Autor |
[T] Instalacja próżniowa 924S/944 |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 06-10-2010 22:33 |
|
|
Przychodzę do Was znów po pomoc, tym razem... Z instalacją próżniową, która mi spokoju nie daje, bo jej do końca nie rozumiem...
Podeprę się zdjęciem zaczerpniętym z Clarks-Garage, doprawionym własną edycją:
I tak:
Chciałbym się dowiedzieć co to (i po co), do cholery, jest Control Valve (literka J, obrysowany kółkiem) i do czego służy w nim śrubka regulacyjna? To tak, na początek
|
|
Autor |
RE: [T] Instalacja próżniowa 924S/944 |
grafffik
Użytkownik
Postów: 329
Miejscowość: Warsaw
Data rejestracji: 11.08.09 |
Dodane dnia 07-10-2010 00:07 |
|
|
regulator ciśnienia paliwa
regulator ciśnienia dostosowuje ciśnienie paliwa do podciśnienia w kolektorze ssącym. Jest to konieczne, bo inaczej przy wyższym podciśnieniu do cylindrów wtryskiwane byłoby więcej paliwa niż przy niższym - przy czym konieczność związana z normalną pracą silnika jest dokładnie odwrotna.Kiedy dodajesz gazu, przepustnica się otwiera, przez co obniża się podciśnienie w kolektorze ssącym. Ale zapotrzebowanie na benzynę rośnie, bo chcesz przyśpieszać. Kiedy zaś puszczasz pedał gazu, podciśnienie w kanałach dolotowych rośnie, ale nie ma w ogóle zapotrzebowania na paliwo. Dlatego właśnie regulator ciśnienia ma połączenie z kolektorem ssącym (kanałami dolotowymi). Wysokie podciśnienie działa na "grzbiet" membrany regulatora, membrana unosi się pokonując siłę sprężyny dociskowej: ciśnienie systemu zasilania, a tym samym ilość wtryskiwanego paliwa obniża się. Jeśli podciśnienie ma niską wartość albo w ogóle zanika (zgaszony silnik), regulator utrzymuje ciśnienie systemu na najwyższym poziomie. W ten sposób przy okazji unika się powstawania bąbelków par benzyny w przewodach paliwowych gorącego silnika.
|
|
Autor |
RE: [T] Instalacja próżniowa 924S/944 |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 07-10-2010 06:41 |
|
|
Jeżeli się nie mylę, to regulator ciśnienia paliwa to numer 4, na listwie wtryskowej. A to, co wskazałem to jakiś zawór regulacyjny. Ciekaw jestem tylko, co reguluje, kiedy przy kręceniu śrubką na nim się znajdującą nic się nie dzieje...
|
|
Autor |
RE: [T] Instalacja próżniowa 924S/944 |
Andrew
Użytkownik
Postów: 1464
Miejscowość: Niegowonice, woj. śląskie, blisko Łazy
Data rejestracji: 30.10.09 |
Dodane dnia 07-10-2010 08:47 |
|
|
Masz rację Pumba. To co opisał grafffik to regulator, który jest ustawiony fabrycznie. Mnie też ciekawi ta instalacja. Element G to zawór który otwiera resztę instalacji podciśnieniowej powyżej temp 58 st.C.
A teraz to nie jestem pewien, ale wg mnie:
Element H to zawór odcinający paliwo podczas hamowania silnikiem z regulatorem J. Prawdopodobnie tą śrubką ustawia się przy jakim podciśnieniu będzie odcinał paliwo.
Można to sprawdzić chyba podczas jazdy, tzn. Trzeba by mieć manometr podciśnienia zapięty w instalację, hamować silnikiem i patrzeć co się dzieje przy różnych nastawach.
Ten układ połączony jest jeszcze ze zbiornikiem węglowym dopalania oparów z baku (takie wymogi ekologiczne), ale tam to już nie wiem o co chodzi, a te grubsze wężyki z tego zaworu idą właśnie tam
Nigdy tym nie kręciłem, ale jak rozgryzałem układ paliwowy przy problemach z regulatorem to próbowałem się wgłebić w ten temat.
Przydało by się, żeby ktoś to jeszcze potwierdził, bądź zaprzeczył.
Andrew
924S US '87 2.5 M44.07
944 '88 LY7U
Był Boxster '97 2.5 M96.20 L92U
Był 944 '88 2.7 M44.11 LY7U M220 |
|
Autor |
RE: [T] Instalacja próżniowa 924S/944 |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 07-10-2010 16:59 |
|
|
I na dodatek może powiedział, jak się to cholerstwo dobrze ustawia?
|
|
Autor |
RE: [T] Instalacja próżniowa 924S/944 |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 07-10-2010 19:48 |
|
|
Element zwany "Control Valve" jest częścią systemu oczyszczania oparów paliwa - stosowany chyba głównie na rynek USA - w błotniku można znaleźć spory cylinder wypełniony najpewniej węglem aktywnym.
Zaworek ten pod pewnymi warunkami otwiera się i dopuszcza powietrze, które przepływa przez pojemnik i dzięki temu zgromadzone tam opary ulegają oczyszczeniu. Nie dam głowy ale chyba jest też elementem który "przewietrza" zbiornik paliwa.
System oczyszczania paliwa polega na wyłapywaniu oparów paliwa w zbiorniku aby nie wydostały się do atmosfery, kieruje je natomiast do dolotu jeśli jest to konieczne. Wpływa to na ochronę środowiska i zmniejsza zużycie paliwa.
Mam fotkę tego ustrojstwa... jeśli to o to chodziło
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Misiek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: [T] Instalacja próżniowa 924S/944 |
piterson
Użytkownik
Postów: 3497
Miejscowość: Kraków
Data rejestracji: 02.02.06 |
Dodane dnia 07-10-2010 20:49 |
|
|
Przegryzałem się przez podciśnienia 2 lata temu W 2.5 jest to średnio skomplikowane - w turbo zaczyna się jazda!
Dokładnie jak napisał Misiek27 ten zaworek jest związany tylko i wyłącznie z recyrkulacją oparów z baku (czyli ekologią). Nie bawcie się w żadne ustawiania bo jest to bez sensu.
W 2.5 wywaliłem cały ten system i auto jeździ bezproblemowo.
Jedyny system podciśnień który powinien być sprawny to regulator ciśnienia paliwa i fuel damper (jak to się po polsku nazywa - nie wiem) podpięte do przepustnicy. |
|
Autor |
RE: [T] Instalacja próżniowa 924S/944 |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 07-10-2010 21:16 |
|
|
No, to ja dziękuję za wyjaśnienie, na razie więcej problemów z podciśnieniem nie mam
|
|
Autor |
RE: [T] Instalacja próżniowa 924S/944 |
Andrew
Użytkownik
Postów: 1464
Miejscowość: Niegowonice, woj. śląskie, blisko Łazy
Data rejestracji: 30.10.09 |
Dodane dnia 08-10-2010 08:37 |
|
|
To się nazywa fajnie zamknięty temat. Krótko, zwięźle i na temat.
Andrew
924S US '87 2.5 M44.07
944 '88 LY7U
Był Boxster '97 2.5 M96.20 L92U
Był 944 '88 2.7 M44.11 LY7U M220 |
|