracji: 26.03.08 |
Dodane dnia 23-02-2011 18:37 |
|
|
michał 928.moim zdaniem twojemu koledze z powodu padniętej pompy paliwa zubożyła się mieszanka przez co wzrosła temperatura i urwało najsłabszy element czyli elektrodę świecy.Z czego powinien się cieszyć gdyz urwana elektroda robi tak wielki hałas ze kazdy normalny człowiek błyskawicznie gasi silnik i sprawa kończy się na obstukanej komorze spalania oraz denku tłoka.Dobry mechanik moze spróbować wyjać elektrodę chwytakiem magnesowym i po sprawie.Jeżeli zaś ciągnąl ma maksa dalej to zarżnął silnik i mógł potopic tłoki ale nie była to wina świecy tylko ubogiej mieszanki zwłaszcza w turbo.
Ja osobiście skłaniam sie niemal do opinii kol. mammotha z tym ze jednak swieca tak samo za zimna jak i za goraca nie są korzystne dla spalania mieszanki.ALE UWAGA LEPSZA ŚWIECA CIUT ZA CIEPŁA NIŻ ZA ZIMNA.Ciepła świeca i tak ma zapas,najgorszym wypadku skróci się jej żywotnosc .Natomiast świeca za zimna ,o wysokim numerze producenta,najczęściej popełniany bład przez młodych kierowców jest bardziej narażona na uszkodzenie gdyż nie wygrzewa się prawidłowo i równomiernie izolator i wtedy może dojść w skrajnych przypadkach do jej uszkodzenia(pękniecia izolatora lub przebicia w wyniku nie dokładnego spalania mieszanki)
ja po przeczytaniu forum kupiłem BPR7ES i u mnie sie nie sprawdza moim zdaniem jest za zimna,kupiłem teraz BPR6ES i jest troche lepiej ale nadal nie jestem do końca zadowolony.Kupiłem też nowa isrę fe 85 i będzie sprawdzana jako następna.
|
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
Bluebird Tomek
Użytkownik
Postów: 1826
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 15.04.09 |
Dodane dnia 07-03-2011 17:47 |
|
|
pit napisał/a:
ja po przeczytaniu forum kupiłem BPR7ES i u mnie sie nie sprawdza moim zdaniem jest za zimna,kupiłem teraz BPR6ES i jest troche lepiej ale nadal nie jestem do końca zadowolony.Kupiłem też nowa isrę fe 85 i będzie sprawdzana jako następna.
A jaka jest różnica między 6 i 7 ES (nie chodzi mi o różnice teoretyczną, bo wiem, że 6 jest po prostu cieplejsza) tylko o to jaka jest różnica w zachowaniu się w aucie, bo piszesz, że jest lepiej.
Wg katalogu NGK powinna być 7ES (ewentualnie "jako upgrade dla jeszcze lepszych własności trakcyjnych: BPR7EIX" ) http://www.ngk.de/pl/wyszukiwarka-produktow/produktfinder/PKW/ZK_BENZINER/PORSCHE/924/BP7ES/18228/
Edytowane przez Bluebird Tomek dnia 07-03-2011 18:09 |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
vip3r
Użytkownik
Postów: 6074
Miejscowość: Wolica (k.W-wy/Janek)
Data rejestracji: 23.10.06 |
Dodane dnia 07-03-2011 20:56 |
|
|
o kurcze sturlałem się pod stół - to przez te lepsze właściwości "trakcyjne" - chyba źle montowałem świece przez całe życie - toż to je chyba w opony należy wkręcać! (pewnie bedzie działać jak kolce ;-) )
... no ale po chwili refleksji (jak już pozbierałem rozsypane orzeszki i wytarłem po herbacie) może jest jakieś rozumienie "trakcji" które jakoś tu mi się nie narzuciło?
968 Cabrio http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=16&thread_id=11503
911 i reszta http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=16&thread_id=10460
FANTY do spylenia/zamiany : http://olx.pl/oferty/uzytkownik/2whg/
Edytowane przez vip3r dnia 07-03-2011 20:57 |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 07-03-2011 21:26 |
|
|
Tramwajarze by powiedzieli, że trakcja prund przewodzi,
może to o to w opisie NGK się rozchodzi?
|
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
miniver
Użytkownik
Postów: 767
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 07.04.07 |
Dodane dnia 07-03-2011 22:59 |
|
|
|
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
pit
Użytkownik
Postów: 333
Miejscowość:
Data rejestracji: 26.03.08 |
Dodane dnia 08-03-2011 09:04 |
|
|
bluebird napisał/a:
A jaka jest różnica między 6 i 7 ES (nie chodzi mi o różnice teoretyczną, bo wiem, że 6 jest po prostu cieplejsza) tylko o to jaka jest różnica w zachowaniu się w aucie, bo piszesz, że jest lepiej.
u mnie wyglada to tak że odczuwalnie silnik lepiej odpala chodzi bardziej równo lepiej się wkręca mniej "dymi na zimnym lub nie dymi wcale".Istotny dla mnie jest równiez kolor nagaru dzięki czemu wiem czy mieszanka spala sie prawidłowo,czy ma właściwy skład.Zbyt zimna świeca sprawia iż mieszanka nie spala sie prawidłowo czyli po pierwsze część paliwa ulatuje w wydech -nie wykorzystana po drugie powstaje w nadmiernej ilości nagar który przy optymalnie dobranej mieszance oraz świecy osadza się w stopniu minimalnym i ma inny kolor.
Dobrze dobrana świeca ma istotny wpływ na spalanie i dynamikę pojazdu.
Jeżeli wszystko jest ok wtedy po wykręceniu swiecy powinno wyglądać to mniej więcej tak:elektroda pionowa świecy jest prawie czysta izolator porcelanowy świecy jest przydymiony na jasny szary kolor na początku styku z elektrodą może być wręcz biały. Ten nalot czyli nagar można łatwo zetrzeć palcem niemalze do czystego, jest suchy.
Jeżeli wykręcisz świecę i ma ona gruby twardy nagar i jest koloru czarnego zetrzec się go nie da chyba że za pomoca drewienka lub miedzianej szczotki to znaczy że mieszanka ma nieprawidłowy skład,jest żle dobrana świeca lub jedno i drugie na raz.
Są sposoby na rozpoznawanie przyczyn mianowicie jezeli świeca ma czarny nagar ale suchy i delikatny-daje się wytrzec ręką to prawdopodobnie świeca jest za zimna.
Jezeli nagar jest gruby twardy cięzko schodzi ze swiecy mieszanka nie jest prawidłowa.
Większośc z nas do używania prosiaków na codzień -do jeżdżenia po miescie nie potrzebuje zimnych swiec gdyz nigdy w pełni nie wykorzysta ich możliwości
tutaj na foto od lewej1 i 3 sa ok czwarta no moze być ,2 słaba-jest coś nie tak
http://images47.fotosik.pl/630/349a4ad96005f928.jpg
|
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 08-03-2011 13:02 |
|
|
Pit, jeśli wyczuwasz różnice w jeździe między 6 a 7 to rispekt niemniej dla mnie jest to opowieść typu "nie mierzyłem mocy na hamowni ale przyrost mocy jest odczuwalny".
A tu tutorial jak czytać świece:
http://www.angelfire.com/fl4/pontiacdude428/Readplugs.html
I skąd i co można wyczytać:
Elektroda masowa - ciepłota
Pierścień zewnętrzny świecy - skład mieszanki
Porcelanka - oznaki detonacji
2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600 |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
Bluebird Tomek
Użytkownik
Postów: 1826
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 15.04.09 |
Dodane dnia 08-03-2011 13:58 |
|
|
Myślę, że Pit dobrze kombinuje. Nawet czytając na stronie NGK jest też mini poradnik jak czytać objawy uszkodzeń:
http://www.ngk.de/pl/technika-w-szczegolach/swiece-zaplonowe/diagnoza/objawy-uszkodzen/
U mnie nie wiem czemu, ale świeca nigdy nie wygląda ładnie. Zawsze jest czarna (zdjęcie z linku Pita numer 2, z linku NGK 4, w linku Jurasa nie ma takich czarnych ), ale czy osad łatwo usunąć? Zwykłą szmatką nie próbowałem, ale szczotką schodzi w kilka sek. Jaka mieszanka to ciężko stwierdzić, ale raczej ok, regulowałem ją na hamowni i na ustawionej na analizatorze miałem 118, a dopiero po wzbogaceniu odzyskał pełną moc. Świeca czarna była już na tej uboższej mieszance. I co piszą na NGK: "Tutaj widoczna jest świeca zapłonowa z nagromadzonym nagarem. Nagar gromadzi się wtedy, gdy świeca zapłonowa pracuje poniżej temperatury samooczyszczania (450 °C) - gdy na przykład jeździ się tylko na krótkich odcinkach lub wybrano niewłaściwą wartość cieplną (za zimną świecę)." Więc może zastosowanie świecy o jeden punkt cieplejszą jest dobrym pomysłem. Tym bardziej, że ja osobiście rzadko użytkuję swoją maszynkę, ale stosunkowo często go odpalam, aby sobie pochodził (kilka, kilkanaście minut) no i jeszcze podczas ostatniej przejażdzki zauważyłem, że mam uszkodzony termostat, bo za cholerę nie chciał mi się prosiaczek nagrzać - wskazówka ledwo drgnęła (może 1-2mm) Wymieniłem termostat - nagrzewa się teraz ładnie, ale właśnie pracuje tak "średnio" jakby nie na wszystkich garach i już mi się nie chciało sprawdzać, ale na 99% wyczyszczę świece i będzie oki. Pytanie tylko na jak długo.
Edytowane przez Bluebird Tomek dnia 08-03-2011 13:58 |
|
Autor |
RE: jakie świece???? |
pit
Użytkownik
Postów: 333
Miejscowość:
Data rejestracji: 26.03.08 |
Dodane dnia 08-03-2011 17:29 |
|
|
wiesz juras u mnie jest różnica i to duza z tym że u mnie borykam się też z innym zagadnieniem pomiędzy usterka pompy paliwa a przebiciem cewki aparatu bezstykowego i uwierz mi w tych warunkach na niektórych świecach nie odpala wogóle.i nie chodzi tu o przyrost mocy z powodu zmiany świecy tylko o dażenie do możliwie idealnych parametrów dla pracy silnika,Niestety nie mam skąd pożyczyc aparatu na próbę, ciśnienie pompy paliwa jescze jakoś sobie sprawdze.
bluebird moim zdaniem oczywiście jezeli używasz samochodu sporadycznie na krótkich odcinkach-świeca cieplejsza.kiedyś ,tak jak dzisiaj opony zimowe zmieniało się również świece,oleje itd.
Tak jak piszesz chodzi właśnie o samo oczyszczanie.Kiedyś ludzie mówili na to zamulanie silnika,połowa z nich pewnie nie wiedziała o co chodzi druga połowa myślała ze trzeba dac w d.. silnikowi. i pewnie nieswiadomie mieli troche racji gdyż przy wytężonej eksploatacji na wysokich obrotach silnik,świeca w końcu dostawała właściwej temp. i przebieg spalania zblizał się do optymalnego.
p.s różnica pomiędzy 6 a 7 ngk nie jest wcale tak mała wbrew pozorom
http://www.skuteryostrow.pl/swiece/swiece-zamienniki.jpg,(tutaj tabelka)
65 a 85 ps na iskrę na której sie wychowałem to róznica nie mała,no w każdym na swój sposób odczuwalna. To tak jak matka wie kiedy jej dziecko jest chore
|
|