Autor |
Łożysko koła przedniego |
Adam
Użytkownik
Postów: 200
Miejscowość: Olsztyn
Data rejestracji: 02.06.07 |
Dodane dnia 24-08-2007 10:02 |
|
|
Cześć
Zanim wybiorę się do poznania chciałbym zrobić wszystko na tip-top, i chyba właśnie nadszedł czas wymiany łożyska koła przedniego bo zaczęło dosyć głośno szumieć...
I tu moje pytanie: jakie łożysko polecacie, czy po za łożyskiem na coś jeszcze trzeba zwrócić uwagę?
A jakby ktoś był taki dobry i napisał mi jeszcze jak się do tego zabrać to ma umie piwo na zlocie
...
---924 LeMans |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
porscheboxster
Użytkownik
Postów: 123
Miejscowość: okolice Wysokie Mazowieckie
Data rejestracji: 02.01.07 |
Dodane dnia 24-08-2007 10:21 |
|
|
witam powiem tak ja u siebie tez mialem niby lozyska do wymiany. ale podobno lozysko walcowe ma miec jakis luz. zdziwieniem moim bylo ze mam pozakladane roznych firm lozyska. niestety nie niemieckie. tak sie zastanawiam ile by kosztowaly oba lozyska na jeno kolo i jak wymienic bieznie i jak wbic nowa w tarcze zupelna dlamnie to zagadka |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
Bilek
Użytkownik
Postów: 224
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 13.06.06 |
Dodane dnia 24-08-2007 10:48 |
|
|
Z tego co pamiętam jak wymieniałem tarcze i łożyska u siebie to są dwa łożyska stożkowe wbite w tarczę hamulcową. Te łożyska powinny mieć pewne napięcie wstępne, czyli trzeba je delikatnie dokręcić na wyczucie ( i to jest pewien problem za pierwszym razem trochę przesadziłem i po trzech miesiącach jeszcze raz musiałem je wymienić ). Co do kosztów to za komplet łożysk wraz z oringami zapłaciłem jakieś 70 - 80 zł na stronę. Jeżeli chodzi o wbijanie łożyska w piastę to można to zrobić delikatnie młotkiem pamiętając o tym że materiał przez który będziesz wbijał łożysko musi być bardziej mięki od łożyska.
Porsche 924 '82 zabytek
Porsche 944 '83 zbytek |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
igor
Użytkownik
Postów: 3897
Miejscowość: waw / lbn
Data rejestracji: 15.11.06 |
Dodane dnia 24-08-2007 10:54 |
|
|
no wiesz... w sumie to się powinno robić prasą...
proponuję do pierwszego lepszego warsztatu podjechać - oni to zrobią za max 60 zł, ale masz pewność, ze nic nie wybijesz...
u mnie, co ciekawe - katalogowe (wedlug jakiegoś producenta łożysk) łożysko nie pasowało, wziąłem stare (a raczej resztki całego) na wzór, i było identyczne jak w jakimś bmw... ale moja ska jest dziwna ...
924S LeMans Targa '88
924S LeMans Targa '88 - projekt
ex 924S Targa US '87
ex 924S Targa '86
ex 924 '76 |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
Adam
Użytkownik
Postów: 200
Miejscowość: Olsztyn
Data rejestracji: 02.06.07 |
Dodane dnia 24-08-2007 11:13 |
|
|
Dzięki
W sumie to planuję zajechać do znajomego który ma warsztat i razem z nim to zrobić, tylko na wszelki wypadek wolę Was popytać, bo z tymi mechanikami nigdy nic nie wiadomo
A co do tych łożysk z oringami to tak wyglądają:
http://www.rufus.pl/?p=productsList&iCategory=438&sName=924
Sorry, że mecze pytaniami, ale u mnie to nagminne że wciskają części które później nie pasują i chciałby sobie zaoszczędzić przyjemności wykłócania się wymiany towaru...
...
---924 LeMans |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 24-08-2007 16:45 |
|
|
Tak jak napisał Bilek - są tam dwa łożyska stożkowe + simering.
Jak zdejmiesz kapselek to zobaczysz śrubę która jest zakontrowana poprzezzaciśnięcie jej przez małą śrubkę imbusową. Nie wiem jak to wyjaśnić - jak zobaczysz to zrozumiesz o co chodzi. Ja będziesz składał to postaraj się tej śrubki imbusowej nie urwać przy dokręcaniu - ma nietypowy rozmiar.
Jak poluzujesz tę śrubę to odkręcasz zacisk hamulca (nie wcześniej bo chamulec przyda Ci się przy odkręcaniu.
Zdejmujesz tarczę z łożyskami w środku (tzn. z wewnętrznymi bieżniami łożysk, bo pewnie reszta sama wypadnie luzem).
Bieżnie te musisz wybić. Służą do tego dwa wycięcia od wewnętrznej strony tarczy - tam gdzie bieżnia opiera się o tarczę. Zobaczysz to jak dokładnie umyjesz tarczopiastę w środku - moim zdaniem to konieczne.
Potem powinieneś wcisnąć nowe bieżnie na prasie tak jak napisał Igor, ale daje się to bez problemu zrobić młotkiem, byle delikatnie i po mału.
Przy wybijaniu zwróć uwagę żeby nie porysować wybijakiem tych miejsc gdzie wciska się bieżnie.
Dokręcanie śruby piasty jak już wszystko poskładasz - do tej pory nie wiem jak to fachowo i prawidłowo robić - tzn. z jaką siłą. Tym niemnmiej robiłem to już wiele razy i zawsze jakoś się udawało. Ja dokręcam tak mocno by było czuć, że tarcza obraca się już z oporem i popuszczam delikatnie - do zniknięcia oporu. Dla pewności po kilkuset km możesz podnieść auto i szarpiąc za koło sprawdzić czy nie pojawił się luz.
pzdr
jacek |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 24-08-2007 22:12 |
|
|
Ja wbijałem bieżnię kładąc na bieżni klucz nasadowy ale nie pamiętam jaki rozmiar 30 coś chyba idealnie mi pasował.
A w ogóle warto zobaczyć jaka jest grubość tarczy bo zakładanie nowego łożyska do tarczy, która ma np 7 mm mija się wg mnie z celem. Prosto z fabryki tarcza ma 13mm.
|
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
Adam
Użytkownik
Postów: 200
Miejscowość: Olsztyn
Data rejestracji: 02.06.07 |
Dodane dnia 27-08-2007 08:21 |
|
|
Dzięki wszystkim
W tym tygodniu się za to zabieram, ewentualnie znajdę jeszcze kumatego mechanika, który pomoże mi to zrobić
Jeszcze tylko olej wymienię i gotowy do Poznania
...
---924 LeMans |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 27-08-2007 17:15 |
|
|
Zdecydowanie zwróć uwagę na to co napisał Juras o grubości tarczy, tym bardziej jeśli zamierzasz szaleć w Poznaniu.
Producent dopuszcza zużycie tarczy tylko o 1 mm jeśli dobrze pamiętam. W codziennej jeździe dasz radę i na 7 mm jeździć - nic nie pęknie i nawet hamować będzie. Jednak sam przekonałem się, że w Poznaniu na tarczy 10 mm spokojnie możesz zagotować płyn (Ferrodo czyli nie jakiś ostatni no-name) i "zwiedzić plener" .
pzdr
jacek(pilatus) |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
Adam
Użytkownik
Postów: 200
Miejscowość: Olsztyn
Data rejestracji: 02.06.07 |
Dodane dnia 28-08-2007 10:36 |
|
|
Dzięki za przypomnienie, jakoś nie pomyślałem wcześniej o tarczy, zrobię dziś pomiar to będę wiedział jaki jest ich stan...
Chciałbym troszkę pojeździć, ale jak mam "zwiedzać plener" to chyba będzie lepiej jak zostanę obserwatorem nie jeździłem nigdy na torze i stwierdziłem właśnie, że nawet nie wiem na co zwrócić uwagę żeby się w ogóle do tego przygotować...
aczkolwiek ostatnio szalałem na lotnisku i było fajnie
...
---924 LeMans |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
igor
Użytkownik
Postów: 3897
Miejscowość: waw / lbn
Data rejestracji: 15.11.06 |
Dodane dnia 28-08-2007 10:53 |
|
|
w Poznaniu będzie też możliwość jazdy z instruktorem, także super okazja, by się też czegoś nauczyć
924S LeMans Targa '88
924S LeMans Targa '88 - projekt
ex 924S Targa US '87
ex 924S Targa '86
ex 924 '76 |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
wampir
Użytkownik
Postów: 1328
Miejscowość: mala wies pod W-wa
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 28-08-2007 11:53 |
|
|
Pamietaj o jednym: ty prowadzisz auto, a nie auto ciebie. Jesli bedziesz sie trzymal swojej granicy to nic sie nie stanie.
Ja przez ladnych kilkadziesiat (conajmniej) kolek ktore juz zrobilem na torze jak do tej pory to raz mnie obrocilo, a raz wylecialem w trawe (to drugie w turbo - za mocno scialem zakret i zaczepilem o trawe). Generalnie nic sie nie stalo.
1988 Porsche 944 - bylo
1989 Porsche 944 Turbo S - bylo
1985 Porsche 944 - wydmuszka - bylo
1999 Audi A6 Avant Quattro 4.2 Tiptronic - takie tam rodzinne |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 28-08-2007 13:36 |
|
|
Ja gorąco namawiam do jazdy w Poznaniu - jeśli bedziesz na miejscu to koniecznie musisz pojeździć. Nigdzie nie poznasz granic możliwości sprzętu i swoich w sposób bezpieczniejszy niż w Poznaniu (czy generalnie na dobrze zorganizowanych imprezach zamkniętych). Zwiedzanie pleneru może być na prawdę ekscytujące, a jak podnosi poziom adrenaliny!!! .
Tam jest dość szybko, a jednocześnie bezpiecznie - nawet jak "nie trafisz w czarne" to jed duża szansa, że co najwyżej wyjedzie po ciebie ciągnik, bo będziesz stał zakopany w piaszczystej strefie wyhamowującej.
Poza tym tam są instruktorzy - oni też chcą żyć więc po pierwsze raczej zechcą Cię czegoś nauczyć, po drugie poskromią ew. zapędy samobójcze
Pzdr
jacek(pilatus) |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
Adam
Użytkownik
Postów: 200
Miejscowość: Olsztyn
Data rejestracji: 02.06.07 |
Dodane dnia 28-08-2007 13:42 |
|
|
Masz rację to kierowca prowadzi...
Kilka tygodni temu też wyleciałem na trawę... Nauczyło mnie to pokory i szacunku do autka.
Postaram się przygotować autko na ile mogę, żebym mogł wjechać na tor, generalnie dla mnie liczy się przede wszystkim sam udział, a nie rywalizacja w Poznaniu
Pilatus sprawdzę dziś gdzie mam haki w razie czego
Co do toru to słyszałem, że świetny jest, miałem tam już kiedyś jechać ze znajomymi tyle, że na motocyklach, ale sprzedałem moto z zamiarem kupna lepszego ale za nim kupiłem trafiłem na swoje marzenie 924...
...
---924 LeMans
Edytowane przez Adam dnia 28-08-2007 13:48 |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
Adam
Użytkownik
Postów: 200
Miejscowość: Olsztyn
Data rejestracji: 02.06.07 |
Dodane dnia 03-09-2007 21:59 |
|
|
Żeby ładnie temat zakończyć to napiszę na koniec, ze łożysko wymienione... :-)
Co prawda w hurtowni nie mieli takiego dedykowanego do 924, ale oczywiście pasuje od poczciwego Golfa...
Cały zabieg razem z wyjazdem po łożysko trwał półtorej godziny, łożysko ładnie wciśnięte prasą - wszystko przebiegło bezproblemowo (obyło się bez młota i przecinaka hehe:lol.
Koszt: 80zł
Łożyska z tulejami - 32zł
Koszt wymiany w warsztacie - 50 zł
...
---924 LeMans |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
Bluebird Tomek
Użytkownik
Postów: 1826
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 15.04.09 |
Dodane dnia 05-05-2016 11:30 |
|
|
Cześć
Odkopałem wątek, bo planuję jutro wymianę łożysk w przedniej piaście w moim aucie (dla potomnych w razie bym zmienił podpis 944 - 1983). Mam dwa pytania, znalazłem fajny art. na temat wymiany łożysk http://www.clarks-garage.com/pdf-manual/susp-08.pdf i mają ciekawy patent na założenie nowej bieżni do piasty (bieżnia do zamrażarki na noc, piasta do piekarnika na pół godz i wchodzi jak w masło ) ale mam pytanie dotyczące demontażu starych bieżni łożysk z piasty. Ma ktoś na to jakiś prosty pomysł? Czy lepiej po wyjęciu piasty pójść z nią do jakiegoś zakładu?
Drugie pytanie to regulacja dokręcenia piasty. Kiedyś robiłem tak jak pisał Pilatus parę postów wyżej, ale w tej instrukcji oraz w Haynes piszą, aby wsadzić wkręt i spróbować obrócić podkładkę, jeśli nie jesteśmy w stanie jej obrócić to trzeba poluzować, a jak chodzi zbyt lekko to dokręcić. Dobrze to zrozumiałem? Ktoś próbował regulować w ten sposób?
Z góry dzięki za jakieś rady. Co do łożysk to zakupiłem zestawy FAG - 713 6121 10.
W załączniku foto z Haynes.
Bluebird Tomek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 05-05-2016 12:21 |
|
|
Dosłownie to jest tu napisane: Dokręcać dopóki można poruszać podkładką blokującą za pomocą śrubokręta. Zatem - co należy rozumieć tu przez "poruszanie" ?
|
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
browar
Użytkownik
Postów: 778
Miejscowość:
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 05-05-2016 14:04 |
|
|
Bardzo ważne jest aby nie podważać śrubokrętem tej podkładki. Ma się przesunąć lub nie bez posiłkowania się "dźwignią"...
Ka Pe Wu?
Siem
browar
eS |
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
Bluebird Tomek
Użytkownik
Postów: 1826
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 15.04.09 |
Dodane dnia 05-05-2016 14:47 |
|
|
Tak, dzięki
|
|
Autor |
RE: Łożysko koła przedniego |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 05-05-2016 23:38 |
|
|
Ja wtrące swoje 3 grosze - łożysko dokręcone wg powyższej procedury będzie dokręcone za słabo i będzie miało luzy. To tak z doświadczenia.
Poza tym - ale temat Adama wykopaliście...
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
Edytowane przez michal928 dnia 05-05-2016 23:40 |
|