Autor |
Wymiana łożysk w wale |
sobek
Użytkownik
Postów: 250
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 26-04-2011 06:37 |
|
|
Witam.
Jak niektórzy wiedzą moje 924 nie przeżyło toru Poznań. Podejrzenie padło na skrzynie biegów a okazało się że ukręcił się wał. 2 wał już mam i chciałbym wymienić w nim łożyska. I tu pytanie: czy ktoś z Was wymieniał łożyska w wale? Czy można to zrobić w przydomowym garażu, czy tylko u speca z prasą itp? Jak się do tego zabrać i na co zwracać uwagę żeby czegoś nie uszkodzić?
Pozdrawiam.
Sobek.
czarne 924/78r |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 26-04-2011 09:53 |
|
|
Za duży moment masz
Dobry temat. I jak byś jeszcze znalazł jakie są potrzebne łożyska. Ja też bym był zainteresowany informacją.
2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600 |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
nemo
Użytkownik
Postów: 2143
Miejscowość: Warszawa / Praga Północ
Data rejestracji: 20.05.07 |
Dodane dnia 26-04-2011 10:13 |
|
|
ja mam takie jak ponizej , cena 25 za 1 szt wchodza 4 szt
luz C3 i jest opisane jako "Łożysko (30x55x13) podpory wału,łożysko podpory półosi CITROEN/ PEUGEOT/ BMW/ MERCEDES"
924 S2 '85 Szare (WE 924 0K) Poznań 2007 2009 2:24.552
924 S '86 Szare WP0ZZZ92ZGN402273 Poznań 2011 2:19,356
944 S2 '91 Czarne
924 S '87 US Czarne
924 S TURBO '87 US Czerwone
924 S '88 Szare |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 26-04-2011 10:39 |
|
|
Ukręciłeś WAŁ? O kurcze tego bym się nie spodziewał!
Też chętnie poczytam coś na temat wymiany łożysk
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
Mammoth
Użytkownik
Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08 |
Dodane dnia 26-04-2011 11:15 |
|
|
Temat powtarza się kolejny raz, a wypowiedzi jakby nigdy nic o tym nie było.
Żaden specjalistyczny warsztat z prasą nie jest do tego potrzebny.
Jeśli łożyska są zamontowane fabrycznie to nie będzie problemu z ich wybiciem, ponieważ siedzą w gumowych/plastikowych tulejach. Wybijasz stare, tuleje przekładasz na nowe łożyska (tanie i bez problemu można dostać) i wbijasz na miejsce.
Żeby daleko nie szukać - Pumba wymieniał w tamtym roku:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=16&thread_id=3077&rowstart=40
ps.
Na 100% wał się ukręcił czy to tylko domysły? Nie jestem pewny, ale czy w 24 nie ma jakiegoś łącznika na wale? Może puścił i napęd się zgubił? Jeśli to nie problem.. wrzuć foto tego wału, bo to jakieś mało prawdopodobne.
Porsche 924 78' (...)
Porsche 924 78' (już nie ma)
"W Porsche psują się tylko dwie rzeczy: świece lub coś innego" |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 26-04-2011 14:28 |
|
|
No dobra coś było. Ale tak w praktyce jak to się robi ? Jakąś rurą trzeba wybić te łożyska ? A potem je rozmieścić równo 4 ?
Wybijasz łożysko z tuleją a potem zmieniasz łożysko i wbijasz całość łożysko + tuleja na miejsce, tak ?
2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600 |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
nemo
Użytkownik
Postów: 2143
Miejscowość: Warszawa / Praga Północ
Data rejestracji: 20.05.07 |
Dodane dnia 26-04-2011 14:33 |
|
|
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/trans-05.htm
924 S2 '85 Szare (WE 924 0K) Poznań 2007 2009 2:24.552
924 S '86 Szare WP0ZZZ92ZGN402273 Poznań 2011 2:19,356
944 S2 '91 Czarne
924 S '87 US Czarne
924 S TURBO '87 US Czerwone
924 S '88 Szare |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
PIeszczoH
Użytkownik
Postów: 4951
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 07.04.06 |
Dodane dnia 26-04-2011 18:02 |
|
|
Można się też pokusić w przypadku 944 i 924S i 928 o "super bearings" od użytkownika rennlist Constantine.
http://reutterwerk.com/forums/showthread.php?t=20541
http://forums.rennlist.com/rennforums/928-forum/556670-constantines-torque-tube-bearings-installed-sweet.html
http://forums.rennlist.com/rennforums/924-931-944-951-968-forum/563975-black-sea-r-and-d-torque-tube-tt-super-bearings-for-the-924-944-968-porsches.html
to tak gdyby chciał ktoś robić coś mocniejszego od oryginału.
SPRZEDAM:
ORYGINALNE ZESTAWY FILTRÓW 924S/944/S/S2/968
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=11740
Przewody Paliwa:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=9843#post_149432
Tarcza sprzęgła 924S/944/S2 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6169#post_93610
rurka do nagrzewnicy 944: http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6127
element wybieraka przy skrzyni http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5936
tłoki 2,7 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5970
stab 20mm http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5239#post_78519
Rolka napinająca rozrządu 24s/44 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6291
KUPIĘ:
mocowania/uchwyty spoilera przód 944/944S http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6186
ZAMIENIĘ - BŁOTNIKI 944 I EU na BŁOTNIKI 944 I US
Szukam:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=6071#post_92228
SZUKAM ZDROWEGO 924S - może mieć korbę co wyszła bokiem, albo być niekompletna, ważne żeby buda była prosta bez tony szpachli i korozji.
__________________________
Porsche 924S '86 3,0 210PS
Jeep Grand Cherokee 2001 V8 - sprzedany
Honda Accord Aerodeck '89 - sprzedana
Garbus '60 - skończył w rękach Porsza
__________________________
Porsche 924 - Nothing even come close |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 26-04-2011 18:07 |
|
|
O, jaka fajna instrukcja... Szkoda, że wcześniej jej nie widziałem...
Ja zamiast śruby miałem wyciągarkę łańuchową - takiego pręta to ja w garażu nie trzymam... No i nie wyjmowałem obudowy wału z auta. Przed wyciąganiem łożysk dobrze jest sobie zmierzyć, gdzie siedziały.
Łożyska z gumami znacznie lepiej wyciągać i wpychać, niż wybijać i wbijać. Ja trochę te zewnętrzne gumy towotem przed założeniem smarowałem, żeby nie przycięły się, zanim się ustawią osiowo z obudową wału.
Upierdliwa to robota - z perspektywy czasu zasugerowałbym jednak zdjęcie obudowy wału, niż siedzenie w kanale i szarpanie się z tym...
|
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 27-04-2011 09:03 |
|
|
A taka sprawa jak tłumik drgań na wale? nie pamiętam jak to dziadostwo dokładnie siedzi ale w czerwonym latało mi to jak chciało i ktoś tam z wałem walczył. Ogólnie w 924 są 4 łożyska na wale + ten tłumik drgań w postaci jakiegoś gumowo metalowego walca.
Np w 931 są już tylko 3 łożyska i tłumik drgań także.
Gdzieś miałem w papierach porównanie wałów i miejsca umieszczania łożysk.
Łączniki są dość prostą konstrukcją - w temacie mojego czerwonego wrzucałem chyba zdjęcia obydwu. A jak nie tam to gdzieś tutaj są.
Łożyskowanie wału faktycznie jak na powyższych linkach. Łączniki już inne.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Edytowane przez Misiek dnia 27-04-2011 09:05 |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 27-04-2011 11:59 |
|
|
Powinien być tłumik na środku, ale u mnie też nie było - nie wiem, czemu.
|
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
tona
Użytkownik
Postów: 1556
Miejscowość:
Data rejestracji: 02.02.06 |
Dodane dnia 27-04-2011 14:29 |
|
|
Jedna uwaga odnosnie 944- rok modelowy '90 ma na 100% tulejki lozysk zaprasowywane..trzeba rozwiercac nity i pozniej dorabiac nowe do montażu. Belke wystarczy opuscic z jednej strony- nieradze demonazu na aucie, lepiej wyjac caly trans. Do zabijania lozysk zrobilem tulejke z rury- pocietej na dlugosci odpowiadajace polozeniu lozysk-wbijasz pierwsze lozysko- ucinasz w zaznaczonym miejcu rure nastepne itd BARDZO NIEWDZIECZNA ROBOTA.
924'82bylo 944S2'90bylo 944TS'89bylo 944TScup'88bylo 968turboS- |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
Blumen
Użytkownik
Postów: 1072
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 06.07.06 |
Dodane dnia 28-04-2011 12:50 |
|
|
Tona, nie pocieszyłeś mnie... ale będzie trzeba się przemęczyć u mnie wał wyje, że aż wstyd, ale wszystko musi poczekać - wał, łożysko sprzęgła, amortyzatory, zmiana zawieszenia z przodu z turbo na s2 i na końcu lakier i tylna szyba najważniejsze, że nie ma pośpiechu
Jest MB i BMW
Był PickUp
Była Corca
Była Ascona
Było wozidło MB w168
Była wygoda - BMW E38
Była przygoda - 944s2 |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
Mammoth
Użytkownik
Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08 |
Dodane dnia 28-04-2011 14:48 |
|
|
W sumie dodam jeszcze słowo od siebie. Jeśli łożyska wyraźnie dają znaki, że są na wykończeniu, to jednak radziłbym zająć się tym w miarę szybko. Jak kupiłem 24 to było niejeżdżące. Po złożeniu wszystkiego i przy pierwszej jeździe okazało się, że wał nie huczy a uderza o obudowę. Poprzedni właściciel jeździł autem do czasu aż łożysko się posypało całkowicie. Żeby było ciekawiej.. wał dostał wibracji i taka praca przesunęła drugie łożysko na jeden z końców obudowy - czyli brak podparcia w centralnej części i w tym miejscu wał uderzał o obudowę. Do tego resztki łożyska skutecznie zniszczyły tuleje, w których te łożyska siedziały. Po wyjęciu pierwszego wysypała się zawartość obudowy - szczątki łożysk i gumowych tłumików. Nowe łożyska zostały wbite już bez gum. O ile montaż tego był całkiem prosty, to po jakimś czasie wymiana takich łożysk może być dosyć problematyczna. Tak więc jeśli są na wykończeniu to lepiej tym się zająć w miarę szybko, bo później zniszczenia mogą być dosyć duże, a nie wiem czy te gumowe/plastikowe tuleje można gdziekolwiek kupić.
Porsche 924 78' (...)
Porsche 924 78' (już nie ma)
"W Porsche psują się tylko dwie rzeczy: świece lub coś innego" |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
Blumen
Użytkownik
Postów: 1072
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 06.07.06 |
Dodane dnia 28-04-2011 15:44 |
|
|
w zeszłym roku zrobiłem autem ze 3 tys. km., w tym roku jak na razie stoi i nie zapowiada się, żeby za wcześnie się to zmieniło. mam na miejscu garaż, ale po złamaniu łokcia nie sądzą, żebym za wcześnie sam mógł się tym zająć, a tym bardziej gdzieś pojechać bez przeglądu i ubezpieczenia
Jeśli ktoś (a myślę tu o konkretnych osobach) by mi nie pomógł po wcześniejszych swoich próbach, to stan moich łożysk jeszcze długo się nie zmieni (zwłaszcza, że przy tej okazji chciałbym zobaczyć jak się ma nieszczęsne łożysko sprzęgła i cała reszta.
sobek, sorki za OT
Jest MB i BMW
Był PickUp
Była Corca
Była Ascona
Było wozidło MB w168
Była wygoda - BMW E38
Była przygoda - 944s2 |
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
sobek
Użytkownik
Postów: 250
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 26-07-2011 00:39 |
|
|
Jak pisałem wał się ukręcił (pękł).Nie wiem jak i dlaczego. Wcześniej nie słyszałem, aby łożyska wyły, ale może tłumik był głośniejszy, albo ja przygłuchy.
Wracając do tematu wymiany łożysk, wybrałem metodę z prętem gwintowanym, ze stronki podanej przez Mr-nemo.
Wybicie wału nie było szczególnie uciążliwe. Użyłem rury śr. 17mm, którą zakończyłem śrubą. Koniec wału i rura mają podobną śr. i mogłaby się nasuwać na wał, a czemu śruba miała zapobiec.
Na początku trzeba tylko uważać, aby pręt, którym bijemy w wał szedł równolegle, żeby się nie zsunął, bo może uszkodzić obudowę łożyska.
Wyciągnięcie łożysk z rury wału (nie wiem jak to nazwać) nie jest lekką robotą. Na początku użyłem pręta gwintowanego śr. 16mm o twardości 5,8 jednak ukręcał się gwint. Po jakimś czasie dostałem mocniejszy pręt (8,8) i ten dał radę. Przed wyciąganiem w rurę wału warto wlać sporo WD 40 żeby zmniejszyć tarci, a i tak nie jest lekko (dobry sposób na zrzucenie kilu kalorii).
Po wyciągnięciu okazało się, że są 2 rodzaje tuleii, w których są łożyska. Jedne opisane przez Tonę, składające się z 2 części znitowanych ze sobą i łożyskiem w środku, (były w moim wale-z prawej). Drugiego odlew z wciśniętym łożyskiem (były w wale dawcy-z lewej)
Wbicie łożysk w rurę wału, a później wał w łożyska idzie już z górki i niema z tym większych problemów. Wbijałem podobnie jak Tona z tą różnicą, że nie ciąłem, tylko zaznaczałem taśmą, dokąd mam wbijać.
Namęczyłem się natomiast z wrzuceniem wału ze skrzynią pod auto i dosunięciu do sprzęgła. Ostatnie 4cm nie chciało dalej iść i dociągałem śrubami.
Fachowcy mnie chyba teraz naprostują, że trzeba było najpierw włożyć wał a później do niego dokręcić skrzynię.
Mam tylko nadzieję, że nie spaprałem czegoś i mi nowy wał i łożyska posłużą.
czarne 924/78r
sobek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
sobek
Użytkownik
Postów: 250
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 26-07-2011 00:44 |
|
|
Nie wiem jak dodać zdjęcia pomiędzy tekstami, więc wrzucę tutaj.
czarne 924/78r
sobek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
sobek
Użytkownik
Postów: 250
Miejscowość: Bydgoszcz
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 26-07-2011 00:52 |
|
|
Przyrząd do zrzucania kilku kalorii
czarne 924/78r
sobek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 26-07-2011 16:27 |
|
|
Dzięku za fajny opis i zdjęcia Jarku. Czyli nie taka straszna ta robota (choć patrząc na rury przedłużające dźwignie... nieźle... ).
Martwi mnie trochę to, że musiałeś ściągać wał z obudową sprzęgła śrubami - powinno wejść dość lekko ręką. Tam najpierw trzeba trafić w otwór w sprężynie docisku (łatwo to poodginać), potem może być problem z trafieniem w wieloklin (pomaga pokręcenie wałem silnika, albo półosią w skrzyni), a na koniec końcówka wału powinna wejść w łożysko wałeczkowe w wale korbowym. Mam nadzieję, ze niczego sobie nie uszkodziłeś. Jeźziłęś już samochodem po zrobieniu?
Co do kolejności skręcania - ja zawsze robię tak jak Ty - wał ze skrzynią do silnika (nigdy nie odpinam skrzyni).
pzdr
jacek(pilatus)
|
|
Autor |
RE: Wymiana łożysk w wale |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 04-03-2013 04:34 |
|
|
Troszkę odkopię... nie wiem czy to było wcześniej ale tu jest fajny tutorial na przykładzie 928:
http://forums.rennlist.com/rennforums/928/385043-torque-tube-rebuild-pictures-and-tools.html
Mam zamiar zregenerować jeden wał do 931 więc trzeba będzie jakąś sporą śrubę zakupić Sposób na wyciąganie podpór wału bardzo fajny...
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Edytowane przez Misiek dnia 04-03-2013 04:37 |
|