Autor |
Nie odpala (odpala kiedy chce) |
klec
Użytkownik
Postów: 273
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 22.08.13 |
Dodane dnia 27-10-2013 01:26 |
|
|
Hej!
Od tygodnia walczę z moim 931 i odpalaniem silnika.
Początkowo auto nie odpalało na ciepło. Teraz nie odpala w żadnym z wariantów. Co prawda potrafi odpalić kilka razy z rzędu, ale zazwyczaj nie odpala.
Wygląda to tak - przekłam kluczyk, słychać "cyk" (bendiks?), gasną kontrolki (podjąłem też próbę ze światłami - również gasną), ale rozrusznik nie rusza. Voltomierz wskazuje ok 11v. Czasem pokazuje ok. 12,5-13 i wtedy udaje się odpalić.
Akumulator jest ok, przewód masowy też. Klemy akumulatora czyste. Między ramą a klemą plusa przy akumulatorze mam 13v, a między ramą i wejściem na alternator - 12,7v. Tymczasem voltomierz w kabinie pokazuje wspomniane 11v.
Gdy już trafi się tak, że silnik zapali to w kabinie voltomierz pokazuje ~12,5v, po zapaleniu świateł spada poniżej 12v (lekko poniżej granicy pola pomarańczowego i zielonego).
Czasem gdzieś mi ginie napięcie, zastanawiam się co to może być? Początkowo sądziłem, że akumulator lub przewód masowy (światła i kontrolki gasną po przekręceniu kluczyka), ale te elementy raczej są ok. Może szczotki rozrusznika? Stukanie w rozrusznik nie pomaga. Niestety nie mam kanału, więc mam ograniczone możliwości zajrzenia pod spód. Zakładam jednak, że gdyby problem leżał wyłącznie w rozruszniku, to w kabinie widziałbym prawidłowe napięcie - a widzę za niskie.
Może to jakieś przekaźniki?
Zastanawiam się gdzie jest podpięty voltomierz kabinowy? Jego odczyt wyraźnie różni się od tego co pokazuje mój multimetr, a auto zawsze odpala gdy w kabinie "widać" więcej niż 12v.
Będę wdzięczny za jakieś sugestie.
Pozdrawiam!
Tomek
Było: 924 Turbo '79 "Bziut" - srebrny, żółte blachy - pojechało daleko
Jest: Saab 900 Conv. Turbo 16v '90 USA "Schab" - szmaragdowy popierdalacz
Jest: Jaguar XJ6 series III '85 "Janusz" - błękitny zestaw wypoczynkowy na kołach
Jest: Jaguar XJS 5.3 V12 HE '83 USA "Furia" - jeszcze będzie przepiękny, jeszcze będzie wspaniały ;-)
i jeszcze jakieś dwa inne dupowozy... |
|
Autor |
RE: Nie odpala (odpala kiedy chce) |
marchewa
Użytkownik
Postów: 1402
Miejscowość: Jelcz-Laskowice
Data rejestracji: 02.01.12 |
Dodane dnia 27-10-2013 11:41 |
|
|
z moich doświadczen to te oryginalne woltomierze czasem torchę szachrują, przyczyn takiego zachowania szukałbym raczej w rozruszniku albo alternatorze. alternator może mieć zwarcie i to powoduje spadek napoięcia, albo rozrusznika szwankuje,nas pierwszy ogień tulejki, szczotki, i elektromagnes. Ponadto u mnie w 924 był kiedyś problem, ze auto nie chciało kręcić (kręciło jakby aku było na wykończeniu) czego przyczyna był za wczesny zapłon.
|
|
Autor |
RE: Nie odpala (odpala kiedy chce) |
rolo
Użytkownik
Postów: 1152
Miejscowość: Wrocław
Data rejestracji: 03.08.11 |
Dodane dnia 27-10-2013 11:43 |
|
|
Miałem podobnie. Regeneracja rozrusznika i alternatora rozwiazaly problem. Pali od razu, laduje az miło, prawde pokazuje
924 '84 2.0 125 KM |
|
Autor |
RE: Nie odpala (odpala kiedy chce) |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 27-10-2013 16:14 |
|
|
Elektormagnes - wyjąć, całość przeczyścić. nasmarować.
Alternator - to co napisano wyżej (zwarcie) + sprawdzenie diód prostowniczych & regulatora napięcia. Akumulator nie jest dostatecznie doładowywany.
Edytowane przez konto_usuniete dnia 27-10-2013 16:27 |
|
Autor |
RE: Nie odpala (odpala kiedy chce) |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 27-10-2013 19:01 |
|
|
Skoro spada Ci napiecie na woltomierzu po włączeniu świateł - zakładam, że silnik wtedy pracuje to najpewniej musisz przeczyścić styki masowe pod deską rozdzielczą. Skoro napięcie mierzone na akumulatorze jest ponad 12V... podczas pracy silnika powinno sięgać ok 14,5V - jak Ci odpali możesz sprawdzić, jak będzie tyle to alternator raczej będzie oki. Dziwi mnie tylko to gaśnięcie kontrolek przy próbie kręcenia rozrusznikiem, ale wygląda to jakby w rozruszniku było zwarcie... trzeba go wyciągnąć i sprawdzić na "sucho" ewentualnie regenerować lub wymienić na taki z 944 (z 924 nie będzie pasował bo ma przeciwne obroty). Co jeszcze... dociśnij wtyczkę kostki stacyjki - czasem tam może coś źle łączyć.
Wskazania wewnętrznych czujników (temperatura silnika/napięcie ładowania/ciśnienie oleju) są dość niepewne przy starej instalacji i często przekłamują albo się zmieniają np po włączeniu świateł (np temperatura silnika rośnie/napiecie na aku spada), przy włączonych kierunkach potrafią wskazówki ciśnienia oleju czy woltomierza "tańczyć" w rytm kierunków
EDIT:
Jeszcze jedna ważna rzecz przyszła mi do głowy.. może tak być, że jeśli przekręcasz kluczyk i robi "cyk" potem napięcie spada... sprawdziłbym czy na rozruszniku gruby kabel plusowy za bendixem nie dotyka gdzieś do masy albo jest jej za blisko, tam spory prąd idzie i mogłoby go usmażyć.
Co do kanału... póki ciepło bierz po 4-5 kostek brukowych (takie prostokątne betonowe) czego teraz pełno wszędzie... podnieś auto i postaw przód na takich "koziołkach", dodatkowo z jednej strony zabezpieczając lewarkiem... powinno bez problemu wystarczyć do wyciągnięcia rozrusznika. Grube pieńki lepsze... ale ciężej takie znaleźć
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Edytowane przez Misiek dnia 27-10-2013 19:06 |
|
Autor |
RE: Nie odpala (odpala kiedy chce) |
klec
Użytkownik
Postów: 273
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 22.08.13 |
Dodane dnia 27-10-2013 21:52 |
|
|
Dziś ostatecznie wykluczyłem akumulator - podmianka na inny też nic nie daje. Doładowałem też mój na maksa - kontrolki już nie gasną przy przekręcaniu kluczyka. Teraz po przekręceniu jest "cyk" i nic więcej się nie dzieje.
Jutro jak mi się uda odpalić zawiozę samochód do elektryka (wcześniej sprawdzę jeszcze stacyjkę). Myślę, że skończy się na regeneracji rozrusznika.
Było: 924 Turbo '79 "Bziut" - srebrny, żółte blachy - pojechało daleko
Jest: Saab 900 Conv. Turbo 16v '90 USA "Schab" - szmaragdowy popierdalacz
Jest: Jaguar XJ6 series III '85 "Janusz" - błękitny zestaw wypoczynkowy na kołach
Jest: Jaguar XJS 5.3 V12 HE '83 USA "Furia" - jeszcze będzie przepiękny, jeszcze będzie wspaniały ;-)
i jeszcze jakieś dwa inne dupowozy... |
|
Autor |
RE: Nie odpala (odpala kiedy chce) |
Andrzej77
Użytkownik
Postów: 561
Miejscowość: Podlasie
Data rejestracji: 27.06.11 |
Dodane dnia 27-10-2013 22:07 |
|
|
To kręcenie jakby akumulator był rozładowany występowało od momentu grzebania przy regulacji zapłonu, więc jak pisze marchewa zapewne w żle ustawionym zapłonie i zbyt ubogiej mieszance trzeba upatrywać problemu, U mnie nie było tego że po przekreceniu kluczyka nie działał rozrusznik. Pierwszy raz wystąpiło to u Michała, najprawdopodobniej to jakiś problem z rozrusznikiem, od niego zacząbym sprawdzać.Potem jak pisałem porządna regulacja zapłonu i składu mieszanki. Szkoda że nie udało mi się tego zrobić przed odbiorem auta przez Ciebie.
Andruszka-PCP
991.1 S |
|
Autor |
RE: Nie odpala (odpala kiedy chce) |
klec
Użytkownik
Postów: 273
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 22.08.13 |
Dodane dnia 28-10-2013 20:39 |
|
|
Andrzej77 napisał/a:
Potem jak pisałem porządna regulacja zapłonu i składu mieszanki. Szkoda że nie udało mi się tego zrobić przed odbiorem auta przez Ciebie.
Szkoda, ale mam nadzieję ogarnąć ten temat w najbliższych dniach - jeśli prosię będzie jeździć. Trochę męczy mnie ta śruba w k-jecie. Tak mnie korci czy by jej nie potraktować coca-colą a później nawiercić (bez przewiercania) i spróbować usunąć "wyjmakiem" (takim a la gwintownik) do urwanych śrub.
Póki co odstawiłem auto do elektryka i prawdopodobnie jutro zostanie wymieniony rozrusznik, co powinno rozwiązać problem "nie kręcenia".
Było: 924 Turbo '79 "Bziut" - srebrny, żółte blachy - pojechało daleko
Jest: Saab 900 Conv. Turbo 16v '90 USA "Schab" - szmaragdowy popierdalacz
Jest: Jaguar XJ6 series III '85 "Janusz" - błękitny zestaw wypoczynkowy na kołach
Jest: Jaguar XJS 5.3 V12 HE '83 USA "Furia" - jeszcze będzie przepiękny, jeszcze będzie wspaniały ;-)
i jeszcze jakieś dwa inne dupowozy... |
|
Autor |
RE: Nie odpala (odpala kiedy chce) |
klec
Użytkownik
Postów: 273
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 22.08.13 |
Dodane dnia 29-10-2013 19:06 |
|
|
Dla potomnych, bo może nie każdy znajdzie informacje bezpośrednio w temacie poświęconym temu Prosiakowi:
Problem rozwiązany - w zasadzie szereg problemów. Skończyło się na kompleksowej regeneracji rozrusznika, stykach stacyjki i pociągnięciu dodatkowej masy do silnika. Być może trzeba będzie jeszcze regenerować alternator.
Na tę chwilę auto odpala jednak na dotyk. Idę przewieźć Żonę, bo przez półtora tygodnia nie było jeszcze dobrej okazji
Było: 924 Turbo '79 "Bziut" - srebrny, żółte blachy - pojechało daleko
Jest: Saab 900 Conv. Turbo 16v '90 USA "Schab" - szmaragdowy popierdalacz
Jest: Jaguar XJ6 series III '85 "Janusz" - błękitny zestaw wypoczynkowy na kołach
Jest: Jaguar XJS 5.3 V12 HE '83 USA "Furia" - jeszcze będzie przepiękny, jeszcze będzie wspaniały ;-)
i jeszcze jakieś dwa inne dupowozy...
Edytowane przez klec dnia 29-10-2013 19:15 |
|
Autor |
RE: Nie odpala (odpala kiedy chce) |
devylin
Użytkownik
Postów: 34
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 30.09.13 |
Dodane dnia 19-11-2013 14:47 |
|
|
U mnie wskaźnik w kabinie pokazuje jak chce.
Na gazie 12
Na benzynie 9
A na mierniku cały czas 13.6
924 i inne |
|