Logowanie | |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
Autor |
Dmuchawa nawiewu |
klec
Użytkownik
Postów: 273
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 22.08.13 |
Dodane dnia 08-12-2015 16:08 |
|
|
Cześć,
Wczoraj w czasie popołudniowej przejażdżki coś mi strzeliło w kokpicie i przestała działać dmuchawa nawiewu. Okazuje się, że jest to dosyć irytująca awaria, gdyż uchylone szyby w korku nie wystarczą aby odparować okna.
Sprawdziłem przekaźnik - jest ok (cyka po podaniu napięcia), sprawdziłem bezpiecznik - też ok, nie przerwany (sprawdzałem miernikiem). Zostaje albo rezystor regulatora, albo silnik dmuchawy. Do obu dostęp niełatwy. Natomiast stawiam na rezystor i wolałbym tę awarię - silnik dmuchawy od dłuższego czasu pracował tylko na ostatnim biegu. Muszę jednak jeszcze sprawdzić, czy na konektorach jest napięcie, tylko zaimprowizuje jakieś dłuższe sondy do miernika.
I teraz moje pytanie - czy ktoś z Was próbował już uruchamianie wentylatora "na krótko"? Do czasu naprawy/wymiany regulatora chcę się przebujać na jakimś włączniku ON/OFF. Ew. czy trzeba dorzucić jakiś rezystor/potencjometr? Nie wiem jak działa seryjny regulator, ale zakładam, że na ostatnim biegu daje na silnik pełne 12V, być może jednak trzeba zmniejszyć napięcie.
Druga sprawa - ewentualna wymiana silnika dmuchawy, bo takiej awarii nie wykluczam. Mam wymiennik ciepła starego typu, gdzie wymiana silnika to czasochłonna zabawa. Zdejmowanie deski przed wiosną mi się nie uśmiecha, już to raz przerabiałem i źle wspominam Myślałem jednak docelowo o wymianie silnika dmuchawy na mocniejszy, np. z 944. Macie jakiś patent na wklejenie dmuchawy z 944 do wymiennika z 924 pierwszych roczników? Najlepiej oczywiście gdybym mógł to zrobić "od góry" bez demontażu deski, tylko od strony komory silnika.
Dzięki za pomoc!
Było: 924 Turbo '79 "Bziut" - srebrny, żółte blachy - pojechało daleko
Jest: Saab 900 Conv. Turbo 16v '90 USA "Schab" - szmaragdowy popierdalacz
Jest: Jaguar XJ6 series III '85 "Janusz" - błękitny zestaw wypoczynkowy na kołach
Jest: Jaguar XJS 5.3 V12 HE '83 USA "Furia" - jeszcze będzie przepiękny, jeszcze będzie wspaniały ;-)
i jeszcze jakieś dwa inne dupowozy... |
|
Autor |
RE: Dmuchawa nawiewu |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 08-12-2015 16:43 |
|
|
Najpierw sprawdź masę. Od przełącznika idą dwie do punktu 1 (za skrzynką bezpieczników. Jeden z jej przewodów jest oporowy (10 Ohm) drugi "zwykły".
Jak OK - to:
Podepnij sam silnik na krótko do 12V celem sprawdzenia (z ewentualnym potencjometrem) - działa jak należy ? Pozostaje przełącznik (rezystor itp).
Ewentualny tymczasowy "patent" - włącznik manualny z potencjometrem .
Edytowane przez konto_usuniete dnia 08-12-2015 16:50 |
|
Autor |
RE: Dmuchawa nawiewu |
gta77
Użytkownik
Postów: 302
Miejscowość: Zamość
Data rejestracji: 01.12.09 |
Dodane dnia 08-12-2015 16:58 |
|
|
rezystor na najwyższym biegu jest ominięty, prąd przez niego nie przepływa, jest podane pełne napięcie na silnik, uszkodzenie jego polega na braku nizszych biegów, co u Ciebie miało miejsce wcześniej (wnioskując z opisu). Jeżeli od dłuższego czasu dmuchawa pracowała tylko na najwyższych obrotach to mógł paść albo silnik, albo przełącznik albo coś innego
dobierz się do przełącznika i podaj napięcie bezpośrednio na zacisk najwyższego biegu, jeżeli silnik zakręci znaczy że przełącznik padł, jeżeli nie to coś w silniku, albo wspomniany brak masy, albo skończyły się szczotki albo coś tam nie łączy
Tomek
Edytowane przez gta77 dnia 08-12-2015 17:41 |
|
Autor |
RE: Dmuchawa nawiewu |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 08-12-2015 17:43 |
|
|
1. Dlatego właśnie, że nie wiadomo co mogło się jeszcze od tamtego czasu ewentualnie "popsuć" - lepiej przechodzić teraz od ogółu do szczegółu - najpierw posprawdzać wszelakie połączenia, potem komponenty obwodu (tu - główny to silnik a potem przełącznik.
2. Do testów nie trzeba wszystkiego rozbierać - wystarczy wpiąć się miernikiem do właściwych punktów obwodu i potem ewentualnie bawić się z konkretnym komponentem. Jako materiał pomocniczy - schemat w załączniku:
konto_usuniete dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez konto_usuniete dnia 08-12-2015 19:09 |
|
Autor |
RE: Dmuchawa nawiewu |
klec
Użytkownik
Postów: 273
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 22.08.13 |
Dodane dnia 09-12-2015 23:36 |
|
|
Hej, dzięki za odpowiedzi. Zdiagnozowałem miejsce awarii, ale jeszcze nie znam dokładnej przyczyny.
Uchwyt konektora silnika (od strony masy) ma niewielki luz - kiedy przesunie się na zewnątrz, wtedy silnik nie działa. Wystarczy jednak docisnąć mocowanie konektorów - i śmiga. Pomaga również dociśnięcie osi silnika do wnętrza wymiennika. Wydaje mi się, że to może być awaria szczotki. Póki co naprawiłem to "na partyzanta", na typowy chamski patent, a w weekend pokombinuję dalej.
Będę wdzięczny za Wasze sugestie dotyczące możliwej przyczyny. Dzięki!
Było: 924 Turbo '79 "Bziut" - srebrny, żółte blachy - pojechało daleko
Jest: Saab 900 Conv. Turbo 16v '90 USA "Schab" - szmaragdowy popierdalacz
Jest: Jaguar XJ6 series III '85 "Janusz" - błękitny zestaw wypoczynkowy na kołach
Jest: Jaguar XJS 5.3 V12 HE '83 USA "Furia" - jeszcze będzie przepiękny, jeszcze będzie wspaniały ;-)
i jeszcze jakieś dwa inne dupowozy...
klec dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez klec dnia 09-12-2015 23:36 |
|
|
|
|