Autor |
Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 15-04-2013 21:20 |
|
|
No i muszę przenieść się na kolejny poziom wtajemniczenia Tak więc pytanie do kolegów, którzy już się z tym zetknęli... albo do Michała928 - bo coś się dodzwonić nie mogłem
Jak w 931 zmienić wał napędowy??
W skrócie pewnie wystarczy odkręcić śruby od obudowy sprzęgła i wysunąć wał do tyłu? Zastanawia mnie tylko czy trzeba jakoś sprzęgło blokować - tarcza domyślam się musi być dociśnięta dociskiem. Wał pewnie też należy jakoś delikatnie demontować/wkładać?
Jakoś nie miałem okazji jeszcze tego robić samemu... więc wszelkie dobre rady itp będą bardzo na miejscu!
Nie chciałbym przypadkiem czegoś zepsuć, albo przez tydzień celować w dziurę sprzęgła coby jakoś w tarczę trafić...
Przypomnę, że chodzi o wał z doglega, który to da się zdemontować z auta bez ruszania belki zawieszenia i całe szczęście.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 15-04-2013 21:54 |
|
|
Tarcza w domyślnym położeniu jest dociśnięta dociskiem.
Generalnie, bazując na doświadczeniu z eS, oraz przy założeniu, że nie trzeba demontować belki, to spokojnie dasz radę.
Przy składaniu dużych sił nie trzeba. A i zepsuć raczej coś ciężko. Powodzenia
|
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 15-04-2013 21:56 |
|
|
Wyjmujesz skrzynie, wydech, wastegate, downpipe.
Odkrecasz wal od dzwonu - dzwonu od silnika nie ruszaj.
Przesuwaz wal do tylu by wyjac walek ze sprzegla po czym opuszczasz przod do dolu i wyjmujesz. W druga strone robisz odwrotnie.
Z celowaniem nie ma zadnego problemu - samo sie ustawi.
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 15-04-2013 21:57 |
|
|
Wiesz bałem się tylko żeby tarcza sprzęgła gdzieś nie uciekła a wał jest krótszy od dziury pod autem i nie ma "dzwonów" więc można go nieco cofnąć do tyłu (tak się robi do demontażu skrzyni) i potem można go dać w dół i wyciągnąć do przodu auta.
Ja troszkę ekonomiczniej wyciągałem skrzynię bez ruszania wału... widać może jednak taka metoda nie jest dobra.
Michał a z jaką siłą dokręcać potem te śruby? Nie wiem gdzie popełniłem błąd ostatnim razem, że ten łącznik wału obrobił wieloklin... wszystko było skręcone na "Amen". Może gdzieś powinny być podkładki "sprężynujące" albo dać nakrętki samokontrujące (chociaż jeden z nowszych przydatnych wynalazków) ??
Nie chciałbym powtarzać tego wszystkiego po raz kolejny, zwłaszcza, że z dostępem do wału jest lekko mówiąc tragicznie.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Edytowane przez Misiek dnia 15-04-2013 22:01 |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 16-04-2013 14:50 |
|
|
Pytanko padło w innym temacie ale dodam i tutaj coby było "na temat":
Czy śruby do obudowy wału i łączenie wału ze skrzynią powinny być złapane dodatkowo na klej do gwintów?
Jak już zacznę składać u siebie to planuję gdzie się da zastosować klej do gwintów typu loctite... nie wiem tylko jeszcze czy słabszy czy mocniejszy - to się ustali
A w innych miejscach dam podkładki sprężynujące oraz nakrętki samokontrujące (te z plastikiem chyba).... powinno teoretycznie wytrzymać już tyle ile będzie trzeba.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 16-04-2013 22:59 |
|
|
Wlazłem pod auto i zrobiłem zdjęcie WOW
Z lewej co jest w aucie a z prawej co powinno być ... foto robiłem telefonem więc nie jest to jakiś szczyt możliwośći, ale akurat nie miałem lustrzanki pod ręką.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Misiek dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez Misiek dnia 16-04-2013 23:04 |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 17-04-2013 18:35 |
|
|
Doszedłem w końcu co chyba było nie tak..
Wygląda na to, że przy ostatniej wymianie skrzyni dałem d... bo założyłem całkiem nowe śruby mocujące skrzynię z wałem i parę innych które przy okazji były do wymiany.
Co ciekawe śruby mocujace skrzynię M12 były niby ok... ale jak się właśnie okazało mając wał na wierzchu to śruby mocujące skrzynie nie są takie typowe. Zastosowano tam śruby M12x1,5 a nie standardowe M12x1,75. Twardość oryginalnych śrub to 10,8 albo i 12 cośtam Te co ja założyłem miały 5,8 za miękkie, zły rodzaj gwintu... ogólnie wszystko po złożeniu w całość niby pasowało (górne śruby wału też dokręciłem co ciekawe ale nie wiem czy się w wale przegwintowało czy na śrubie bo śruby zniknęły ).
W każdym razie teraz udało mi się załatwić właściwe śruby + porządne samokontrujące nakrętki, które pójdą tam gdzie trzeba. Muszę jeszcze przyjrzeć się śrubom na łączniku wału czy czasem tych jakoś nie wymienić o ile da się w ogóle takie dostać, bo nawet z tymi M12x1,5 już było krucho i tylko jeden sklep w okolicy takie miał.
Na weekend planuję pozbyć się uszkodzonego wału z auta i zobaczy się jak to złożyć znów w jedną całość coby było oki. Gdzie się da planuję także dać loctite żeby się draństwo przypadkiem nie rozkręciło gdyby jednak siła dokręcenia była gdzieś nieco za mała + oczywiście podkładki sprężynujące jako kolejny bonus do tej gry.
Po prostu musi być oki. Przeglądam własnie manuale serwisowe i chyba przy okazji wyciągnę wodziki od zmiany biegów i je podreguluję zgodnie z "instrukcją" żeby było jak być powinno bo pewnie na nie od 31 lat nikt nie patrzył O ile w ogóle da się to jeszcze ruszyć.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 17-04-2013 21:55 |
|
|
W kwestii śrub i innych normaliów - polecam zakupy tutaj http://fixmet.pl/ . Można pytać właściciela o rzeczy których nie ma w oficjalnej ofercie - wtedy poszuka i znajdzie lub nie i powiadomi mailem jak sprawy stoją. W tym wypadku najlepiej podać numer DIN. Możliwe są też zakupy towaru w ilościach mniejszych niż "sklepowe" - po prostu napisz że potrzebujesz określoną ilość towaru x. |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 19-04-2013 20:38 |
|
|
A wie ktoś z jaką siłą powinny być dokręcone poniższe śruby:
1. Flaszna wału do obudowy sprzęgła M10?
2. Flansza wału do skrzyni biegów M12x1,5?
3. Dwie śruby imbusowe w łączniku wału między skrzynią a wałem?
4. Śruby półosi?
Ciężko jakoś to draństwo znaleźć
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 20-04-2013 13:07 |
|
|
No nic... sam sobie muszę odpowiedzieć
Wartości w Nm (ftl
1) 42(31)
2) 85(63)
3) 80(59)
4) 42(31)
Łącznik wału taki sam jak w 944 - siły dokręcania imbusów takie same.
Fotki porównawcze tym razem wytargałem już aparat tylko na aucie ciężko dobrze foto zrobić
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Misiek dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez Misiek dnia 20-04-2013 13:07 |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 20-04-2013 13:15 |
|
|
Jak nie znajdziesz - zastosuj "standardowe" wartości przewidziane przez DIN. |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 20-04-2013 22:10 |
|
|
Prawie 5h dłubania... wyciąganie wału z doglega turbo... masakra. Trzeba demontować cały wydech, wastegate, rozrusznik a nawet wysprzęglik bo inaczej do śrub nie ma dojścia... zastanawia mnie tylko jak dokręcić górne śruby wału kluczem dynamometrycznym jak tam miejsca tyle co nic :/
Nawet nie zdawałem sobie sprawy, że jest tam aż tyle rozrkęcania :/
Jutro zabieram się za drogę powrotną... ciekawe jak to pójdzie
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
marcus
Użytkownik
Postów: 24
Miejscowość: Kraków
Data rejestracji: 25.05.06 |
Dodane dnia 11-02-2014 23:02 |
|
|
Pytanie !!!
Aktualnie regeneruję transwał w 924 i mam pytanie związane z wymiarem odległości na jaką wystaje wał poza obrys rury od strony strony sprzęgła [147 mm] lub poza płaszczyznę kosza [11,5 mm] od strony skrzyni biegów.
Mam stary] transwał który już rozebrałem ( oczywiście zrobiłem rysunek podczas demontażu), wyczyściłem , wymieniłem łożyska w tulejach metalowo-gumowych. Będę teraz montował całość ale nie jestem pewien wymiarów [ podanych w nawiasach] ponieważ nie jest to element zdemontowany z mojego auta lecz część kupiona kilka lat temu jako ew. zapas i kto wie jak został potraktowany podczas wyjmowania z auta.
Chciałem wymontować transwał i od razu zamontować ten naprawiony za jednym podejściem, a więc wolę uniknąć niespodzianek podczas tej operacji.
pozdrawiam |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 12-02-2014 12:18 |
|
|
Od strony sprzęgła - około 14 cm. Po przykręceniu dzwona i tulei łożyska - od końca tejże tulei wał wystaje na 5,5 cm (według stanu fabrycznego).
Edytowane przez konto_usuniete dnia 12-02-2014 12:18 |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 12-02-2014 12:25 |
|
|
Zawsze możesz na ziemi skręcić wał ze skrzynią biegów to wyjdzie ci ile powinien być wysunięty bo na wale są podfrezowania pod śruby łącznika... w skrzyni tak samo. Musi to współgrać ze sobą po skręceniu więc jak skręcisz jak ma być to od strony sprzęgła zostanie Ci tyle ile potrzeba bo jak miałoby być inaczej.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: tanswał |
marcus
Użytkownik
Postów: 24
Miejscowość: Kraków
Data rejestracji: 25.05.06 |
Dodane dnia 14-02-2014 10:32 |
|
|
Tak jest mniej- więcej i u mnie. w manualu jest wymiar 13,0 -o,5 mm poza kosz od strony skrzyni, i tak zrobiłem.
Zobaczę po wyjęciu wału z auta, jeżeli będzie potrzebna korekta wymiaru to zrobię to przed montażem. |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
seler2
Użytkownik
Postów: 1352
Miejscowość:
Data rejestracji: 19.02.13 |
Dodane dnia 14-02-2014 10:38 |
|
|
Tu jest świetny opis wymiany wału, zdejmowania skrzyni i wymiany sprzęgła. Mnóstwo zdjęć i krok po kroku co i jak: http://www.944online.com/cgi-bin/forum/forum.cgi?board=944clutch;action=display;num=1294429473
było 944 S2
jest
e91 2.0d@220KM
f11 3.0d
k260
924s |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 14-02-2014 11:22 |
|
|
marcus napisał/a:
Tak jest mniej- więcej i u mnie. w manualu jest wymiar 13,0 -o,5 mm poza kosz od strony skrzyni, i tak zrobiłem.
Zobaczę po wyjęciu wału z auta, jeżeli będzie potrzebna korekta wymiaru to zrobię to przed montażem.
Nie podawałem tej długości ponieważ Haynes twierdzi z kolei że powinno być 19,5 +/- 5 mm. |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 14-02-2014 11:28 |
|
|
Wymiary będą zależne od skrzyni jaka jest do wału przyłączona i od samego wału. Porównywałem wał z 924 n/a od doglega wraz z wałem 931... i do tego jeszcze wał z automatu i wszędzie było inaczej. Co prawda długość wału wchodząca do obudowy sprzęgła musi być podobna to nie wiem jednak czy ze względu na różne łożyskowanie końcówki wału nie będzie tam też jakichś nieznacznych różnic w długości.
Bardzo mi się nie chce ale będę musiał w swoim wale wymienić łożyska...
Orientuje się ktoś jakim cudem podpory łożysk trzymają się tam w odpowiednich miejscach? są jakieś wyfrezowane "stopnie" na których zatrzymują się poszczególne podpory czy jak to działa... bo ni jak nie mogę sobie wymyślić jak wcisnąć wał w podpory które mogą się swobodnie przesuwać wewnątrz rury wału.
Z tego co się orientuję w 931 są tylko 3 łożyska jak w n/a są 4... nie wiem jak dla 944 ale może także są 3?
Dla doglega są podane dokładne wymiary (ile ma wystawać końcówka wału) przy skrzyni bodajrze... do znalezienia w Service Manualu rocznika nie pamiętam... albo w Workshop manualu o skrzyni biegów - możliwe, że są tam też dane dla innych skrzyń.
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Edytowane przez Misiek dnia 14-02-2014 11:29 |
|
Autor |
RE: Wymiana wału napędowego (JAK?) |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 14-02-2014 16:53 |
|
|
Te 19, 5 +/- 0.5 mm od kołnierza osłony - dla 924 Haynes podaje jako "dla wszystkich skrzyń" (all transmissions).
P.S. Łożysko siedzi na wcisk - nie ma w rurze żadnych progów lub frezów. Zewnętrzna część obudowy łożyska (kołnierz) jest trochę elastyczna i lekko stożkowa - wpychasz i całość klinuje się po prostu wewnątrz rury. Te użebrowania kołnierza mają także zapobiegać kręceniu się łożyska razem z wałem.
Przydatny poradnik demontażu/montażu: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/trans-05.htm
konto_usuniete dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez konto_usuniete dnia 14-02-2014 21:03 |
|