Autor |
Układ wydechowy w 924 |
Wojciek
Użytkownik
Postów: 324
Miejscowość: Gliwice
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 06-04-2006 19:45 |
|
|
Witam!
Chciałbym nakłonić Was do szerokiej dyskusji na temat układu wydechowego w naszych samochodach. Warto byłoby spisać Wasze doświadczenie w tym temacie.
Zastanawia mnie np. o ile pozytywnie wpłynęłoby na komfort zamontowanie siatki stalowej redukującej drgania, które bądź co bądź są przenoszone z silnika również poprzez sztywny układ wydechowy. Rozumiem, że w tamtych latach nie było to stosowane, ale co stoi na przeszkodzie zamontować ją teraz? Inną sprawą jest to, że u mnie np. wszystko jest źle spasowane, i środkowy (drugi) tłumik obija mi czasem o podłogę (zaraz za nim jest poprzeczna ścianka, przed którą powinien chyba kończyć się trochę wcześniej, a nie być na styk). Zastanawiam się, czy to spowodowane jest zamontowaniem być może tłumików z innego samochodu? Nie mam jak tego stwierdzić. Kolejna sprawa to kolektor wydechowy. Ciężki jak cholera, spawał sobie ktoś z Was własny kolektor z rurek? A jakie macie doświadczenia ze strumienicami? Z jednej strony mamy raczej duże przekroje rur, zbyt duży przelot wpływa niekorzystnie na moc, a z drugiej strony producenci wychwalają w niebogłosy strumienice. Wiadomo dlaczego tak robią, ale może ktoś z Was zamontował u siebie i może coś powiedzieć, jaki to miało wpływ (pozytywny/negatywny). Podejrzewam, że są jakieś wzory obliczeń optymalnych układów wydechowych, ciekaw jestem jakie jest pole manewru w 924 (o ile można sobie charakterystykę poprawić).
A jak ogólnie z dobieraniem tłumików? Z tego co pamiętam wyrzucanie środkowych nie wchodzi w grę, bo jazda jest zbyt uciążliwa, ale z kolei u mnie jest za cicho, chętnie nadałbym mojemu wydechowi delikatny basowy dźwięk. Nie chciałbym z kolei kupować z allegro jakiś puszek przewidzianych do golfów 1.1 (o ile takie w ogóle były ), a w fachowe doradztwo sprzedawców nie zawsze chce mi się wierzyć, chłopiny po prostu chcą często zarobić, i doradzą to co mają na stanie i nie schodzi. Może ktoś z Was w ogóle od zera zaprojektował sobie układ? Jeśli tak, to namawiam do podzielenia się swoimi doświadczeniami.
pozdrawiam, Wojtek |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
tkacki
Użytkownik
Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 07-04-2006 09:11 |
|
|
1. Tłumik środkowy to tłumik od Audi 100. Jest w każdym katalogu. Cena nowego z blachy aluminiowanej to 50 zł.
2. Siatka może coś dać, ale nie musi. Uważam że nie warto, gdyż dobra siatka F50 będzie kosztować 70 zł.
3. W silnikach benzynowych bez doładowania olbrzymie znaczenie ma POJEMNOŚĆ układu. Chodzi o złamanie rezonansu i wytworzenie odpowiedniego ciśnienia zwrotnego. Założenie np. rury czy strumienicy w mniejsce środkowego tłumika spowoduje hałas i spadek mocy (widziałem nie raz na hamowni). Nie radzę eksperymentować, jeśli nie masz doświadczenia.
4. Od strumiennic z daleka. NIGDY nie widzałem istotnego przyrostu mocy na hamowni po ich założeniu. Zmiany w dół. Jeśli w górę, to w granicach błędu pomiaru.
5. W 924 nie ma dużego pola manewru. Ja bym poszedł na odtworzenie oryginalnego układu.
6. Kolektor - ile zyskasz. 1kg, 2kg ? Lepiej tankuj bak do połowy albo wyjmij koło zapasowe.
7. Basowy dzwięk. Uzyskasz to porzez zamontowanie w miejsce środkowego tłumika, tłumika o tej samej pojemności ale o pełnym przelocie (tzw glasspack). Polecam tłumik od Corrado lub VW Passat. Mam nwet taki u siebie - nówka ale o średnicy 55. Mogę ci odstąpić za 30 zł. Producent FERROZ.
Pozdrawiam,
TK
CP9A/4G63
We are not what we own. |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
Docent
Użytkownik
Postów: 6
Miejscowość:
Data rejestracji: 07.04.06 |
Dodane dnia 07-04-2006 20:39 |
|
|
A jakiej firmy stosowac tlumik koncowy?Bardzo mnie interesuje jaki jest oryginal, to znaczy chyba byly rozne, zatem jakich firm? |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
tkacki
Użytkownik
Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 09-04-2006 17:20 |
|
|
Ja w 924, kótre kiedyś posiadałem wymieniłem na Tesch i byłem bardzo zadowolony. Nie ma nic podobnego od innych samochodów. Kupiłem oryginał.
CP9A/4G63
We are not what we own. |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
Docent
Użytkownik
Postów: 6
Miejscowość:
Data rejestracji: 07.04.06 |
Dodane dnia 09-04-2006 22:28 |
|
|
Wielkie dzieki.Pare lat temu wlasnie Tescha mi polecano ale nie dotarl do mnie, mial kosztowac ok.500 zl co wydawalo mi sie cena rozsadna.
Ostatnio ktos twierdzil, ze Bosal to oryginal do 924 a w Kulczyk Tradex nie chcieli mi zdradzic kto produkuje wydechy dla 924. |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
Docent
Użytkownik
Postów: 6
Miejscowość:
Data rejestracji: 07.04.06 |
Dodane dnia 09-04-2006 22:35 |
|
|
Jeszcze jedno, jak kupilem samochod to mial zamontowany uklad Sebringa z podwojna koncowka rowniez Sebring.Niestety wydech byl bardzo zuzyty i musialem wymienic na "niby" kopie zdjelana przez warsztat.
Zostawilem tylko te koncowke a reszta to juz "rekodzielo" , a jakie to do konca nie wiem.Ale wydaje sie , ze jest tak sobie, wiec ponownie zawracam sobie tym glowe.Prawdopodobnie wtedy kiedy mialem dostac tego Tescha skonczyl by sie problem, w kazdym mysle powaznie nad jakims oryginalem. |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
Arturros
Użytkownik
Postów: 57
Miejscowość:
Data rejestracji: 07.05.06 |
Dodane dnia 13-06-2006 13:05 |
|
|
Mam problem z układem wydechowym, a dokładnie z końcowym tłumikiem. W zasadzie z zewnątrz wygląda ok, ale w środku brzęczy i coś lata, po za tym oderwany jest od głównej rury. Takie uszkodzenia mogły powstać w warsztacie naprawczym. Podejrzewam że mechanik przydzwonił układem i główna rura wjechała do środka tłumika końcowego, ew, podmienił mi układ z rozbitego. Ale to już mało istotne, muszę wymienić końcowy tłumik i liczę na waszą pomoc, potrzebuję informacji gdzie jaki i za ile. RADŹCIE !!! |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
Misza
Użytkownik
Postów: 122
Miejscowość: Chorzow
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 13-06-2006 14:22 |
|
|
hmm ja tez mam ten sam problem brzeczy w srodku i peka na wlocie rury do tlumika dodam ze moj tlumik jest oryginalny
Michal/Misza |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 13-06-2006 14:56 |
|
|
Ja miałem podobny problem jak Wy z końcowym tłumikiem - urwała się rura dochodząca do jego ścianki. Ponieważ była sobota wieczorem, a w niedzielę po południu musiałem mieć sprawne auto postanowiłem to ze sobą pospawać. Okazało się, że zarówno tylna, jak i przednia ścianka tłumika trzyma się na "niewiadomoczym", to wyciąłem z blachy odpowiednie "jaja" i wszystko ze sobą pospawałem (a dokładniej to zrobił to ojciec). Miało to być tymczasowe rozwiązanie, ale jak każda prowizorka trzyma się dzielnie - ponad rok. Mogłem wymienić na "jakiś" tłumik, ale szkoda mi tej oryginalnej końcówki.
Pierwszego tłumika nie posiadam - wstawiłem tam rurę - jest nieco głośniej wewnątrz, ale na prawdę tylko trochę.
Ponieważ regularnie gubię układ wydechowy na każdych zawodach PCP więc mam duże doświadczenie w jego ponownym montarzu . Generalnie zachęcam do pozostawienia go "rozbieralnym" - każdy tłumikarz będzie chciał wszystko ze sobą pospawać, ale warto stawić mu opór i zarządać rozbieralności.
Gdyby komuś pękł kiedyś pierścień, który jest pomiędzy "portkami", a pierwszym tłumikiem, to nie spawajcie tego, tylko zastosuje np. siatkowy pierścień z Poloneza (8-9 zł). Wraz z tłumikarską pastą uszczelniającą (10-12 zł tubka) spełnia swą rolę doskonale, choć prawdą jest że ma nieco mniejszą średnicę wew. niż oryginał. Mnie niestety oryginału, czy choćby czegoś podobnego, byle stalowego, nie udao się dobrać.
Wszystkie powyższe rozważania to oczywiście metody doraźne, nie mające nic wspólnego z nastawieniem na max. osiągi.
Jeśli ktoś z Was chciałby sobie policzyć samodzielnie wydech (średnice, długości rur) to polecam stronkę pana Grabowskiego.
pzdr
jacek(pilatus)
Edytowane przez pilatus dnia 13-06-2006 14:56 |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
Ketchup
Użytkownik
Postów: 245
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 03-07-2006 21:34 |
|
|
Bardzo ciekawy temat i potrzebuje tylko kilka szczegolow.
bo sam borykam sie z kilkoma dziurami. narazie zakleilem je silikonem sanitarnym (i juz mam 400 km zrobione i nie puszcza),ale to jest prowizorka.
Srodkowy tlumika audi 100 jaki rocznik ????
skad, jaki i za ile mozna dostac koncowy tlumik ???? Czy da sie od czegos przysposobic byle nie od traktora .
Pozdrawiam 924 78rMaciek -Ketchup |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
KRAZ
Użytkownik
Postów: 532
Miejscowość:
Data rejestracji: 10.05.06 |
Dodane dnia 03-07-2006 22:39 |
|
|
witam
mi jest potrzebny pierwszy bo mam tam jakies dziwne rzeczy porobione koleszka wstawil 2 druciane laczki takie zeby drgania pochlanialy i wypalil sie w nich ten wklad i jest zle, nie wiem co moge tam wsadzic i za ile jak ktos wie to prosze mi podac hehe
pozdrawiam
.
KRAZ dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez KRAZ dnia 06-07-2006 14:31 |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
daniel
Użytkownik
Postów: 22
Miejscowość: warszawa
Data rejestracji: 28.06.06 |
Dodane dnia 04-07-2006 20:42 |
|
|
W moim Prosiaku tłumik końcowy jest z blachy nierdzewnej chyba orginany. Na tłumiku wytłoczony jest nr. 924/4 oraz numer fabryczny 477 ....... i znaczek części fabrycznej. Do tej pory wygląda jak nowy świeci się jak lustro. Pozdrawiam |
|
Autor |
RE: Układ wydechowy w 924 |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 04-07-2006 23:57 |
|
|
tlumik tylny w raz z drugim srodkowym (nie mylic z pierwszym srodkowym) to jeden element i cena oscyluje w okolicach 650zl (u bosala), dostepny na zamowienie w kazdym zakladzie tlumikarskim ale pewnie trzeba bedzie poczekac z tydzien az sprowadza, bywa czesto ze poprzedni wydech byl nieoryginalny wiec trzeba wziasc pod uwage rowniez wieszaki, obejmy itp zeby uniknac kombinowania i rzezby na nowym nabytku ale to juz groszowe sprawy (kilka do kilkunastu zl za element), zycze powodzenia poniewaz nie ma to jak oryginal i dzwiek samego silnika
pozdrawiam
ciachu
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|