MAF Kit Autor Tomasz K±cki Mail: tkacki@hotmail.com Profil zawodowy: http://www.linkedin.com/in/tomaszkacki Tel. 502 188 323 Wersja dokumentu: 2.4 z dn. 26.10.2006. Cel projektu Teoria Przep³ywomierz mechaniczny AFM. Przep³ywomierz masowy z gor±cym filmem - MAF. Konwersja AFM do MAF. Badania Uk³ad pomiarowy. Laboratorium Pomiary Konstrukcja prototypu. Testy. Podsumowanie. Cel projektu Jednym z najs³abszych punktów silnika 924S/944 jest przep³ywomierz. Rozwi±zanie pochodzi z pocz±tku lat 80-tych, kiedy do pomiaru przep³ywu powietrza dla elektronicznie sterowanego systemu wtryskowego stosowano przep³ywomierze mechaniczne (AFM). Celem projektu jest stworzenie zamiennika dla AFM opartego na przep³ywomierzu MAF wykonanym w technologii gor±cego filmu i pozbycie siê "klapki ze sprê¿yn±" z dolotu. Za³o¿enia:
Teoria Przep³ywomierz mechaniczny AFM. W przep³ywomierzu AFM, sygna³ wyj¶ciowy zale¿y od objêto¶ci przep³ywaj±cego powietrza. AFM nie ma kompensacji temperaturowej, wiêc nie mierzy ilo¶ci tlenu w powietrzu lecz objêto¶æ powietrza. Aby dobraæ optymalnie sk³ad mieszanki, komputer steruj±cy silnikiem (DME) potrzebuje informacji o temperaturze zasysanego do silnika powietrza aby obliczyæ stechiometryczn± dawkê paliwa i odpowiednio wysterowaæ wtryskiwacze. W tym celu w korpusie AFM umieszczono czujnik temperatury w postaci termistora NTC (Negative Thermal Conductivity). AFM przekszta³ca dwie wielko¶ci fizyczne:
w wielko¶ci elektryczne:
Mamy wiêc dwie funkcje: f1 i f2, których interpretacja jest zapisana w programie DME. Konstrukcja przep³ywomierza mechanicznego: Przep³ywomierz masowy z gor±cym filmem - MAF. W przep³ywomierzu MAF pomiar odbywa siê na zasadzie pomiaru spadku temperatury sztucznie podgrzewanej p³ytki (film) w wyniku ch³odzenia jej przez op³ywaj±ce powietrze. Jak nietrudno siê domy¶leæ, szybko¶æ ch³odzenia przek³adaj±ca siê na sygna³ wyj¶ciowy przep³ywomierza zale¿y nie tylko od ilo¶ci przepompowanego powietrza, ale tak¿e od jego temperatury i wilgotno¶ci (co praktycznie nie zachodzi w przypadku AFM). Pomiar masy zasysanego powietrza jest tu czê¶ciowo skompensowany temperaturowo (zimniejsze powietrze zawiera wiêcej tlenu, szybciej ch³odzi film - wiêkszy sygna³ wyj¶ciowy). Dodatkowo, w korpusie umieszczono NTC aby sterownik móg³ dok³adniej obliczaæ dawki stosuj±c poprawki do wstêpnie skompensowanych temperaturowo warto¶ci sygna³u masy. MAF przekszta³ca dwie wielko¶ci fizyczne:
w wielko¶ci elektryczne:
Mamy wiêc nastêpne dwie funkcje: f3 i f4, których interpretacja jest zapisana w programie DME, dla sterowników wspó³pracuj±cych z takim rodzajem przep³ywomierza. Konwersja AFM do MAF. Sprawa wydaje siê banalnie prosta. Nale¿y zastosowaæ MAF zamiast AFM i wykonaæ elektroniczny uk³ad dopasowuj±cy tak, aby wielko¶ci fizyczne mierzone przez MAF przedstawiæ w formie sygna³ów elektrycznych AFM, które "umie" zinterpretowaæ DME w samochodzie. Up = fx( Nale¿y znale¼æ fx i fy. Pamiêtajmy, ¿e MAF na wyj¶ciu daje Um i Rtt, a tylko to mo¿emy mierzyæ naszym uk³adem dopasowuj±cym. Mamy wiêc: Up = fx( Urz±dzenie dopasowuj±ce sygna³y musi wiêc implementowaæ funkcje transferuj±ce dla sygna³ów elektrycznych: ftx i fty. Poniewa¿ sygna³y napiêciowe s± w zakresie 0 ..5V idealnie do tego celu nadaje siê uk³ad mikroprocesorowy. Schemat blokowy uk³adu dopasowuj±cego wygl±da nastêpuj±co: A/D - przetwornik analogowo-cyfrowy D/A - przetwornik cyfrowy-analogowy CPU - mikroprocesor z programem implementuj±cym funkcje ftx i fty. Do wykonania uk³adu pos³u¿y³ 12-bitowy mikroprocesor jednouk³adowy taktowany zegarem 20MHz wyposa¿ony w multipleksowany 8-mio kana³owy szybki przetwornik A/D o rozdzielczo¶ci 10bit. Oprócz dok³adno¶ci przetwarzania sygna³u, uk³ad musi wytrzymaæ temp. -50...+80 st C. Potrzebna jest wiêc "wojskowa" wersja uk³adu, która pracuje w temp poni¿ej 0 st. C. Wszytko wydaje siê w miarê jasne, tylko jak znale¼æ ftx i fty ? Odpowied¼ jest prosta: trzeba wykonaæ badania. Badania Uk³ad pomiarowy. Aby zbadaæ charakterystyki przep³ywomierzy, w celu wyznaczenia ich funkcji przetwarzania wielko¶ci fizycznych w elektryczne, co pozwoli³oby na matematyczne wyznaczenie ftx i fty nale¿a³oby pos³u¿yæ siê specjalistycznym sprzêtem - skalibrowanym przep³ywomierzem powietrza. Sprzêt ten jest trudno dostêpny i drogi. Jest jednak mo¿liwe obej¶cie tego problemu: zastosowanie badania ró¿nicy wielko¶ci elektrycznych na obu przep³ywomierzach w celu wyznaczenia od razu ftx i fty bez badania charakterystyk przep³ywu. Interesuje nas to, aby MAF + konwerter dawa³ sygna³ taki jak AFM przy tym samym przep³ywie i jednakowej temperaturze - znajomo¶æ nominalnego przep³ywu w jego wnêtrzu jest w gruncie rzeczy ma³o istotna. Schemat uk³adu pomiarowego do wyznaczania funkcji transferowych wygl±da nastêpuj±co: Laboratorium Tak wygl±da uk³ad pomiarowy w rzeczywisto¶ci: Pomiary Stosuj±c wymuszony przep³yw powietrza zmierzono warto¶ci Um i Up dla temp. otoczenia 20 st C. W³±czenie przep³ywu nast±pi³o w okolicach próbek 100 oraz 360. Wy³±czenie w okolicy próbek 200 i 450. W zakresie próbek 200-260 oraz 430-490 przep³yw powietrza powoli wygasa³. Widaæ ró¿nice w czu³o¶ci przep³ywomierzy oraz napiêcia spoczynkowe (dla braku przep³ywu w zakresie próbek 1 - 100). Ujawnia siê nieliniowo¶æ sygna³u Um (przep³ywomierz MAF) i dobra liniowo¶æ oraz stabilno¶æ Up w nasyceniu (AFM). Zale¿no¶æ pomiêdzy Um a Up dla temperatury otoczenia 20 st C wygl±da wiêc nastêpuj±co: Podobne pomiary nale¿a³o wykonaæ dla ró¿nych temperatur otoczenia oraz znacznie wiêkszej liczby próbek (kilkana¶cie tysiêcy), aby pozbyæ siê wp³ywu zak³óceñ na proces wyznaczania funkcji. Do analizy danych sp³ywaj±cych z systemu mikroprocesorowego wykonano aplikacjê, która:
Prezentacja próbek i czyszczenie danych: Wyznaczanie progu czu³o¶ci AFM funkcji dla aproksymacji wielomianowej pe³nego zakresu napiêæ: Generacja mapy bitowej (przyk³ad dla mapy konwersji napiêæ Um->Up): Konstrukcja prototypu. Testy. Podsumowanie. Ju¿ wkrótce......:) |