924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Jak to było z tym silnikiem??
Gdy Mercedes przejął na początku lat 60-tych upadającą firmę Auto-Union, produkującą przednionapędowe dwutakty, postanowił szczytowy model tejże firmy wyposażyć w motorek czterosuwowy. I w ten sposób do budy DKW F-102 zapakowano czterocylindrowego czterosuwa z dolnym wałkiem, stworzonego od podstaw u Mercedesa. Przywrócono wtedy do życia starą przedwojenną markę Audi (teraz jako nazwę modelu), a czterosuwowy model w budzie F-102, zależnie od pojemności silnika (1.6, 1.7 lub 1.8), nazywał się Auto-Union Audi 60, 70, 75, 80 lub 90 (gdzie cyferki z grubsza odpowiadały mocy). Po przejęciu firmy Auto-Union (i połączeniu jej z NSU) przez Volkswagena, szczytowy silnik 1760cc trafił do większego sedana Audi 100 (tzw. model C1), a następnie po rozwierceniu o 2.5 mm uzyskał pojemność 1871cc i stosowany był zarówno w sedanie jak i coupe C1. I ten to motor przerobiony został ostatecznie w 1975 r. przez inżynierów Audi, którzy rozwiercili go do pojemności 1984cc, przenosząc jednoczesnie wałek rozrządu do głowicy. Początkowo produkowany był w 2 wersjach. Jako gaźnikowy o mocy 95 PS dla pierwszej ciężarówki Volkswagena - modelu LT oraz jako wtryskowy o mocy 125 PS dla Porsche 924 (nigdy nie było 924 z gaźnikiem). Zaś w 1976 r. pojawiła sie jeszcze wersja pośrednia - gaźnikowa 115 PS dla Audi 100 GLS (już w budzie C2). Silnik był naprawdę świetny, ale dziennikarze i konkurencja wytykali zarówno 924 jak i Audi 100 wspólny motor z VW LT, co wkrótce doprowadziło do końca jego produkcji. Porsche 924S (a po nim 944 i 968) otrzymały już całkowicie opracowany w Stuttgarcie 4-cylindrowy motor 2479cc (potem 2681cc, w końcu 2990cc) o mocach rzędu 150-165-190-210-250 PS, pochylony na bok pod kątem 45 stopni - co nie powinno dziwić, gdyż jest to połówka z V8 z modelu 928. Audi zastosowało gaźnik w swej historycznej 5-cylindrówce 2144 cc (dodany 1 garnek do 4-cylindrowego VW Rabbita 1715cc), zachowując moc 115 PS, a VW LT dostał pierwszy motor R6 konstrukji VW (2381cc, 150% VW Golfa, stosowany jako diesel również w Volvo 240/740/940) o mocy 110 PS. Wg oficjalnej wykładni marketingowej wszyscy zyskali - kto znał z eksploatacji motor SOHC 1984cc (Mercedes/VW/Audi/Porsche) niekiedy powątpiewa. Opracowanie - Michał Mietelski
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.