| | |
Logowanie | |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
Jak to było z tym silnikiem?? |
| Gdy Mercedes przejął na początku lat 60-tych upadającą firmę Auto-Union, produkującą przednionapędowe dwutakty, postanowił szczytowy model tejże firmy wyposażyć w motorek czterosuwowy. I w ten sposób do budy DKW F-102 zapakowano czterocylindrowego czterosuwa z dolnym wałkiem, stworzonego od podstaw u Mercedesa. Przywrócono wtedy do życia starą przedwojenną markę Audi (teraz jako nazwę modelu), a czterosuwowy model w budzie F-102, zależnie od pojemności silnika (1.6, 1.7 lub 1.8), nazywał się Auto-Union Audi 60, 70, 75, 80 lub 90 (gdzie cyferki z grubsza odpowiadały mocy). Po przejęciu firmy Auto-Union (i połączeniu jej z NSU) przez Volkswagena, szczytowy silnik 1760cc trafił do większego sedana Audi 100 (tzw. model C1), a następnie po rozwierceniu o 2.5 mm uzyskał pojemność 1871cc i stosowany był zarówno w sedanie jak i coupe C1. I ten to motor przerobiony został ostatecznie w 1975 r. przez inżynierów Audi, którzy rozwiercili go do pojemności 1984cc, przenosząc jednoczesnie wałek rozrządu do głowicy. Początkowo produkowany był w 2 wersjach. Jako gaźnikowy o mocy 95 PS dla pierwszej ciężarówki Volkswagena - modelu LT oraz jako wtryskowy o mocy 125 PS dla Porsche 924 (nigdy nie było 924 z gaźnikiem). Zaś w 1976 r. pojawiła sie jeszcze wersja pośrednia - gaźnikowa 115 PS dla Audi 100 GLS (już w budzie C2). Silnik był naprawdę świetny, ale dziennikarze i konkurencja wytykali zarówno 924 jak i Audi 100 wspólny motor z VW LT, co wkrótce doprowadziło do końca jego produkcji. Porsche 924S (a po nim 944 i 968) otrzymały już całkowicie opracowany w Stuttgarcie 4-cylindrowy motor 2479cc (potem 2681cc, w końcu 2990cc) o mocach rzędu 150-165-190-210-250 PS, pochylony na bok pod kątem 45 stopni - co nie powinno dziwić, gdyż jest to połówka z V8 z modelu 928. Audi zastosowało gaźnik w swej historycznej 5-cylindrówce 2144 cc (dodany 1 garnek do 4-cylindrowego VW Rabbita 1715cc), zachowując moc 115 PS, a VW LT dostał pierwszy motor R6 konstrukji VW (2381cc, 150% VW Golfa, stosowany jako diesel również w Volvo 240/740/940) o mocy 110 PS. Wg oficjalnej wykładni marketingowej wszyscy zyskali - kto znał z eksploatacji motor SOHC 1984cc (Mercedes/VW/Audi/Porsche) niekiedy powątpiewa. Opracowanie - Michał Mietelski |
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
|
|
|
| |