924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | Problemy techniczne
Autor 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
Lajka
Użytkownik

Postów: 1284
Miejscowość: Jakieś takieś
Data rejestracji: 13.07.08
Dodane dnia 26-06-2012 09:22
Mhm...
Taaak...
Teoretycznie 80% swojego czasu poświęcam na składanie fiata, pozostałe 20% to czynności eksploatacyjne przy "8".
I tak ostatnio pojawiły sie nowe oleje w dyfrze, skrzyni, filty etc.
Układ chłodzenia też został roboczo uszczelniony, przepłukany i na nowo zalany.
Teoretycznie wszystko szło powoli do przodu - kolejne w kolejce miało być wspomaganie...
Aż tu nagle...
Testuje skrzynie i grzanie się motoru, dobrze że jechałem wolniej.
Słyszę "łup" o podwozie...w lusterku coś miga.
I oto ciekawostka która nie miała nigdy miejsce w żadnym z posiadanych aut.
Odkręciło się koło pasowe, z bieżniami alternatora, wspomagania etc.
Śruba oczywiście poleciała a tuż za nią podkładka.
Szczęście w nieszczęściu że oba elementy znalazłem, a jedynym skutkiem ubocznym było kilku sekundowe zaniki ładowania i obiegu pompy.
Cóż, przy okazji montażu zrobiłem mały porządek pod maską - łącznie z blokadą wisko.
Wszystko ładnie poskładałem, pomyłem, odświeżyłem.
Testujemy.
Odpala, chodzi prawidłowo - czas na jazdę.
I jechał, jechał z dobre 4km aż nagle słyszę znajome "łup".
I znów mnie czeka montaż...ponownie udało się odnaleźć podkładkę i śrubę.
[img]http://solarzmr.nazwa.pl/petrolhearts/wp-content/uploads/2012/06/sruba.jpg[/img]
Na zdjęciu zaznaczone kolorem czerwonym.

Tutaj moje pytanie, ponieważ w manualu nie doczytałem się żadnych "uwag" dotyczących montażu.
Jaki jest moment dokręcania tej śruby, czy jest jakaś procedura, szczegół o którym należy pamiętać a którego nie ma w pdf'ie?
Jakieś dodatkowe zabezpiecznie?

Nie mam pojęcia co może być przyczyną odkręcania się tej śruby, no może poza drobnostką że przy silniku kręconym w prawo śruba też jest "prawa".
Z góry dzięki za jakieś sugestie.

Edytowane przez Lajka dnia 26-06-2012 09:24
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
michal928
Użytkownik



Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06
Dodane dnia 26-06-2012 09:28
295Nm. Czyli dosc mocno.


924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98

Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
31356497
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
Lajka
Użytkownik

Postów: 1284
Miejscowość: Jakieś takieś
Data rejestracji: 13.07.08
Dodane dnia 26-06-2012 09:41
spróbujemy zatem raz jeszcze, ale mam mieszane uczucia.
Zobaczymy.
Po raz kolejny dzięki Michał za wskazówki.
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
michal928
Użytkownik



Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06
Dodane dnia 26-06-2012 09:46
Moze masz tam cos nie tak. Obejrzyj kolka, po obroceniu (dwukrotnym!) prawdopodobnie podrapalo ich powierzchnie styku...
Czy wszystkie elementy z przodu walu sa na miejscu? Nie brakuje ktoregos kolka lub podkladki? (nawet tych obok kolka paska rozrzadu)
Nie wkrecaj sruby na klej bo juz jej nie wyjmiesz...


924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98

Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl

Edytowane przez michal928 dnia 26-06-2012 09:48
31356497
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
Lajka
Użytkownik

Postów: 1284
Miejscowość: Jakieś takieś
Data rejestracji: 13.07.08
Dodane dnia 26-06-2012 10:04
O kleju nawet nie myślę, to już jest ostre druciarstwo. smiley
Luzem było tylko to pierwsze koło pasowe, drugie zostało na miejscu.
Chyba nie ma tam żadnych dodatkowych podkładek - poza tą "specjalistyczną" pod śrubę.
Jedyna rzecz która mnie zastanawia to centrowanie tego koła.
Podkładka jest dwustronna z frezem od strony silnika który dociska drugie koło pasowe podczas dokręcania.
Od zewnętrznej strony (od strony wisko podczas przykrecania) podkładka ma zaoblone krawędzie, takie które przy innym zastosowaniu pozwala centrować podczas dokręcania.
A tutaj mam wrażenie że istnieje choćby teoretyczna możliwość dokręcenia tego pierwszego koła bez samoczynnego wycentrowania go.
Co za tym idzie, minimalne bicie, drgania i dalszy efekt w postaci odkręcania się.
Może się nie znam.
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
WOJCIECH
Użytkownik

Postów: 210
Miejscowość: ŁÓDŹ
Data rejestracji: 20.10.11
Dodane dnia 26-06-2012 19:08
Srubę centralną odkręca tylko "ujemny" moment obrotowy kół nieklinowanych pojawiający się przy np. przegazowaniu swobodnie kręcącego się motoru - gwałtowne zejście z obrotów . Miałem taką przygodę raz na kilkaset tysięcy km.
Ja od tamtej przygody stosuję klej do gwintów i jest to normalne narzędzie producenta.Zawsze pozwala na odkręcenie prawidłowym narzędziem . Dokręcamy 295 nm przry czystych powierzchniach między kołami
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
michal928
Użytkownik



Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06
Dodane dnia 26-06-2012 21:44
Zakladam ze...
Dokrecamy srube momentem zalecanym 295Nm. Sruba po jakims czasie samoistnie sie zapieka powodujac jej trudniejsze rozkrecanie. Dodanie tam jeszcze kleju spowoduje duuuzy problem z rozkreceniem tej sruby w przyszlosci... No chyba ze o to nam chodzi. Mialem juz takie przypadki ze klucz pneumatyczny 3/4 cala z momentem odkrecajacym grubo ponad 1000Nm nie mogl sobie poradzic... Albo pompa oleju w 928 osadzona na... klej. Kazdemu kto stosuje takie specyfiki polecam jej pozniejszy demontaz. smiley
W ogole szlag mnie trafia jak biore samochod do naprawy a wszedzie klej i silikon smiley Za roboty po takich partaczach chyba zaczne liczyc kilkukrotnie wiecej bo glupie rozkrecenie srubki zajmuje kupe czasu lub srubka sie po prostu urywa... KLEJ NIE JEST NARZEDZIEM!!!
Wracajac do tematu manual do 928 nie przewiduje kleju w tym miejscu... Ja sie do tego stosuje, i jesli wszystko jest w porzadku nic nie powinno sie rozkrecic.
Dlaczego rozkrecilo sie pierwszym razem - zapomniales dokrecic po robocie rozrzadu czy zrobiles to za slabo?
Drgania kolka nawet spore nie spowoduja rozkrecenia sruby.


924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98

Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl

Edytowane przez michal928 dnia 26-06-2012 21:45
31356497
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
Lajka
Użytkownik

Postów: 1284
Miejscowość: Jakieś takieś
Data rejestracji: 13.07.08
Dodane dnia 27-06-2012 08:20
Michał - nic nie robiłem z rozrządem, nie mam warunków.
Trafi zapewne do ciebie, jak tylko skończe inny projekt.
Za moich czasów nic nie było odkręcane, stąd to zdziwienie.
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
WOJCIECH
Użytkownik

Postów: 210
Miejscowość: ŁÓDŹ
Data rejestracji: 20.10.11
Dodane dnia 27-06-2012 13:42
Nie dziwię sie wypowiedzi Michała ale napisałem , że jest to narzędzie rozmyślnie gdyż z każdym nażędziem trzeba się z rozwagą posługiwać i porsche w kilku miejscasch zaleca dedykowane preparaty loctitte.Przy sprawnym klucz udarowym z reguły ni ma problemu a minimalna llość kleju na kilku ostatnich zwojach nie zrobiła u mnie tragedii .Chyba problemy robią dokręcacze rurowi, którzy zapominają o istnieniu klucza dynamometrycznego ,ale po ich robocie nawet małe śrubki się sypią.
A swoją drogą jaką metodą Michał walczy o suchy motor w 911- tkach .
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
michal928
Użytkownik



Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06
Dodane dnia 27-06-2012 23:13
Michal nie walczy o suchy motor w 911 (rozumiem ze wiatrak).
Michal silnikow wiatrem pedzonych nie robi. Jakos do mnie nie przemawiaja...


924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98

Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
31356497
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
WOJCIECH
Użytkownik

Postów: 210
Miejscowość: ŁÓDŹ
Data rejestracji: 20.10.11
Dodane dnia 28-06-2012 08:43
hasełko było bo one są wiecznie mokre

Edytowane przez WOJCIECH dnia 29-06-2012 21:15
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
Lajka
Użytkownik

Postów: 1284
Miejscowość: Jakieś takieś
Data rejestracji: 13.07.08
Dodane dnia 29-06-2012 23:51
te 295 Nm jakoś specjalnie blokujecie na wale...czy tylko skrzynią?
Autor RE: 928 - koło pasowe, dokręcanie, momenty.
czerni
Użytkownik



Postów: 476
Miejscowość: Okolice Krakowa
Data rejestracji: 31.12.09
Dodane dnia 30-06-2012 09:21
Jes taki tool wtykany w miejsce cylinderka sprzęgła. W Twoim wypadku (automat) jest tam zaslepka. Co do śruby i kół pasowych to nic tam dziwnego nie ma. No może poza podkladka. U mnie śruba była czysta bez śladu specyfików mocujacych.


_________
https://www.facebook.com/workshopczerni
www.zrobzecos.pl