Autor |
Sterowanie ogrzewaniem |
K_Tuono
Użytkownik
Postów: 313
Miejscowość: Tomaszów M.
Data rejestracji: 06.05.16 |
Dodane dnia 12-03-2017 17:20 |
|
|
Witam,
Mam problem z ogrzewaniem - czyli nie ma go.
Model 944.2 bez AC. 2,5 N/A
Co zrobiłem/sprawdziłem:
- wymieniłem zawór pod maską.
- przejrzałem podciśnienia - wydają się ok, przewody całe, wszystko podłączone.
- plastikowy zatrzask na swoim miejscu - ten w kabinie na pręcie.
- zawór pod maską cały czas w pozycji zamkniętej, jak wyłączę silnik otwarty - tak jak być powinno.
- regulacja wentylatorem działa
- ale nie słyszę i nie widzę żadnej reakcji na zmianę temperatury, czy włączenia obiegu zamkniętego czy nawiewu na szybę - guziki na panelu sterownia nawiewem.
- Mechanizm przy nogach kierowcy zawsze w tym samym położeniu - nic się nie dziele niezależnie od ustawień pokrętła temp. Brak reakcji.
- sprawdziłem przewody elektryczne itd.
- trochę zastanawia mnie temperatura na wskaźniku bo jest tak na połowie skali - czy jest jakiś dodatkowy czujnik?
Co jeszcze może być przyczyną?
Ma ktoś pomysł co jeszcze sprawdzić?
944.2 '85 2.5L |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
simprez
Użytkownik
Postów: 5608
Miejscowość: Kraków/Myślenice
Data rejestracji: 16.05.08 |
Dodane dnia 12-03-2017 17:38 |
|
|
K_Tuono napisał/a:
/.../
- zawór pod maską cały czas w pozycji zamkniętej, jak wyłączę silnik otwarty - tak jak być powinno.
/.../
A nie powinno być na odwrót?
Odpalasz silnik - podciśnienie zaciąga membranę i otwiera przepływ na nagrzewnicę. Gasisz silnik - znika podciśnienie i obieg się zamyka.
Regulacja siły nawiewu pokrętłem działa.
A obieg zamknięty i nawiew na szybę nie? (po ich załączeniu na niskim biegu wentylatora ustawionym na pokrętle, siła nawiewu powinna wzrosnąć - nawiew pracowałby głośniej). Jak to nie działa - to może te przyciski są uszkodzone?
Mechanizm przy nogach kierowcy jest zdaje się sterowany suwakiem na panelu regulacji ogrzewania.
Inna sprawa, która mi się odnośnie niego nasuwa, to możliwość, że plastikowy zatrzask jest źle zamocowany. Z tego co pamiętam istnieje taka możliwość pomyłki i błędnego montażu.
Ale skup się najpierw na tym zaworze spod maski
944s US'87 - szarak
951 EU'86 - szmergiel
951 US'89 - szweja
944 US'86 - szufla
NLA 944 EU'88 - szuwar AKA serinus canar.
NLA 944s2 EU'90 - szwarc
NLA 944 US'84 - szeryf
951SR US'88 - szyszynka
szmondak (kuratela)
szarłat (kuratela)
SR EU - szczaw - kiedy zakwitnie?
szpaner (kuratela)
szwargot (kuratela)
968 EU'91 CS look - szczepionka (kuratela)
944 US'87 - szkatuła (parts store)
[K] partsy 944S,S2,T,968
Do. Or do not. There is no try. |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
K_Tuono
Użytkownik
Postów: 313
Miejscowość: Tomaszów M.
Data rejestracji: 06.05.16 |
Dodane dnia 12-03-2017 18:34 |
|
|
Gdzieś czytałem, że w autach niemieckich z tamtych lat dla bezpieczeństwa było tak, że zawór zaraz po wyłączeniu auta przełączał się na otwarty.
Regulacja nawiewu pokrętłem działa - TAK
Klamra - przyglądałem się i wygląda ok.
Pytanie czy sterowanie mechanizmem z klamrą jest suwakami czy pokrętłem temperatury?
Zakładam, że może mam uszkodzony panel sterownia - jest tam jakaś elektronika ale czy to się psuje w ogóle?
944.2 '85 2.5L |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 12-03-2017 18:55 |
|
|
Panel ogrzewanie - zdarza się.
Zobacz czy jak zdejmiesz podciśnienie z zaworu (możesz zaślepić od strony silnika
jak chcesz tak jeździć, żeby nie zaciągał lewego) to nie będzie grzać. Takie rozwiązanie
tymczasowe. Bo jeżeli masz ustawione na "ciepło" a zawór jest zamknięty to płyn nie
będzie przez nagrzewnice przepływał przecież.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
simprez
Użytkownik
Postów: 5608
Miejscowość: Kraków/Myślenice
Data rejestracji: 16.05.08 |
Dodane dnia 12-03-2017 18:57 |
|
|
Przeglądam poradnik:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/hvac-01.htm
I chyba masz rację. Na pracującym silniku zawór jest normalnie zamknięty. Sam miałem przecież z nim problem (zaciął się w pozycji otwartej i był nonstop ukrop w kabinie)
Wskazówka z poradnika w przypadku, gdy zawór przy silniku jest OK: sprawdzić elektrozawór sterujący podciśnieniem do zaworu pod maską (vacuum solenoid valve) - poz 3 z rysunku niżej
Z taką usterką się jeszcze nie spotkałem.
Ewentualnie tak jak sam zauważyłeś, podmienić panel sterowania wentylacją. A wcześniej wyjąć i sprawdzić, czy może problem nie leży we wtyczce do niego?
944s US'87 - szarak
951 EU'86 - szmergiel
951 US'89 - szweja
944 US'86 - szufla
NLA 944 EU'88 - szuwar AKA serinus canar.
NLA 944s2 EU'90 - szwarc
NLA 944 US'84 - szeryf
951SR US'88 - szyszynka
szmondak (kuratela)
szarłat (kuratela)
SR EU - szczaw - kiedy zakwitnie?
szpaner (kuratela)
szwargot (kuratela)
968 EU'91 CS look - szczepionka (kuratela)
944 US'87 - szkatuła (parts store)
[K] partsy 944S,S2,T,968
Do. Or do not. There is no try. |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
K_Tuono
Użytkownik
Postów: 313
Miejscowość: Tomaszów M.
Data rejestracji: 06.05.16 |
Dodane dnia 12-03-2017 19:20 |
|
|
Czytałem właśnie o tych "solenoidach" - można podłączyć podobno pod +12V i sprawdzić ale muszę go zdemontować i popatrzeć gdzie to podłączyć.
Swoja droga są one dostępne nowe? A jeśli tak to jak to wygląda cenowo.
944.2 '85 2.5L |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 12-03-2017 19:52 |
|
|
Są dostępne ok. 70 euro/szt.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
951S
Użytkownik
Postów: 366
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 18.12.15 |
Dodane dnia 12-03-2017 20:55 |
|
|
można podłączyć podobno pod +12V i sprawdzić ale muszę go zdemontować i popatrzeć gdzie to podłączyć.
nie trzeba go demontować do sprawdzenia, podaj napięcie na pin A4 po zdjęciu panela, masa jest na stałe przez pin 4 z kostki łączącej z wiązką kabiny i dalej z przekaźnikami.
_____________________
Darek
944 Turbo S '88
W124 500E '92
Skodillac do wożenia dupy |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
Mirek
Użytkownik
Postów: 283
Miejscowość: Radom
Data rejestracji: 18.04.09 |
Dodane dnia 13-03-2017 09:37 |
|
|
Podepnę się pod temat
Ogrzewanie - chłodzenie działa u mnie 0-1 albo max ciepłe albo max zimne, przy kręceniu pokrętłem jest słyszalne cyknięcie i zawór pod maską sie otwiera-zamyka?
Czy to może być ten nr 3 z foto?
944 S |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
K_Tuono
Użytkownik
Postów: 313
Miejscowość: Tomaszów M.
Data rejestracji: 06.05.16 |
Dodane dnia 14-03-2017 14:12 |
|
|
no więc tak, po podpięciu +12V pod pin A4 słychać klikanie. Czy coś się powinno obracać? Czy tylko to klikanie powinno być słychać?
Jeśli tylko klikanie to wygląda, że Panel sterowania jest uszkodzony. Spróbuję go przelutować dzisiaj a jak nie pomoże to będę szukał. Ma ktoś taki na stanie?
Jak odpinam panel na uruchomionym aucie to przekaźniki klikają itd. czyli jednak jakieś sygnały chodzą. Jeszce się zastanawiam czy do sterownia nie jest brany pod uwagę jakiś zewnętrzny sygnał od temperatury - np jak się nie nagrzeje płyn to nie włącza przepływu na nagrzewnicę?
Znalazłem info, że przy klimie jest wewnętrzny czujnik temperatury ale w wersji bez klimy to go raczej nie ma.
944.2 '85 2.5L
Edytowane przez K_Tuono dnia 14-03-2017 15:37 |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
951S
Użytkownik
Postów: 366
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 18.12.15 |
Dodane dnia 14-03-2017 21:42 |
|
|
Jeżeli słychać klikanie to znaczy że cewka działa - od strony elektrycznej zawór jest ok. Jeżeli twój układ podciśnienia jest sprawany i nie ma nieszczelności to przez pewien czas po wyłączeniu silnika po podaniu napięcia na A4 zawór powinien się zamykać - podciśnienie jest magazynowane w zasobniku na podszybiu (czarny walec). Żeby mieć 100% pewności że zawór jest sprawny po prostu podaj napięcie na A4 przy pracującym silniku i sprawdź jak zachwowuje się zawór.
Układ klimatyzacji jest połączony z czujnikiem temperatury płynu (ten sam który steruje wskaźnikiem na desce) ale nie mogę zatrybić na jakiej zasadzie i po co on tam jest... Nie wiem jak wygląda sprawa czujników temperatury zewnętrznej i wewnętrznej w wersji bez klimy - mam schematy tylko wersji z klimą.
_____________________
Darek
944 Turbo S '88
W124 500E '92
Skodillac do wożenia dupy |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
K_Tuono
Użytkownik
Postów: 313
Miejscowość: Tomaszów M.
Data rejestracji: 06.05.16 |
Dodane dnia 14-03-2017 22:17 |
|
|
Dzięki za sugestie. Jutro popatrzę. Generalnie panel nie steruje żadną klapą czy tym podobne. Problem więc złożony.
Z tego co wyczytałem to podciśnienia i solenoidy to jedno a sterowanie klapami to drugie u mnie ani jedno ani drugie nie działa.
Po przewodach śmiem twierdzić że naszych tam nigdy nie było ale panel nosi ślady prac dodatkowych. I to mnie martwi.
944.2 '85 2.5L |
|
Autor |
RE: Sterowanie ogrzewaniem |
951S
Użytkownik
Postów: 366
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 18.12.15 |
Dodane dnia 14-03-2017 23:31 |
|
|
Jeżeli masz na myśli klapę mieszacza w obudowie klimatyzatora i klapki odcinające nawiew na nogi i szybę - jeżeli te nie ruszają się gdy przesywasz potencjomert lub zmieniasz temperaturę - na 90% twoim problemem jest padnięty sterownik. Może to tylko zimne luty (czas robi swoje) ale równie dobrze może być padnięty jakiś element wykonawczy czy coś innego. Popatrz również na wylane lub spuchnięte kondensatory - to też jest dosyć łatwe do wykrycia i naprawy.
_____________________
Darek
944 Turbo S '88
W124 500E '92
Skodillac do wożenia dupy |
|